Klasszikus

Nem a sztárokkal szerződnek

2004.02.24. 00:00
Ajánlom
A hanglemezkiadás még mindig világszerte válságban van, de azért léteznek olyan kiadók, amelyek eredményesen működnek, mert gyorsan alkalmazkodni tudtak a megváltozott körülményekhez. A legsikeresebb független hanglemeztársaságok közé tartozik a holland Channel Classics, amelynek "istállójában" mostantól magyar művészek is szerepelnek: szerződést kötöttek a Budapesti Fesztiválzenekarral.

A Channel Classics a napokban Budapesten, az olasz intézetben vette fel a Fesztiválzenekar legújabb lemezét, amelyen Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziája és IV. szimfóniája lesz hallható, Fischer Iván vezényletével. Néhány hónapja már egy másik CD-t is felvettek, Rahmanyinov II. szimfóniájából, s ennek megjelentetését áprilisra, a Csajkovszkij-albumot pedig őszre tervezik. "Egyrészt nagyon izgulok, mert a kiadónk eddigi, tizenhárom éves működése során elsősorban a szólistákra és a kamarazenére koncentrált, szimfonikus zenekari felvételeket nem nagyon készítettünk. Másrészt viszont teljesen nyugodt vagyok, mert Fischer Iván zenekarának tudása garancia a kedvező fogadtatásra" – mondja Jared Sacks, a Channel Classics alapító-tulajdonosa és zenei producere, akinek kiadványait öt kontinensen, több mint hatvan országban terjesztik.

Sacks amerikai, de kamaszkora óta – több mint három évtizede – Európában él; felesége és három gyereke Hollandiához köti. Eredetileg kürtművésznek készült, játszott is különböző zenekarokban, de aztán a nyolcvanas években felcsapott koncertrendezőnek: az egyik amszterdami csatorna partján lévő házuk padlásszobájából szervezte különböző hangszeresek, énekesek, kamaraegyüttesek fellépéseit. 1990-ben alapított hanglemezkiadóját is a csatornáról nevezte el Channel Classicsnak, bár a kilencvenes években családjával elhagyta Amszterdamot és falura költözött. A cégnek ma is Sacks lakóházában, Herwijnen községben van a főhadiszállása, és mindössze öten dolgoznak nála – annak ellenére, hogy a Channel rohamosan fejlődik, kiadványaik száma évről évre nő. "Koncertfelvételekkel nyitottunk, s csak két-három év múltán, amikor láttam, hogy van érdeklődés a felvételeink iránt, tértünk át a stúdióprodukciókra. Nem kell ahhoz nagy szervezet, sok ember és szigorú hierarchia, hogy eredményesen tudjunk működni. Nem esik le a gyűrű az ujjamról, ha a cég igazgatójaként én is részt veszek a napi aprómunkában. A felvételek döntő többségének ma is én vagyok a zenei rendezője: a Fesztiválzenekarral csak azért tettem kivételt, mert Fischer Iván hosszú évek óta harmonikusan dolgozik együtt Hein Dekker holland zenei rendezővel és hangmérnökkel, akihez most is ragaszkodott, s ezt természetesen elfogadtam" – mondja Sacks. A Channel Classics a hanglemezipar egészét sújtó, bizonyos területeken egyre mélyülő válságot sem érezte meg: évről évre egyre sikeresebb. A tulajdonos szerint ez rugalmasságuknak, a technikai újítások iránti nyitottságuknak és a megszokottól eltérő művész- és repertoárpolitikájuknak köszönhető.

Ritkán szerződtetnek sztárokat, jól ismert művészeket (a Fesztiválzenekar ebben is kivétel), inkább "együtt nőnek fel" a hozzájuk tartozó előadókkal. Jared Sacks példaként említi Pieter Wispelwey holland csellistát, aki kezdő zeneakadémistaként csatlakozott hozzájuk, s ma már világszerte elismert régizenei előadó. A Channel Classics – a Philips konszern stratégiai partnereként – Európában elsőként kezdte alkalmazni a sokcsatornás SACD (Super Audio CD) technológiát, amit a jelek szerint kedvezően fogadott a piac: az eladásokat tekintve már most sikeresebb, mint a DVD Audio formátum. A Fesztiválzenekar budapesti lemezfelvételei is SACD technológiával készültek.

Szigetországi elismerés

Az Independent hasábjain a napokban a szigoráról ismert Ann Picard elemezte a Fesztiválzenekar teljesítményét, a Barbican Centerben adott Liszt–Wagner-esteket. „Önök hányszor olvasták koncertek műsorfüzetében a megjelölést: ťegyike a világ öt legjobb zenekaránakŤ? Jómagam számát sem tudom… Az egyértelmű jelöltek: Berlini Filharmonikusok, Londoni Szimfonikusok, Bécsi Filharmonikusok. Együttesek, amelyek inkább történelmi státusuk révén sorolódnak ide, mint mostani nagyságuk okán… a Fesztiválzenekar… 1983-ban alakult… De micsoda évtized volt ez! Milyen stílus, milyen technika, milyen hangzás, milyen személyiség, milyen egységesség, milyen rámenősség, milyen szenvedélyesség, milyen dinamizmus, milyen maximális odaadás! A Fesztiválzenekar… az öt legjobb egyike? Nem kétséges” – írta Ann Picard az Independentben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.