Klasszikus

Nehéz munka édes gyümölcse

2012.05.14. 08:03
Ajánlom
Hétfő este egy egész tanéven át tartó, több részes előadás-, kurzus- és rendezvénysorozatra teszi fel a koronát a Haydn Évszakok-előadás.

Vashegyi György Haydn Évszakok című oratóriumának megvalósításával majd' akkora feladatra vállalkozott, mint annak idején Haydn az oratórium megírásával. Bár az alkotás és a megvalósítás két külön kategória, a belefektetett energia és idő hasonlóként is megítélhető. Csak remélni lehet, hogy a párhuzam itt meg is áll, és sem a karmester, sem az előadók nem öregszenek bele annyira a munkába, mint Haydn.

Az 1798-as esztendő a Teremtés sikerét hozta; ennek nyomán az udvari könyvtárigazgató, Gottfried van Swieten báró rábeszélte Haydnt, hogy írja meg az Évszakokat is. A körülményeket ismerve nem csoda, hogy Haydn nem sok kedvvel látott a munkának. Thomson The Seasons című költeményének részletei alkotják a librettót Van Swieten Haydn szerint is gyenge minőségű fordításában. Ráadásul - mivel Haydn ragaszkodott hozzá, hogy angol változata is legyen az oratóriumnak - Van Swieten készítette az angolra való visszafordítást is. Mivel van Swieten nem ismerte olyan szinten az angol nyelvet, amit a visszafordítás magas színvonala megkívánt volna, az angol szöveg híján van nyelvi leleményeknek és irodalmiságnak. Ez is az oka annak, hogy a mű kevésbé lett népszerű Angliában, mint elődje, a Teremtés.

Az idősödő Haydn egészégét megviselte a kitartó, lelkiismeretes munka, amit csak 1801-ben fejezett be. Azonban míg a Teremtés komponálásakor majdnem teljes alázatossággal vetette alá magát a nálánál jóval alacsonyabb színvonalon alkotó van Swieten kívánságainak, az Évszakoknál már nem tűrt minden javaslatot ilyen békésen. Igaz, volt is, amivel a báró túllőtt a célon. A békák kórusát, valamint a többi, túlzóan hangfestő részleteket illető javaslatra például Haydn haragosan kelt ki egy barátjának írt levelében: "csak rám erőltetik ezt az elfranciásított szemetet... Ilyet Grétry szokott írni..." - a levél azonban rossz kezekbe került, egy újságíró közzétette lapjában. Van Swieten természetesen erősen sértve érezte magát, egy időre el is hidegültek egymástól Haydnnal.

A négyrészes oratórium zenekarát és többnyire négyszólamú kórusát három szólista egészíti ki. A szólisták - Simon, Lukács és Hanna - a paraszti nép archetípusait képviselik. A cselekményben többször is megjelenik a kor azon általános vélekedése, hogy a parasztok jókedvvel, könnyedén végzik munkájukat. Ez az "Ősz" idején teljesedik ki egy, a szorgalom dicséretét zengő trióban és kórusban. Haydn ennek a Van Swieten-ötletnek láttán megjegyezte, hogy bár egész életében szorgalmas volt, még sosem kellett a "Szorgalom Dicséretét" zengenie. Vele ellentétben azonban van, aki szívesen zengi. A karmester Vashegyi György így beszélt a műről: "Joseph Haydn Évszakok című oratóriuma számomra az európai zenetörténet egyik legfontosabb műve, talán még a Teremtésnél is közelebb áll hozzám. Hihetetlen, ahogyan az 1732-ben, a barokk kor utolsó évtizedei egyikében született Haydn közel hetven évesen - elsősorban e művével - »megteremtette« a német romantikát: Mendelssohn, Schumann, Brahms és Wagner más-más módon ugyan, de mind Haydn »köpönyegéből« származnak. Számomra azért is különösen kedves az oratórium, mert életem egyik legnagyobb élő koncertélménye (John Eliot Gardiner 1992-es budapesti koncertje) is hozzá kötődik, valamint saját együtteseim, a Purcell Kórus és főleg az Orfeo Zenekar 2003-ban ennek a műnek a fertőszentmiklósi előadásával váltak »nagykorúvá«."

Mivel a művet a Zeneakadémia együttesei és szólistái adják elő, felmerül a kérdés, hogy mi a fő célja egy ilyen nagyszabású mesterkurzusnak. Vashegyi elmondta, kifejezetten fontosnak tartja, hogy a diákok már tanulmányéveik alatt is élőben találkozhassanak ezekkel a nagyszabású remekművekkel, s ez vezérelte az előző évek Bach- és Mozart-projektjeiben is. Ennek akkor is van értelme, ha a koncert nem minden részlete lesz lemezfelvétel minőségű. Tapasztalata szerint ugyanakkor az igazán kiemelkedő képességű előadók már diákként is "megvillannak" egy-egy ilyen alkalomkor.

Az egész tanéven átívelő kurzus új dolog, a karmester elmondása szerint ilyesmit eddig nem csinált: "Tavaly november-decemberben egyenként meghallgattam harminc énekes hallgatót, akik mind Haydnt énekeltek nekem - részleteket a Cecília-miséből (1766), a Stabat Materből (1767), a L'infedeltà delusa-ból (1773), a L'isola disabitata-ból (1779) és persze a két német nyelvű oratóriumból, a Teremtésből és az Évszakokból. Ezek közül az énekesek közül választottam ki tizenöt hallgatót, akik idén februárban újra előénekeltek, közülük kerülnek ki az áprilisi hangverseny - ez egy ingyenes koncert lesz április 29-én 16 órakor a Budavári Aulában (Kapisztrán tér 1.) - és a május 14-ei koncert szólistái (Baráth Emőke - szoprán, Pataki-Potyók Dániel - tenor és Murvai Dénes - basszus). Április végén karmesterkurzust is tartok majd e művekből, erre a hónap elején történt az aktív résztvevők kiválasztása. Afféle beszélgetős koncertet, »Gesprächskonzert«-et tervezünk: mesterem, Helmuth Rilling csinált sok ilyet kurzusain, tőle vettem az ötletet. A nagy kurzus célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a 18. század »legnagyobb magyar zeneszerzőjére«, Haydnra, ezen kívül, hogy minél nagyobb számban összehozza a sokféle dolgot külön-külön buzgón tanuló és gyakorló zeneakadémista hallgatókat."

Természetesen a próbafolyamatnak megvoltak a maga nehézségei, mivel a mű rendkívüli előadói igényekkel lép fel. Vashegyi György beavatott a kulisszatitkokba: az Évszakoknak számos olyan részlete van, ahol tíz-tizenöt taktuson teljes mértékben lemérhető az előadás színvonala. Ezek akár a Zeneakadémia együttesei, akár a Berlini Filharmonikusok számára egyaránt nehezek. A partitúra elsősorban a zenekar számára tartogat buktatókat, de Erdei Péter karnagy úrnak sem volt könnyű dolga az Alma Mater Kórus felkészítése terén: a kórus számára is erőt próbáló a mű, főleg az "Ősz" két hatalmas, ráadásul egymást követő kórustétele, a Vadász- és Szüreti kórus.

Az előadás - a natúrtrombitákat leszámítva - zömében "modern" hangszereken zajlik, de a historikus megközelítés számos eleme és eredménye már a levegőben van. "Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a régi korok zenéjére az adott kor hangszerei egész egyszerűen jobbak... De most csak az a fontos, hogy minél több fiatal zenészhez közel kerüljön ez a csodálatos, felfoghatatlan gazdagságú remekmű." Az Évszakok a május 14-ei Müpabeli hangverseny egy, az egész tanéven átívelő kurzus befejező eseménye lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hat orosz zeneszerzőt mutat be Szabó Marcell fesztiválja

Budapesten és Debrecenben rendezik meg október 7. és 13. között az Orosz Zenei Fesztivált, amelyen minden koncert egy-egy zeneszerzőt állít a középpontba.
Klasszikus virtuózok

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Klasszikus interjú

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.
Klasszikus kritika

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.
Klasszikus ajánló

Fassang László templomépítésért koncertezik

A Liszt Ferenc-díjas művész jótékonysági orgonaestjét május 19-én tartják a Deák téri evangélikus templomban. A befolyt összeggel a budakeszi evangélikus templom építését támogatják.