Klasszikus

Nehéz munka édes gyümölcse

2012.05.14. 08:03
Ajánlom
Hétfő este egy egész tanéven át tartó, több részes előadás-, kurzus- és rendezvénysorozatra teszi fel a koronát a Haydn Évszakok-előadás.

Vashegyi György Haydn Évszakok című oratóriumának megvalósításával majd' akkora feladatra vállalkozott, mint annak idején Haydn az oratórium megírásával. Bár az alkotás és a megvalósítás két külön kategória, a belefektetett energia és idő hasonlóként is megítélhető. Csak remélni lehet, hogy a párhuzam itt meg is áll, és sem a karmester, sem az előadók nem öregszenek bele annyira a munkába, mint Haydn.

Az 1798-as esztendő a Teremtés sikerét hozta; ennek nyomán az udvari könyvtárigazgató, Gottfried van Swieten báró rábeszélte Haydnt, hogy írja meg az Évszakokat is. A körülményeket ismerve nem csoda, hogy Haydn nem sok kedvvel látott a munkának. Thomson The Seasons című költeményének részletei alkotják a librettót Van Swieten Haydn szerint is gyenge minőségű fordításában. Ráadásul - mivel Haydn ragaszkodott hozzá, hogy angol változata is legyen az oratóriumnak - Van Swieten készítette az angolra való visszafordítást is. Mivel van Swieten nem ismerte olyan szinten az angol nyelvet, amit a visszafordítás magas színvonala megkívánt volna, az angol szöveg híján van nyelvi leleményeknek és irodalmiságnak. Ez is az oka annak, hogy a mű kevésbé lett népszerű Angliában, mint elődje, a Teremtés.

Az idősödő Haydn egészégét megviselte a kitartó, lelkiismeretes munka, amit csak 1801-ben fejezett be. Azonban míg a Teremtés komponálásakor majdnem teljes alázatossággal vetette alá magát a nálánál jóval alacsonyabb színvonalon alkotó van Swieten kívánságainak, az Évszakoknál már nem tűrt minden javaslatot ilyen békésen. Igaz, volt is, amivel a báró túllőtt a célon. A békák kórusát, valamint a többi, túlzóan hangfestő részleteket illető javaslatra például Haydn haragosan kelt ki egy barátjának írt levelében: "csak rám erőltetik ezt az elfranciásított szemetet... Ilyet Grétry szokott írni..." - a levél azonban rossz kezekbe került, egy újságíró közzétette lapjában. Van Swieten természetesen erősen sértve érezte magát, egy időre el is hidegültek egymástól Haydnnal.

A négyrészes oratórium zenekarát és többnyire négyszólamú kórusát három szólista egészíti ki. A szólisták - Simon, Lukács és Hanna - a paraszti nép archetípusait képviselik. A cselekményben többször is megjelenik a kor azon általános vélekedése, hogy a parasztok jókedvvel, könnyedén végzik munkájukat. Ez az "Ősz" idején teljesedik ki egy, a szorgalom dicséretét zengő trióban és kórusban. Haydn ennek a Van Swieten-ötletnek láttán megjegyezte, hogy bár egész életében szorgalmas volt, még sosem kellett a "Szorgalom Dicséretét" zengenie. Vele ellentétben azonban van, aki szívesen zengi. A karmester Vashegyi György így beszélt a műről: "Joseph Haydn Évszakok című oratóriuma számomra az európai zenetörténet egyik legfontosabb műve, talán még a Teremtésnél is közelebb áll hozzám. Hihetetlen, ahogyan az 1732-ben, a barokk kor utolsó évtizedei egyikében született Haydn közel hetven évesen - elsősorban e művével - »megteremtette« a német romantikát: Mendelssohn, Schumann, Brahms és Wagner más-más módon ugyan, de mind Haydn »köpönyegéből« származnak. Számomra azért is különösen kedves az oratórium, mert életem egyik legnagyobb élő koncertélménye (John Eliot Gardiner 1992-es budapesti koncertje) is hozzá kötődik, valamint saját együtteseim, a Purcell Kórus és főleg az Orfeo Zenekar 2003-ban ennek a műnek a fertőszentmiklósi előadásával váltak »nagykorúvá«."

Mivel a művet a Zeneakadémia együttesei és szólistái adják elő, felmerül a kérdés, hogy mi a fő célja egy ilyen nagyszabású mesterkurzusnak. Vashegyi elmondta, kifejezetten fontosnak tartja, hogy a diákok már tanulmányéveik alatt is élőben találkozhassanak ezekkel a nagyszabású remekművekkel, s ez vezérelte az előző évek Bach- és Mozart-projektjeiben is. Ennek akkor is van értelme, ha a koncert nem minden részlete lesz lemezfelvétel minőségű. Tapasztalata szerint ugyanakkor az igazán kiemelkedő képességű előadók már diákként is "megvillannak" egy-egy ilyen alkalomkor.

Az egész tanéven átívelő kurzus új dolog, a karmester elmondása szerint ilyesmit eddig nem csinált: "Tavaly november-decemberben egyenként meghallgattam harminc énekes hallgatót, akik mind Haydnt énekeltek nekem - részleteket a Cecília-miséből (1766), a Stabat Materből (1767), a L'infedeltà delusa-ból (1773), a L'isola disabitata-ból (1779) és persze a két német nyelvű oratóriumból, a Teremtésből és az Évszakokból. Ezek közül az énekesek közül választottam ki tizenöt hallgatót, akik idén februárban újra előénekeltek, közülük kerülnek ki az áprilisi hangverseny - ez egy ingyenes koncert lesz április 29-én 16 órakor a Budavári Aulában (Kapisztrán tér 1.) - és a május 14-ei koncert szólistái (Baráth Emőke - szoprán, Pataki-Potyók Dániel - tenor és Murvai Dénes - basszus). Április végén karmesterkurzust is tartok majd e művekből, erre a hónap elején történt az aktív résztvevők kiválasztása. Afféle beszélgetős koncertet, »Gesprächskonzert«-et tervezünk: mesterem, Helmuth Rilling csinált sok ilyet kurzusain, tőle vettem az ötletet. A nagy kurzus célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a 18. század »legnagyobb magyar zeneszerzőjére«, Haydnra, ezen kívül, hogy minél nagyobb számban összehozza a sokféle dolgot külön-külön buzgón tanuló és gyakorló zeneakadémista hallgatókat."

Természetesen a próbafolyamatnak megvoltak a maga nehézségei, mivel a mű rendkívüli előadói igényekkel lép fel. Vashegyi György beavatott a kulisszatitkokba: az Évszakoknak számos olyan részlete van, ahol tíz-tizenöt taktuson teljes mértékben lemérhető az előadás színvonala. Ezek akár a Zeneakadémia együttesei, akár a Berlini Filharmonikusok számára egyaránt nehezek. A partitúra elsősorban a zenekar számára tartogat buktatókat, de Erdei Péter karnagy úrnak sem volt könnyű dolga az Alma Mater Kórus felkészítése terén: a kórus számára is erőt próbáló a mű, főleg az "Ősz" két hatalmas, ráadásul egymást követő kórustétele, a Vadász- és Szüreti kórus.

Az előadás - a natúrtrombitákat leszámítva - zömében "modern" hangszereken zajlik, de a historikus megközelítés számos eleme és eredménye már a levegőben van. "Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a régi korok zenéjére az adott kor hangszerei egész egyszerűen jobbak... De most csak az a fontos, hogy minél több fiatal zenészhez közel kerüljön ez a csodálatos, felfoghatatlan gazdagságú remekmű." Az Évszakok a május 14-ei Müpabeli hangverseny egy, az egész tanéven átívelő kurzus befejező eseménye lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Klasszikus

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Tánc

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Balázs János: Ez a kényszerleállás segít utat találni önmagunkhoz

A Fidelio „Művészi szabadság” című sorozatában ismert művészeket kérdezünk arról, mivel töltik az önkéntes izoláció napjait. Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész életében is változott néhány dolog: például több ideje jut ráérős beszélgetésekre, de nem érzi úgy, be lenne zárva.
Klasszikus gyász

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Klasszikus playlist

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus hír

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.