Klasszikus

Négykezes-kétzongorás zongoraünnep

2015.10.02. 13:09
Ajánlom
A francia testvérpár, Katia és Marielle Labèque október 12-én Ravel és Stravinsky műveit szólaltatják meg a Zeneakadémia Nagytermében.

Katia és Marielle Labèque több évtizedes közös munkájuk eredményeképp a négykezes és kétzongorás műfaj egészen új valóságát teremtették meg. A színpadon hihetetlen energiákat mozgósító nővérek játékát olyan összhang jellemzi, melyet csak a legkiválóbb párosok tudhatnak magukénak.

Katia és Marielle Labèque

Katia és Marielle Labèque (Fotó/Forrás: Umberto Nicoletti)

Már a Conservatoire-ban töltött éveik alatt eldöntötték, hogy a fő profiljuknak a négykezes és kétzongorás játékot választják. Első Messiaen-lemezt egy Bartók-felvétel követte 1970-ben, a világhírnév azonban 1980-ig váratott magára, és Gershwin Kék rapszódiájának négykezes változata hozta el nekik. A felvétel több mint félmillió példányban kelt el, és az első komolyzenei aranylemezek egyike volt.

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a testvérpár szinte minden létező műfajban kipróbálta már magát: a legnagyobb európai és amerikai szimfonikus zenekarok és barokk együttesek, valamint az olyan karmesterek, mint Sir John Eliot Gardiner, Zubin Mehta vagy Sir Simon Rattle mellett a legnagyobb kortárs zeneszerzőkkel, Pierre Boulezzel, Philip Glass-szal, Ligeti Györggyel és Olivier Messiaennal is dolgoztak együtt. S ha ez nem lenne elég, mindemellett számos crossover projektben vesznek részt. Miért? „Szeretjük a popzenét, igen. Ahogy rengeteg klasszikus zenész, hiszen a klasszikus művek gyakran merítenek inspirációt a populáris zenéből” – vallják az extravagáns nővérek. A Zeneakadémia Nagytermében a sokoldalú testvérpár Ravel Lúdanyó meséi és Spanyol rapszódia című műveinek eredeti négykezes, illetve kétzongorás változatát adja elő, valamint Stravinsky Tavaszi áldozatát a szerző átiratában. S hogy miért éppen ezeket a darabokat választották a budapesti közönségének? „Mert szeretjük őket. Számunkra ennél jobb indokra nincsen szükség.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.