Klasszikus

Négy vonós

2005.05.13. 00:00
Ajánlom
Mostanában, amikor május harmincegy napjából tizenhármon hallhatunk hangversenyt a Zeneakadémián, érdemes kevésbé felkapott helyszínek után nézni, ha az ember koncertet szeretne hallgatni. Január és április közt egy nap három helyen kellett volna lenni, különösen a Tavaszi Fesztivál alatt – most meg itt az uborkaszezon. Primőr uborka, melegházi és fagytűrő – de a miénk.

Lusta, ám kalandosabb természetű embereknek ajánlom azt a túrát, amelyhez nem is kell kimozdulni a belvárosból. A Magyar Rádió Márványterme ugyanis jelenleg némiképp alá van aknásítva. A bejárat egyszerűen megszűnt, ha mégis ott lépne ki valaki, egyenesen a mélygarázsba jutna, melyből egyelőre a mély van meg, a garázs talán később. Ám dörzsölt öreg rókákkal nem lehet egyszerűen kibabrálni – irány a Pollack Mihály téri porta. Ahol szegény portás körülbelül tízezredszer mondhatja el: Múzeum utca, teherbejárat. Igen, aki ott belép, talál is aszfaltra festett Ariadné-fonalat, szépen ráírva, „Márványterem”, csak követni kell. Az ilyesmi végén persze az ember akár szörnyet is találhat, de nem: csak a szebb napokat megélt Márványterem hátsó fertályát.

A Márványterembe nem csak a zaj szűrődik be, hanem úgy tűnik, a por is. A zongorahangoló azonban – ahogy egy hónapja Kovács István és Irene Cordelia Hubert Schöne Müllerin–előadásán kiderült – elveszíthette a fonalat, vagy talán arra gondolt, minek, ebben a zajban úgyse hallatszik (azon a koncerten persze ez lett volna a legkisebb baj a zongorával, de ugorjunk). Most szerencsére rá nincs szükség: a Pulzus Vonósnégyes maga oldja meg a hangolást (az mondjuk engem kicsit lehangol, amikor egy Asz-dúr tétel után hangolnak). Két vonósnégyest hoztak: egy korai Haydnt és egy kései Dvořákot.

Az op. 20 persze nem korainak tűnő sorozat, Haydn nagy kísérletezéseinek egyik színtere ez, hozzám a C-dúr melegsége és az f-moll Händelt idéző és Mozartot előlegező fúgája áll legközelebb, de a most játszott D-dúrban is akad érdekesség. Mindenek előtt egy-egy meglepő hangnemi kitérés, egy-egy hirtelen hangszínváltás. És rengeteg játék. A Vonósnégyes kezdettől megfelelően együtt van, ami a tempót illeti, de rögtön halljuk azt is, mennyire nincs együtt semmilyen más szempontból. Pilz János hangja bántóan kiszól, amit azért nem értek, mert amikor a Keller Vonósnégyes szekundját játssza, nem érzem zavarónak. Közismert a Márványterem hideg akusztikája, de ennyire? Lesták-Bedő Eszter és Raincsák István szólama viszont nagyon is eltűnik. A Mahdi Kousay által játszott csellószólam hangja a legszebb, de itt más bajok vannak, és nem a menüettbeli baki: amikor a lassú tételben szólószerephez jut, kilép a tempóból, a metrumból, önmagából, a teremből – tessék nézni, én most milyen szépen szólózom –, és Haydnból is stilárisan. A többiek heroikus küzdelmek árán elég jól követik, de ez kevés. Az olykor kissé felületesen intonáló második hegedű és a brácsa szólója hozza a legszebb pillanatokat, de szép vonóshangzásról itt is csak megszorításokkal beszélhetek, hangszínváltozásokról még kevésbé. Hiába az alapvetően biztonságos tempók, izgulok, hogy sikerüljön a zárótétel – ami mint minimális program megvan, de semmi több. Nem derül ki, miért írta Haydn ezt az opuszt, játékosságról pedig szó sincs.

Dvořák részint nehezebb – technikailag –, részint könnyebb: jobban eladja magát. A klasszikus hagyományba belép a szláv és az amerikai tánczene, finom humorral, izgalmasan hangszerelve, és az elegy mindenki számára élvezhető zene, mely egyáltalán nem sekélyes. Szerepelhetne több kamaraműve a koncerteken, talán majd őt is felfedezzük egyszer. Már emiatt is örültem Pilzék műsorválasztásának. A kivitelezés sajnos itt sem sikerült igazán. Messze jobb volt, mint a Haydn (többedszer érzem úgy, bécsi klasszikát a legnehezebb jól játszani), de a negyedik tétel után nem éreztem úgy, hogy jó előadást hallottam volna. A Haydnnál említett hibák megmaradtak, bár kevesebb volt a kilógó szóló, jobban együtt mozdultak a szólamok, pontosabb volt az intonáció. Mégsem emelkedett fel a darab, mégsem vált a tánc légiessé, mégsem öntötte el szívünket melegség a végső megnyugváskor.

Nagyon nehéz műfaj a vonósnégyes, mert lám: nem elég viszonylag pontosan, egymásra figyelve, jó tempókban elővezetni a művet – kell bele valami, amitől az egész előadássá, művé áll össze. Ezt azonban csak a legnagyobbak tudják.

(2005. május 12. 18:00 Magyar Rádió Márványterme – A Pulzus Vonósnégyes koncertje; Haydn: D-dúr vonósnégyes, op. 20 No. 4; Dvorák: Asz-dúr vonósnégyes, op. 105; tagjai: Pilz János, Lesták-Bedő Eszter (hegedű), Raincsák István (mélyhegedű), Mahdi Kousay (gordonka)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Klasszikus

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Zenés színház

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Vizuál

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.
Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.