Klasszikus

Nélküle nem lenne ilyen a hegedűirodalom

2013.01.07. 10:33
Ajánlom
Arcangelo Corelli hatással volt Bachra, Vivaldira és Händelre is, ma úgy ismerjük őt, mint a concerto grosso műfajának megteremtőjét.

Corelli 1653. február 17-én született Ravenna közelében, Fusignanóban egy vagyonos család sarjaként. Életének korai szakaszáról keveset tudunk, valószínűleg a helyi paptól kapta első zenei leckéit. 1666-ban Bolognába került, az Accademia Filarmonicán hegedülni és komponálni tanult. Az 1670-es évek elején Rómába ment, ahol a Tordinona Színház zenekarának tagja lett, 1675-től a római San Luigi dei Francesi-kápolna harmad-, majd másodhegedűse volt, 1677 és 1680 között Németországban élt. Visszatérése után már a legkiválóbb római zenészek között emlegették nevét, és pártfogásába vette Krisztina svéd királynő, aki lemondása után az örök városba költözött. Corelli neki ajánlotta első műveit, például 12 triószonátáját.

A királynő halála után Panfili kardinális szolgálatába lépett, aki bőkezű fizetést biztosított számára. Corellit karmesteri képességei a modern zenekari vezénylés úttörőjévé tették, a pápához küldött brit követ fogadásán 150 fős zenekart dirigált, 1690-ben ő vezényelte Giovanni Lulier Santa Beatrice d'Este című, 33 hegedűre, 10 brácsára és 17 csellóra írt oratóriumának bemutatóját. 1690-től a fiatal Pietro Ottoboni bíboros (a későbbi VIII. Sándor pápa) udvartartásában működött, és összebarátkozott a fiatal, Corelli zenéjét csodáló főpappal. A hegedűvirtuózként, hangversenymesterként és a zenei gyűjtemény gondnokaként is dolgozó Corelli nyugalomban és gazdagságban élt, jóllehet 1713. január 8-án bekövetkezett halála előtt már búskomorság gyötörte. A római Pantheonban temették el.

Corelli munkássága korszakos jelentőségű a hegedűirodalom történetében.

Stílusa melodikus és nagyvonalú, nemes és komoly lírával telítve, technikája egyszerű és klasszikus veretű, hatása Händel és Bach zenéjén is érződik. 1682-ben ő teremtette meg a concerto grosso négy-hét tételes műfaját, amelyben később Vivaldi és Händel is ragyogó darabokat írt (az 1707-1708-ban Rómában időző Händellel személyes kapcsolatban is állt). A megnevezés eleinte csak a játék elveit jelentette, később vált műfajjá. Itt egy "concertino" hangszercsoport (többnyire két hegedű és egy cselló) lépett fel a ripieno, majd tutti nevű nagyobb csoporttal szemben, ez a koncertálás, vetélkedés. Ebből fejlődött ki a concerto solo, a versenymű, ahol az első csoport helyett egy hangszer szólt. Corellinél hol az első hegedű, hol a cselló hangsúlyos, olykor a három hangszer egyenlő súlyú.

Szonátáit a társadalom műveltebb, gazdagabb rétegének, a nemesek, kereskedők, papok házi muzsikára vonatkozó igényeinek kielégítésére írta, általában három vonósra, amelyeket csembaló vagy szobaorgona kísért. Zenekari művei templomi és világi koncertekre oszthatók, az utóbbiak tételei között táncdarabok is találhatók. A concerto grossók és a triószonáták a nagyzenekari és kamaramuzsikálás alapjai, a nyugat-európai zene fő pillérei lettek.

Corelli hatása igen jelentős a hegedűjáték fejlődése szempontjából, fontosabb művei száz év alatt negyven kiadást is megértek. Hegedűpedagógiáját igen magas fokra fejlesztette, Amszterdamból, Párizsból, Londonból jöttek hozzá tanulni, tanítványa volt többek között Geminiani és Locatelli is. Igényes és önkritikus mester volt, ellentétben számos kortársával, akik sokszor csak sebtében írták le műveiket. Versenyműveiben tökéletes egyensúlyban vannak a tutti és concertino részek, szólamai finomak, elegánsak és kifejezőek, legvirtuózabb tételei is mértéktartóak.

Corelli legnépszerűbb műve g-moll Karácsonyi concertója (a fenti videón a Capella Savaria adja elő), valamint a La Follia. Emléke előtt tiszteleg Couperin A parnasszus, avagy Corelli apoteózisa című műve, mely az olasz és francia stíluselemeket egyesíti, valamint Rahmanyinov Változatok egy Corelli-témára című zongoradarabja is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.