Klasszikus

Négyszáz éve nevelve

2014.03.31. 06:58
Ajánlom
Arra a kérdésre, hogy miért oly nagyszerű az angol énekkultúra, körülbelül ugyanaz a válasz, mint arra a kérdésre, hogy miért zöldebb Angliában mindenhol a fű: mert négyszáz éve gondozzák. KRITIKA

Mármint hogy több évszázada gondozzák a gyepet, több évszázada gyakorolják a kóruséneklést. Nem véletlen, hogy a régi zenés mozgalom és a kórusmozgalom egyik őshazája éppen Anglia. A szigetbirodalom és a kontinens között szoros volt ugyan a kulturális kapcsolat, Anglia zenéje mégis sajátosan fejlődött. A százéves háború idejéből származtatható bőséges dokumentáció szerint Anglia zeneéletének középpontjában a latin nyelvű templomi és egyházi zene állt, misetételek, antifónia és a latin motetták. Szemben Franciaországgal, itt nem a városi vájt fülűeknek szólt a zene, a kifinomultságnál lényegesebb a művelt beszélgetés, nem törekedtek folyton az esztétizálásra, mint Itáliában, nem azon mesterkedtek, hogy a szerelem érzését fogják dalba, nem szivárgott be a dallamokba morál vagy politika. Azok akkor és később is, egészen máig, a szent kifejezések értő megjelenítését szolgálták.

Ennek köszönhető az angol zene természetes lejtése, a nyelvhez igazodó lüktetése, az, hogy a sziget zenéje egyszerűbb, mint Európáé, nem túlspilázottan esztétizált, hanem nyitott és népies, hiszen hétköznapi használtra, a hétköznapi ember számára is érthetően szól. A hang tisztaságának fontossága a hangerővel szemben, a nyílt, vagyis lendületesen elkötelezett, minden hamis érzéstől is mentes éneklés változatlan maradt, ahogy szinte változatlanok maradtak a befogadó intézmények, az angol dalkultúra öreg bástyái, az egyetemek is. Ez a természetesség nemcsak a szólamok repetíciójának módszerében jelentkezett, legyen az szólamcsere vagy makacs ismétlés, nemcsak a természetes formákban (szimmetria), hanem a zene bőségességében, áradásában is.

Az angol zene a 978-as Nyár-kánontól kezdve mesterkéletlen, természetesen áradó: olyan, amilyennek a VOCES8 énekegyüttes előadásában hallhattuk a Bazilikában. Ezzel a zenével sodródni lehet.

A VOCES8 énekegyüttes a XVII. századi, tehát érett reneszánsz angol szerzők egyházi műveiből válogatott. Tanítványok és mesterek művei szólaltak meg: Richard Farrant és az ismertebb Byrd. Kevéssé ismert művek, mint Robert Ramsey zenei építménye, a Te Deum és olyan ismertebbek, mint az említett Byrd Sing Joyfully című - szinte csak mosolyogva hallgatható - himnusza a koncert első darabja.

A VOCES8 énekegyüttes nyolc tagjának nem mindegyike jelentős énekes. Egy-egy szólamot két-két énekes énekelt - kivéve Thomas Tomkins When David Heard című motettáját, amire öten maradtak -, a legerőteljesebbnek Sam Dressel tenor mondható, de rendkívüli volt a másik tenor, Oliver Vincent is. A basszista Dingle Yandell orgánuma jelentős, de elég sokszor kihasználatlan maradt. A hölgyek - a barna, hosszú hajú Andrea Haines és a szőke Emily Dickens - minden affektáció, minden vibrálás és mesterkéltség nélkül, világosan, tökétesen érthetően, kristálytisztán énekeltek. Hallgatni őket olyan érzés volt, mint a vakítóan felhőtlen égre nézni. Az együttes megszólalásait kontrolláló Barnaby Smith (kontratenor) hangját alig lehetett hallani, ám mégis, érdekes módon, elengedhetetlen része volt a hangzásnak, ő volt az, aki nélkül nem lett volt a hangzás kerek. Chris Wardle erőteljesebb hangja kompenzálta a vezetőjét, aki finom mozdulatokkal, lágy intésekkel érte el, hogy a dallamvonal a kritikus pontokon, a végpontokon ne legyen túlvezérelt, a véghangok mindig kompaktak legyenek, ugyanakkor kellőképpen súlyosak.

A megszólaltatott művek érdekes programot követtek: a latin egyházi műveket a népszerű When David Heard szövegre írt variációk követték, Tomkins, Weelkes, Ramsey művei - közéjük ékelődött Ramsey tempóváltással izgalmassá tett, egyébként olykor nagyon mainak, egyenesen olykor poposnak, hangzó Magnificatja, egy latin nyelvű, egyházi Ramsey-mű. A koncertet Orlando Gibbons O Clap Your Hands című darabja zárta.

A csupa Stuart korabeli - I. Erzsébet közismert gyermektelensége miatt a Tudor-házat követő Stuartok voltak a leghányattatottabb királyi család - szerzők közt volt katolikus (maga Byrd, az angol zene Purcell előtti legnagyobbja), volt anglikán, volt skót (Ramsey). Volt tehetséges és kevésbé az. Az áttetszően tiszta hangzásnak, a zene minden egyediség ellenére erőteljes egyneműségének köszönhetően a különbségek elmosódtak: ami maradt, az a csengően ékes hang, a kulturált formálás, ami nem párosult azzal, ami a más angol együtteseknek kárára van, a sterilséggel.

A ráadás egy latin motetta volt, illetve az énekegyüttesek egyik nagy slágere, Rachmaninov Bogorogyice Gyevo című egyházi műve. Nem értettem egyet azzal, aki a kijárat felé tartva, előttem haladva, azt mondta, némi éllel, persze, „azért Rachmaninov volt a legjobb angol szerző". Nem ennek a műnek a megszólaltatásával volt természetesen bajom, nem Rachmaninov miatt mondom, hogy nem értek egyet - a felerősödés, a dinamikai váltás most is hatott, most is a padhoz szögezte az embert, annak ellenére, hogy egy oktávval feljebb énekeltek, mert a d, úgy tűnik, túl mélyen volt - hanem azért, mert ez a kijelentés alapvetően alábecsülése volt ennek a megejtően szép estének. Ennek a megformáltsága, kitaláltsága és természetessége miatt olyan hatásos koncertnek.

Kicsit sem sajnáltam, hogy lemaradtak a vicces betétek, a slágerek, a nézők mulattatását szolgáló, de azért ehhez az együtteshez - legalább annyira, mint a King's Singers-hez - hozzátartozó paródiák.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.
Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.
Klasszikus portré

Kortársai zenészként és orgonaszakértőként ismerték

Bárki viheti annyira mint ő, ha kitartóan gyakorol - vélekedett minden idők egyik legnagyobb zenei lángelméje. 1750. július 28-án halt meg Johann Sebastian Bach, aki más jelölt hiányában kapta csak meg a Tamás-templombeli állást.
Klasszikus hír

Ide hallgasson! – Új, miniatűr zeneművet írt Kurtág György

A 94 éves mester is csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez, és egy miniatűr elektronikus kompozíciót alkotott egy meglévő témára.
Klasszikus hír

Biatorbágy városának zenekara lett az Erkel Ferenc Kamarazenekar

A harmincöt éves együttes a jövőben a „Biatorbágy Hangja” címet viseli, és végre otthonra lelt a Pest megyei városban.