Klasszikus

Negyvenöt muzsikás év

2002.09.26. 00:00
Ajánlom
Születésnapi beszélgetés Feuer Máriával A Muzsika negyvenöt éves, főszerkesztője, Feuer Mária hetven. A hazai zenei újságírás és zeneszociológia Erkel Ferenc-díjjal és Akadémiai Újságírói Díjjal elismert képviselőjének munkásságát nemrég a Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztjével honorálták. Beszélgetésünk apropóját a kettős évforduló adta.

– Ha nem tudnám, hány éves, legalább hússzal kevesebbnek gondolnám.

– Nem szeretnék álszerény lenni: tisztában vagyok szerencsés biológiai adottságaimmal, és emelt fővel viselem az életkoromat. Ha együtt dolgozom fiatal kollégáimmal, úgy érzem, én is közéjük tartozom. Ez pedig erőt és kitartást ad.

– Szüksége is van rá, mert sokat dolgozik. Mi mindennel foglalkozik mostanában?

– Mindenekelőtt a Muzsikával. Büszke vagyok rá, hogy sikerült elérnünk azt, amit egyetlen más hazai zenei lapnak sem: már 45 éve létezünk. Ráadásul ezt úgy értük el, hogy tudatosan nehéz feladatot vállaltunk magunkra: szerettünk volna az egész zenei élet elé tükröt tartani. Éppen olyan jelentősnek tartjuk kritikai rovatainkat, mint az interjúk, portrék vagy az elméleti, zenetudományi írások közlését, a zenei élet eseményeinek nyomon követését. Lehet, hogy botorul, de azt remélem, nagyjából sikerült elérnünk a kitűzött célt. Pedig nem volt könnyű. Többek között azért, mert nehéz a különböző témák között egyensúlyozni, és nehéz ellenállni annak az igénynek, amit a mindenkori kulturális kormányzat törekvései támasztanak. Nem veszélytelenek a közéleti témák sem. Mindezek mellett a rendszerváltás után meg kellett tanulnunk a saját lábunkra állni. Nekem személy szerint a lap menedzselése hatalmas kihívást jelentett. Rá kellett jönnöm, hogy az elutasítás nem személyes kudarc, hanem a pénzgyűjtés velejárója. Ma már ott tartok, hogy bármilyen kis összeg megszerzését határozott sikerként könyvelem el. De ehhez idő kellett. Mint ahogy ahhoz is, hogy elérjük: ma már a fiatal zenetörténészek számára presztízskérdés, hogy írásaik megjelenjenek a lapban.

– A Muzsika mellett a Koncertkalendárium is az ön nevéhez kötődik.

– A nyolcvanas évek végén már megrendülni látszott a Filharmónia monopolhelyzete, egyre több zenekar rendezett önállóan hangversenyeket. A közönség tájékozódni szeretett volna a koncertlehetőségekről, a rendezők pedig felismerték, hogy hirdetniük kell magukat. Kellett egy fórum, ahol ezek az igények találkozhattak. Így lett az eredetileg a Muzsika olvasóinak kedvéért létrehozott szerény kiadványból önálló, nagy példányszámú lap. Mára ott tartunk, hogy a Koncertkalendárium nélkülözhetetlen segédeszköze lett a hangversenyrendezésnek, és hirdetéseinek bevétele segít eltartani a Muzsikát.

– Mi lenne, ha nem volna a Koncertkalendárium? Ön szerint ma valóban az kap segítséget, aki minőséget alkot?

– Az elmúlt évek során megtanultunk pályázni is, bár ez nem könnyű. Sajnos, mint a kultúra minden más területén, a zenében sem mindig a valóban kiemelkedő minőséget támogatják. Gyakran az kap pénzt, akinek jobb a menedzsere, vagy erősebbek a kapcsolatai. Ezért fontos, hogy például a Nemzeti Kulturális Alapprogram kollégiumában olyan kurátorok üljenek, akik szakmai felhatalmazással szólnak bele a támogatás elosztásába. De az is igaz, hogy nagyon nehéz eldönteni a támogatás szempontjait: a meglévő kevés pénzből több, esetleg kevésbé tehetséges művészt segítsenek kisebb mértékben, vagy inkább egy-két valóban kiemelkedő művész kapjon nagyobb összeget. De szerencsére mind gyakrabban találunk olyan nagyvállalatokat, amelyek felismerik, hogy az igényes művészet támogatása a róluk kialakult képet is kedvezőbbé teszi.

– Tehát szerkeszti mindkét lap nyomtatott kiadását, és az interneten is megjelentek.

– Igen, egy éve sikerült elindítanunk a Muzsika on-line kiadását. Ugyanott az elmúlt negyvenöt év számainak tartalmát repertórium-szerűen felvisszük a világhálóra. Épp emiatt nézegettem a régebbi évfolyamokat, és rájöttem, hogy a lap mindig tükrözte az adott kor művészetpolitikai légkörét, és éppen korlátaival együtt mutatta meg annak lehetőségeit. A Koncertkalendárium internetes változata pedig szeptember 25-én indult útjára. Ezzel az olvasókat fogjuk segíteni, hiszen gyakran lapzárta után módosulnak időpontok, helyszínek, közreműködők, és az új információt már nem tudjuk eljuttatni a közönséghez. Többek között ezt a problémát oldja meg a világháló.

– Marad ideje a kutatásra?

– Sajnos nem. De attól tartok, ha futná is az időmből, nem volna rá pénz. Én nagyon speciális területen végeztem kutatásokat, a közönség és a zene viszonyát igyekeztem egyes vidékeken feltérképezni. Akkoriban a zenekarok fenntartói még figyeltek arra, hogy megtudják, miért járnak a fiatalok koncertre, hogyan lehet megnyerni a következő generációt a zene szeretetének. De ahogy elmaradtak a kutatások, úgy fordultam egyre több energiával más területek felé, ezért nem bánom, hogy így alakult.

– Ha visszatekint az elmúlt évtizedekre, van-e valami, amit másként csinálna?

– Ha a „muzsikás” korszak elején rendelkeztem volna a mai tapasztalataimmal, egy-két dolgot talán másként csináltam volna. De jobban meggondolva: a körülmények miatt nemigen tehettem volna mást. Úgyhogy azt hiszem, ma is hasonlóképpen döntenék. Ahogyan már azt se bánom, hogy eredeti terveimmel ellentétben nem lettem zongorista. Büszke vagyok viszont a lapra, a közvetlen munkatársaimra és a lap köréhez tartozó szerzőkre. Nekik köszönhetem, hogy ambícióm nem csökken, ők inspirálják az ötleteimet és töltenek fel energiával. Most éppen a Koncertkalendárium internetes oldalát szeretném sikerre vinni. Jó érzés lenne, ha erre is büszke lehetnék.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.