Klasszikus

Negyedik nap - kaleidoszkóp

2004.03.23. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi Fesztivál március 22-én is kaleidoszkópként fogadta a nézőket, Budapesttől, Belgrádtól Japánon át Amerikáig, a Mátrai képektől a Billy, a kölyökig.

A Thália Színházban a belgrádi Madlenianum Kamaraopera műsora egy fél órás technikai jellegű csúszással kezdődött, de a közönség rendkívül fegyelmezetten, türelemmel várakozott. Senki sem csalódott, a tehetséges társulat - Vaslav Nijinski balettlegenda munkássága előtt tisztelgő táncesttel - ajándékozta meg nézőit.
A Magyar Rádió Márványtermében két figyelemre méltó japán művész, Jin Matsuno (hegedű) és Kanae Furomoto (zongora) kamaraestjét élvezhette a publikum. A japán zenei élet köztudottan régóta magáévá tette az európai komolyzenei hagyományokat és patinás, elsőrangú komolyzenei szcénát teremtett: Matsuno és Furomoto koncepciója a japán és az európai kultúra kapcsolódási lehetőségeinek felmutatása volt, így egyaránt játszottak Vitali-, Beethoven-, Kodály-, Monti-darabokat és japán népdalfeldolgozásokat. Tehetségük ezúttal sem hagyta őket cserben, a közönségbarát Monti: Csárdás után a lelkes nézősereg három ráadást is kikövetelt magának, majd a koncert után dedikáltatott.

A lehető legjobb választás volt a három egykori csodagyerek alkotta Stuller Gyula-Perényi Miklós-Rohmann Imre triász kamaraestje az MTA Roosevelt téri Dísztermében, amelyet vastapssal köszöntött a közönség és a zenekar ezt természetesen meg is hálálta: hegedű-gordonka-zongora triódarabokat adtak elő Mozarttól, Sosztakovicstól és Brahmstól a tőlük jellemző világklasszis színvonalon.

A Zeneakadémián a Muzsikás Együttes, Sebestyén Márta és a Budapesti Tomkins Énekegyüttes adott közös Bartók-Kodály estet. Az est egyik csúcspontja a Mátrai képek Muzsikás-Tomkins-féle közös előadása volt, amelyet Tóth Ildikó és Farkas Zoltán tánca tett vizuálisan is teljessé. A zsúfolási megtelt Zeneakadémián a közönséget nem hagyták pihengetni, ritmusos dallamok kényszerítették a nézőket, hogy tapsoljanak, ezzel maguk is a koncert részeseivé váljanak.

Amerikai estet láthattunk az Operaházban: Gershwin Kubai nyitányával indult és Grofé Grand Canyon-szvitjével zárult a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának igen érdekes, Magyarországon ritkán hallható huszadik századi amerikai komponisták - Gershwin, Copland, Grofé - műveiből összeállított műsora. Rico Saccani, - akiben amerika és olasz vér csörgedezik - karmester vezette, másfél évszázados múltra visszatekintő, legrangosabb magyar szimfonikus zenekar "népművelő célzatú" tematikája osztatlan sikert aratott, és a közönség kívánságára kétszer is újrázott. A koncert után a Magyar Turisztikai Rt. adott fogadást a fellépők tiszteletére, ahol Pál Béla turisztikai államtitkár mondott beszédet.

Szerdán Rafael Frühbeck de Burgos vezényletével és nem utolsósorban Pierluigi Pier'Alli víziónak is beillő látványtervével különleges Verdi: Requiemben részesülnek mindazok, akik bejutnak a Kongresszusi Központba. A szcenírozott előadás hatalmas díszleteit már hétfő éjjel építeni kezdték A Thália Színházban holnap lesz látható Piazzolla egyetlen tangóoperájának bemutatója, amire bejutni szinte lehetetlen, Buenos jegyek ugyanis már 3 hónapja elkeltek.

A holland - argentin társulat már itt van a fővárosban és a magyaros konyhával ismerkedik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.