Klasszikus

Negyvenkét kilométer német romantika

2016.02.02. 07:03
Ajánlom
"Ő századunk Mozartja, a legragyogóbb zenész, aki világosan látja korunk ellentmondásait, és az első, hogy ellentéteit feloldja" - írta Schumann Mendelssohnról, miután az utóbbi Lipcsébe szerződött. A német romantika két óriásának szentelte a Művészetek Palotája idei maratonját, melynek három utolsó koncertjét hallhattam.

Schumann II. (C-dúr) szimfóniája a klasszikus mértéktartástól a romantikus szenvedélyességig jut el a Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán előadásában. Az első tétel ostinato korálja, mely afféle Hommage à Bach, nem is enged más megközelítést, csak a mértéktartót; a szonátaformájú tételben különösen megkapó volt a poco vivace utasítást megelőző crescendo, és az Allegro ma non troppo egyre fegyelmezetlenebb lendülete.

Müpa-maraton 2016 - Nemzeti Filharmonikusok

Müpa-maraton 2016 - Nemzeti Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Fokozódó sodrással, pergő timpanikkal és nyugtalanító fúvósokkal csúcsosodik ki, győztes fanfárral végződik az első tétel, amelynek ívét Kocsis és zenekara nagyszerűen építették fel. A másodikban Schumann távolabb lép Bachtól, kinek műveivel ideje java részét töltötte a szimfónia komponálását megelőzően, de a második triórészben mégis felbukkan a B-A-C-H motívum. A zenekar beható mélységgel és nyugtalansággal interpretálta a csak tempójában, nem pedig hangvételében scherzószerű tételt, bátor vonósfutamokkal jutva a zárlatig. Az Adagio espressivo - mely egy kontrapunktív középrésszel megint csak a barokk mestert idézi -, a romantika egyik legszebb lassú tétele, ihletett dallamossággal szólalt meg, finoman formált hajlításokkal és dallamokkal. A koronát természetesen a zárótétel (Allegro molto vivace) helyezi a mű tetejére: a szimfónia műfajának minden mélységét és magasságát birtokló zenélést hallhattunk a Nemzeti Filharmonikusoktól, mely tételben egyben a zeneszerző is megszabadult ördögeitől egy szerelmes Beethoven-dallam által.

Müpa maraton 2016 - Michael Gees és Anna Lucia Richter

Müpa maraton 2016 - Michael Gees és Anna Lucia Richter (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Michael Gees minden bizonnyal céllövöldébe jár, vagy jókora bokszzsák függ a nappalijában, így amikor este nyolckor a zongorához ül a Fesztiválszínházban, hogy Anna Lucia Richter szopránénekesnőt kísérje, már semmi feszültség nem marad benne, amit Schumann dalciklusaiba fojthatna. Az op. 40-es Fünf lieder első két darabját ugyanis rendkívül halkan és lágy billentéssel játszotta, és csak a harmadik dalban (Der Soldat) szólaltatta meg erőteljesebben a zongorát. Különös frissességgel szólt a rövid ciklus záródarabja, a pehelykönnyen záruló Verrathene Liebe. A pianista egyébként leginkább egy jazz-zongorista benyomását kelti, akit színpadra küldtek egy halom klasszikus kottával: játéka elmondhatatlanul könnyed, nem kifejezés, hogy mennyire lezser és laza. Mégis pontos és kimunkált, hangsúlyaiban érzékeny, illetve kiváló untermann Anna Lucia Richter énekéhez, akinek hangja egy fiatal énekesnőhöz valóan csillogó és eleven, ezzel együtt bensőséges színezetű és világosan fókuszált. Hasonló jellemzők érvényesültek az op. 39-es Liederkreis című ciklusban is: Gees szinte impresszionista tablókká alakította a shumanni kottát, crescendói rövidek, ám annál tartalmasabbak voltak, Anna Lucia pedig kisasszonyi bájjal és jól eltalált színészi effektusokkal tolmácsolta a verseket. Kettejük együttműködésében, ha nem is kizárólagos, de érvényes interpretáció született.

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A Müpa-maraton nagy jutalomjátéka természetesen Fischer Iván Fesztiválzenekarának, illetve a Pro Musica Leánykarnak jutott, akik ambiciózus módon dolgozták fel Shakespeare Szentivánéji álmát. Ezúttal ahelyett, hogy a dráma kísérőzenéje lett volna Mendelssohn műve, a zene túlsúlyát enyhítették drámai betétek. A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói üdítő humorral és szellemességgel állították koncertszínpadra a művet. A fiatal színésznövendékek ugyanis a zenekari tagokkal osztoztak a pódiumon, és ez újabb poénok forrásává is vált: Zuboly szamárfülét például két kürt helyettesítette, egy hegedűvonó kiválónak bizonyult a kard szerepében, Fischer karmesteri pálcáját pedig előszeretettel kérték kölcsön az ahhoz elég szemtelenek. Említést érdemel a rövid, de annál nagyobb meglepetésként érkező Latinovits-paródia, a kissé felesleges, de azért szép angolsággal megszólaló Heléna monológja.

A nyitány vibráló nyolcadhangjai a vonósokon, finom és könnyed hangsúlyokkal megformált dinamikája hírnevéhez méltó zenekarról tett tanúbizonyságot. Az enyhe glissando játékmóddal előadott, lefelé lépő duodecima előtti lélegzetnyi megtorpanás emlékezetes maradhat mindenkinek. Hiányt egyedül a némi unalommal előadott Nászinduló hagyott bennem - alighanem ez az agyonjátszott zenedarabok sorsa. Anna Lucia Richter mellett még egy énekesnő, Nora Fischer feladata volt a mezzoszoprán szólam. Eltérő karakterű hangjuk remekül egészítették ki egymást.

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A maratont Pukk szavai zárták - "Most uraim, jóccakát, fel, tapsra hát, ki jó barát!" -, és a kérésnek a Nemzeti Hangversenyterem zajos ünnepléssel tett eleget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Színház

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Klasszikus magazin

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus orgona

Magyar orgonista Japán egyik legjobb koncerttermének rezidens orgonistája

Simon Rattle egyenesen a világ legjobb modern koncerttermének nevezte a szapporói Kitara Hangversenytermet, amelynek rezidens orgonistája az új évadtól Tabajdi Ádám.
Klasszikus ajánló

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Klasszikus kortárs zene

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.