Klasszikus

Négyszáz éve nevelve

2014.03.31. 06:58
Ajánlom
Arra a kérdésre, hogy miért oly nagyszerű az angol énekkultúra, körülbelül ugyanaz a válasz, mint arra a kérdésre, hogy miért zöldebb Angliában mindenhol a fű: mert négyszáz éve gondozzák. KRITIKA

Mármint hogy több évszázada gondozzák a gyepet, több évszázada gyakorolják a kóruséneklést. Nem véletlen, hogy a régi zenés mozgalom és a kórusmozgalom egyik őshazája éppen Anglia. A szigetbirodalom és a kontinens között szoros volt ugyan a kulturális kapcsolat, Anglia zenéje mégis sajátosan fejlődött. A százéves háború idejéből származtatható bőséges dokumentáció szerint Anglia zeneéletének középpontjában a latin nyelvű templomi és egyházi zene állt, misetételek, antifónia és a latin motetták. Szemben Franciaországgal, itt nem a városi vájt fülűeknek szólt a zene, a kifinomultságnál lényegesebb a művelt beszélgetés, nem törekedtek folyton az esztétizálásra, mint Itáliában, nem azon mesterkedtek, hogy a szerelem érzését fogják dalba, nem szivárgott be a dallamokba morál vagy politika. Azok akkor és később is, egészen máig, a szent kifejezések értő megjelenítését szolgálták.

Ennek köszönhető az angol zene természetes lejtése, a nyelvhez igazodó lüktetése, az, hogy a sziget zenéje egyszerűbb, mint Európáé, nem túlspilázottan esztétizált, hanem nyitott és népies, hiszen hétköznapi használtra, a hétköznapi ember számára is érthetően szól. A hang tisztaságának fontossága a hangerővel szemben, a nyílt, vagyis lendületesen elkötelezett, minden hamis érzéstől is mentes éneklés változatlan maradt, ahogy szinte változatlanok maradtak a befogadó intézmények, az angol dalkultúra öreg bástyái, az egyetemek is. Ez a természetesség nemcsak a szólamok repetíciójának módszerében jelentkezett, legyen az szólamcsere vagy makacs ismétlés, nemcsak a természetes formákban (szimmetria), hanem a zene bőségességében, áradásában is.

Az angol zene a 978-as Nyár-kánontól kezdve mesterkéletlen, természetesen áradó: olyan, amilyennek a VOCES8 énekegyüttes előadásában hallhattuk a Bazilikában. Ezzel a zenével sodródni lehet.

A VOCES8 énekegyüttes a XVII. századi, tehát érett reneszánsz angol szerzők egyházi műveiből válogatott. Tanítványok és mesterek művei szólaltak meg: Richard Farrant és az ismertebb Byrd. Kevéssé ismert művek, mint Robert Ramsey zenei építménye, a Te Deum és olyan ismertebbek, mint az említett Byrd Sing Joyfully című - szinte csak mosolyogva hallgatható - himnusza a koncert első darabja.

A VOCES8 énekegyüttes nyolc tagjának nem mindegyike jelentős énekes. Egy-egy szólamot két-két énekes énekelt - kivéve Thomas Tomkins When David Heard című motettáját, amire öten maradtak -, a legerőteljesebbnek Sam Dressel tenor mondható, de rendkívüli volt a másik tenor, Oliver Vincent is. A basszista Dingle Yandell orgánuma jelentős, de elég sokszor kihasználatlan maradt. A hölgyek - a barna, hosszú hajú Andrea Haines és a szőke Emily Dickens - minden affektáció, minden vibrálás és mesterkéltség nélkül, világosan, tökétesen érthetően, kristálytisztán énekeltek. Hallgatni őket olyan érzés volt, mint a vakítóan felhőtlen égre nézni. Az együttes megszólalásait kontrolláló Barnaby Smith (kontratenor) hangját alig lehetett hallani, ám mégis, érdekes módon, elengedhetetlen része volt a hangzásnak, ő volt az, aki nélkül nem lett volt a hangzás kerek. Chris Wardle erőteljesebb hangja kompenzálta a vezetőjét, aki finom mozdulatokkal, lágy intésekkel érte el, hogy a dallamvonal a kritikus pontokon, a végpontokon ne legyen túlvezérelt, a véghangok mindig kompaktak legyenek, ugyanakkor kellőképpen súlyosak.

A megszólaltatott művek érdekes programot követtek: a latin egyházi műveket a népszerű When David Heard szövegre írt variációk követték, Tomkins, Weelkes, Ramsey művei - közéjük ékelődött Ramsey tempóváltással izgalmassá tett, egyébként olykor nagyon mainak, egyenesen olykor poposnak, hangzó Magnificatja, egy latin nyelvű, egyházi Ramsey-mű. A koncertet Orlando Gibbons O Clap Your Hands című darabja zárta.

A csupa Stuart korabeli - I. Erzsébet közismert gyermektelensége miatt a Tudor-házat követő Stuartok voltak a leghányattatottabb királyi család - szerzők közt volt katolikus (maga Byrd, az angol zene Purcell előtti legnagyobbja), volt anglikán, volt skót (Ramsey). Volt tehetséges és kevésbé az. Az áttetszően tiszta hangzásnak, a zene minden egyediség ellenére erőteljes egyneműségének köszönhetően a különbségek elmosódtak: ami maradt, az a csengően ékes hang, a kulturált formálás, ami nem párosult azzal, ami a más angol együtteseknek kárára van, a sterilséggel.

A ráadás egy latin motetta volt, illetve az énekegyüttesek egyik nagy slágere, Rachmaninov Bogorogyice Gyevo című egyházi műve. Nem értettem egyet azzal, aki a kijárat felé tartva, előttem haladva, azt mondta, némi éllel, persze, „azért Rachmaninov volt a legjobb angol szerző". Nem ennek a műnek a megszólaltatásával volt természetesen bajom, nem Rachmaninov miatt mondom, hogy nem értek egyet - a felerősödés, a dinamikai váltás most is hatott, most is a padhoz szögezte az embert, annak ellenére, hogy egy oktávval feljebb énekeltek, mert a d, úgy tűnik, túl mélyen volt - hanem azért, mert ez a kijelentés alapvetően alábecsülése volt ennek a megejtően szép estének. Ennek a megformáltsága, kitaláltsága és természetessége miatt olyan hatásos koncertnek.

Kicsit sem sajnáltam, hogy lemaradtak a vicces betétek, a slágerek, a nézők mulattatását szolgáló, de azért ehhez az együtteshez - legalább annyira, mint a King's Singers-hez - hozzátartozó paródiák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.
Zenés színház

Sztárvendégekkel és fiatal tehetségekkel tér vissza a Budavári Palotakoncert

Több év kihagyás után, augusztus 1-én és 2-án ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet. A Budai Vár Oroszlános udvarának festői környezetében a hazai és az egyetemes operettirodalom legnépszerűbb dallamai csendülnek fel.
Vizuál

Új filmet forgat Pedro Almodóvar

Az Oscar-díjas spanyol rendező Keserű karácsony című filmje a gyász feldolgozásáról szól, valamint arról, hogy az élet és a fikció néha elválaszthatatlanul összekapcsolódik.
Jazz/World

Vissza a gyökerekhez – a Benczúr Kertben köszönti húszéves jubileumát a Jazzation

Az idén 20 éves Jazzation, Magyarország legismertebb jazz a cappella együttese számtalan sikeres nemzetközi turné után június 18-án ünnepi hangulatú esttel várja régi és új közönségét a Benczúr Kertben.
Könyv

Tízezer Visky András-kötetet ajándékoz a Libri a diákoknak

Idén is megvalósul a Libri Könyvesboltok és a Jelenkor Kiadó irodalomnépszerűsítő kezdeményezése – ezúttal Visky András válogatott verseit jelentetik meg a diákok számára ingyenesen elérhető kötetben, tízezer példányban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A kilencvenéves Sári Józsefet köszöntik a BMC-ben

Június 14-én szombaton különleges koncerttel tisztelegnek Sári József zeneszerző előtt a Budapest Music Centerben, aki idén tölti be 90. életévét. Az est műsorát a komponista sokszínű életművéből válogatott kamarazenei és szólókompozíciók alkotják.
Klasszikus ajánló

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.
Klasszikus ajánló

Régi kedvencek és új vendégek érkeznek az idei Kaposfestre

Augusztus 10–14. között immár tizenhatodik alkalommal rendezik meg a KaposFest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivált Kaposváron. A rangos esemény a Szivárvány Kultúrpalota falai között kínál változatos programot a komolyzene szerelmeseinek.
Klasszikus hír

Rangos párizsi zongoraversenyen ért el dobogós helyezést a Zeneakadémia hallgatója

Nanami Takewa az Île-de-France Nemzetközi Zongoraversenyen harmadik helyezést ért el. Falvai Katalin és Farkas Gábor növendéke a Concert Pianist kategóriában nyújtott kiemelkedő teljesítményt.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest nyáresti koncertjei: világszínpadokat megjárt művészek a Pesti Vármegyeháza díszudvarán

Két, karakterében is különleges koncerttel készül a Concerto Budapest a nyári szezon egyik legintimebb helyszínére, a Pesti Vármegyeháza díszudvarára, Június 19-ére és 26-ára.