Klasszikus

Náthás hölgy lila hegyek előtt – Diana Krall Budapesten

2004.12.10. 00:00
Ajánlom
A világhírű náthás hölgy farmernadrágban és csillogó flitterekkel telehintett tengerzöld tunikában ült le a zongorához, és már első hallásra is vérprofi turnézenekarával instrumentális bemelegítésbe kezdett. Remekül begyakorolt, de némileg kiszámítható tempóváltásokkal és a biztos sikert megalapozó blues-sémákkal építkezett a náthás hölgy kvartettje.

Ötven méterről, ahol ültem, csak a gitáros Anthony Wilson volt világosan felismerhető a gitárjával: már ebben a warming up örömzenében is egyértelmű volt: Krall asszony nem vesz be akárkit a zenekarába Russell Malone helyére. Wilson igen technikás és szellemesen gitározó szólista. A három kísérő közül neki van a legtöbb alkalma kibontakozni ebben a formációban. De a ritmusszekció két tagja is feltűnően jól bánt hangszerével, már amennyire ez a Krall-Wilson front mögötti nem túl tágas zenei térben lehetséges volt.

Csak a zenekarvezető bemutató szavai elhangoztakor vált világossá: az időnként papír zsebkendőre szoruló énekesnő-zongorista olyan világhírességekkel turnézik, mint Robert Hurst (bőgő) és Peter Erskine (dob). Utóbbit, akit nem takart el előlem a Steinway felnyitott teteje, bizony, felismerhettem volna, hiszen láttam koncerten játszani Kenny Wheelerrel, és jónéhány lemezborítón is megcsodáltam tömött bajuszát, de már az én szemem sem a régi. Hurst váratlan felbukkanása Budapesten pedig külön öröm volt nekem, mivel több mint tíz éve, Branford Marsalis Bloomingtonja óta a hírét se nagyon hallottam.

A flitterek tovább csillogtak, fogyott a papír zsebkendő, s a választékos szépművészeti ízléssel rendelkező nézők elijesztésére a zenekar mögötti függöny is felgördült, hogy valamiféle hegység váljon láthatóvá, melyet többnyire lila, néha zöld vagy narancssárga fénnyel világítottak meg. Most se értem, mi köze volt mindennek az elhangzottakhoz. A metálfényű hegyvonulat előtt, ahogy az ilyenkor lenni szokott, régi kedves dalok váltakoztak az új korszak szerzeményeivel, vagyis a The Girl In The Other Room, a legutóbbi Krall-CD anyagával. A repertoárban felvillant egy-egy standard is, persze Diana Krall mindig érdekes, s még a kevésbé meggyőző pillanatokban is figyelemre méltó interpretációjában. A műsor elején az All Or Nothing At All, később az East Of The Sun (And West Of The Moon) és az elmaradhatatlan (?) Devil May Care képviselte a Nagy Amerikai Daloskönyvet. Az újabb, érezhetően Elvis Costello meghatározta anyagban azonban sokasodtak a kevésbé jazzes, ha keményebben akarnék fogalmazni, azt mondanám, jazzidegen elemek, amelyek a stúdiólemezen nem annyira feltűnőek, mint itt a koncerten voltak.

Sajnos nagyjából mindegy volt, hogy standardok vagy Tom Waits–feldolgozások szólnak-e, mert a náthásan is csodálatos orgánumú énekesnő együttesének zenéje fémesen szólt az óriási teremben, a ventilátorok rosszindulatú zúgásától kísérve. A legmagasabb zongorahangok alkalmanként fülsértően élesek voltak, máskor meg olyan érzése lehetett a hallgatóságnak, hogy az erősítőket takarékra állították. Mihelyt megszólalt Krall énekhangja, kiderült, hogy e zene,s így az egész koncert legnagyobb problémája stílus és helyszín összeegyeztethetetlensége lesz: a melengető, fátyolos hangú énekesnő karakterisztikus combo-darabjai élőben igazából csak egy kevés embert befogadó klubban érvényesülhetnének a maguk néha lenyűgöző szépségében. Azt a hangversenyt azonban végképp nem lehetne megfizetni. Úgyhogy nem volt mit tenni, mint várni a pillanatot, amikor Krall annyira magával tud ragadni, hogy feledem a rossz hangosítást, a ventillátorsistergést, mindent, s csak a díva művészete marad meg a világból. Ez a pillanat is eljött, igaz, elég sokára: számomra a hangverseny fénypontja az All For You albumról (1996) megismert Boulevard Of Broken Dreams előadása volt. Ekkor megszűnt tér és idő, csak Diana Krall katartikus előadása létezett. Fontos másodpercek voltak ezek.

A ráadás után nem újabb ráadást, hanem egy bögre forró teát és meleg ágyat kívántam a zöld tunikás, náthás hölgynek.

(2004. 12. 10. Budapest Sportaréna - Diana Krall koncertje)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Klasszikus

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Zenés színház

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Vizuál

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.
Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.