Klasszikus

Negyvenkét kilométer német romantika

2016.02.02. 07:03
Ajánlom
"Ő századunk Mozartja, a legragyogóbb zenész, aki világosan látja korunk ellentmondásait, és az első, hogy ellentéteit feloldja" - írta Schumann Mendelssohnról, miután az utóbbi Lipcsébe szerződött. A német romantika két óriásának szentelte a Művészetek Palotája idei maratonját, melynek három utolsó koncertjét hallhattam.

Schumann II. (C-dúr) szimfóniája a klasszikus mértéktartástól a romantikus szenvedélyességig jut el a Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán előadásában. Az első tétel ostinato korálja, mely afféle Hommage à Bach, nem is enged más megközelítést, csak a mértéktartót; a szonátaformájú tételben különösen megkapó volt a poco vivace utasítást megelőző crescendo, és az Allegro ma non troppo egyre fegyelmezetlenebb lendülete.

Müpa-maraton 2016 - Nemzeti Filharmonikusok

Müpa-maraton 2016 - Nemzeti Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Fokozódó sodrással, pergő timpanikkal és nyugtalanító fúvósokkal csúcsosodik ki, győztes fanfárral végződik az első tétel, amelynek ívét Kocsis és zenekara nagyszerűen építették fel. A másodikban Schumann távolabb lép Bachtól, kinek műveivel ideje java részét töltötte a szimfónia komponálását megelőzően, de a második triórészben mégis felbukkan a B-A-C-H motívum. A zenekar beható mélységgel és nyugtalansággal interpretálta a csak tempójában, nem pedig hangvételében scherzószerű tételt, bátor vonósfutamokkal jutva a zárlatig. Az Adagio espressivo - mely egy kontrapunktív középrésszel megint csak a barokk mestert idézi -, a romantika egyik legszebb lassú tétele, ihletett dallamossággal szólalt meg, finoman formált hajlításokkal és dallamokkal. A koronát természetesen a zárótétel (Allegro molto vivace) helyezi a mű tetejére: a szimfónia műfajának minden mélységét és magasságát birtokló zenélést hallhattunk a Nemzeti Filharmonikusoktól, mely tételben egyben a zeneszerző is megszabadult ördögeitől egy szerelmes Beethoven-dallam által.

Müpa maraton 2016 - Michael Gees és Anna Lucia Richter

Müpa maraton 2016 - Michael Gees és Anna Lucia Richter (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Michael Gees minden bizonnyal céllövöldébe jár, vagy jókora bokszzsák függ a nappalijában, így amikor este nyolckor a zongorához ül a Fesztiválszínházban, hogy Anna Lucia Richter szopránénekesnőt kísérje, már semmi feszültség nem marad benne, amit Schumann dalciklusaiba fojthatna. Az op. 40-es Fünf lieder első két darabját ugyanis rendkívül halkan és lágy billentéssel játszotta, és csak a harmadik dalban (Der Soldat) szólaltatta meg erőteljesebben a zongorát. Különös frissességgel szólt a rövid ciklus záródarabja, a pehelykönnyen záruló Verrathene Liebe. A pianista egyébként leginkább egy jazz-zongorista benyomását kelti, akit színpadra küldtek egy halom klasszikus kottával: játéka elmondhatatlanul könnyed, nem kifejezés, hogy mennyire lezser és laza. Mégis pontos és kimunkált, hangsúlyaiban érzékeny, illetve kiváló untermann Anna Lucia Richter énekéhez, akinek hangja egy fiatal énekesnőhöz valóan csillogó és eleven, ezzel együtt bensőséges színezetű és világosan fókuszált. Hasonló jellemzők érvényesültek az op. 39-es Liederkreis című ciklusban is: Gees szinte impresszionista tablókká alakította a shumanni kottát, crescendói rövidek, ám annál tartalmasabbak voltak, Anna Lucia pedig kisasszonyi bájjal és jól eltalált színészi effektusokkal tolmácsolta a verseket. Kettejük együttműködésében, ha nem is kizárólagos, de érvényes interpretáció született.

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A Müpa-maraton nagy jutalomjátéka természetesen Fischer Iván Fesztiválzenekarának, illetve a Pro Musica Leánykarnak jutott, akik ambiciózus módon dolgozták fel Shakespeare Szentivánéji álmát. Ezúttal ahelyett, hogy a dráma kísérőzenéje lett volna Mendelssohn műve, a zene túlsúlyát enyhítették drámai betétek. A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói üdítő humorral és szellemességgel állították koncertszínpadra a művet. A fiatal színésznövendékek ugyanis a zenekari tagokkal osztoztak a pódiumon, és ez újabb poénok forrásává is vált: Zuboly szamárfülét például két kürt helyettesítette, egy hegedűvonó kiválónak bizonyult a kard szerepében, Fischer karmesteri pálcáját pedig előszeretettel kérték kölcsön az ahhoz elég szemtelenek. Említést érdemel a rövid, de annál nagyobb meglepetésként érkező Latinovits-paródia, a kissé felesleges, de azért szép angolsággal megszólaló Heléna monológja.

A nyitány vibráló nyolcadhangjai a vonósokon, finom és könnyed hangsúlyokkal megformált dinamikája hírnevéhez méltó zenekarról tett tanúbizonyságot. Az enyhe glissando játékmóddal előadott, lefelé lépő duodecima előtti lélegzetnyi megtorpanás emlékezetes maradhat mindenkinek. Hiányt egyedül a némi unalommal előadott Nászinduló hagyott bennem - alighanem ez az agyonjátszott zenedarabok sorsa. Anna Lucia Richter mellett még egy énekesnő, Nora Fischer feladata volt a mezzoszoprán szólam. Eltérő karakterű hangjuk remekül egészítették ki egymást.

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar

Müpa-maraton 2016 - Budapesti Fesztiválzenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A maratont Pukk szavai zárták - "Most uraim, jóccakát, fel, tapsra hát, ki jó barát!" -, és a kérésnek a Nemzeti Hangversenyterem zajos ünnepléssel tett eleget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.