Klasszikus

„Nem a vonósnégyes az életünk”

2017.11.09. 17:33
Ajánlom
Kokas Katalin és Kelemen Barnabás már tinédzserként a Zeneakadémiára kerültek, ahol egymásba szerettek, majd közös zenekart, családot, fesztivált alapítottak, és egy sajátos karrierbe kezdtek, amibe annyi minden fér bele, ami másnak csak három életben lenne megvalósítható. Gyárfás Dorka beszélgetett a két művésszel a WMN-en.

Többször elmondtátok már, hogy a zenei kiteljesedésetek szempontjából a Kelemen Quartet a legfontosabb számotokra. De ha így van, hogy tudtatok külföldre költözni, miközben a vonósnégyes másik fele itthon maradt?

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Emmer László)

Kokas Katalin: Valóban gond lenne, de mivel a vonósnégyesünk egyik tagja, Fenyő Laci már tizennyolc éve Németországban él, így korábban is komoly szervezést igényelt, hogy együtt tudjunk gyakorolni. Tulajdonképpen most még egyszerűbb is lett a dolgunk, mert mindössze másfél órára lakunk egymástól, így csak Homoki Gábornak kell kiutaznia, ha itt próbálunk. Ha meg Magyarországon koncertezünk, akkor mi megyünk pár nappal korábban haza. Ilyenkor általában már a következő koncert műsorát is elkezdjük gyakorolni, vagyis szinte éjjel-nappal játszunk, napokon keresztül.

Más vonósnégyesek rendszeres időközönként gyakorolnak, ti pedig mindig csak a koncertek előtt? Vagy hogy kell ezt elképzelni?

Kelemen Barnabás: Úgy, hogy van az életünkben egy vonósnégyes, de nem a vonósnégyes az életünk, ugyanis ez nem tölti ki a teljes életünket, még ha a szívünket be is tölti.

KK: De ettől szerintem nem vagyunk kevesebbek azoknál a vonósnégyeseknél, akik a napi nyolc óra gyakorlást szigorúan tartják, hanem talán többek, és gazdagabbak is vagyunk, mert a zenekarunk minden tagja kipróbálja és éli a szólista életét is. Barnabás legutóbb egy turnéról esett be a quartet próbáira, és a budapesti koncert után másnap már Csajkovszkij hegedűversenyét játszotta Örményországban. Fenyő Laci szintén másnap adott szonátaestet Németországban, előtte pedig két héten át csellóversenyeket játszott. Mindannyian így vagyunk ezzel, és ezáltal teljesen más rezgésen működünk, mintha mindig csak ugyanazt csinálnánk. Szerintem ez izgalmas. Ráadásul ezen felül mindannyiunknak fontos a tanítás. Barnabás negyedik éve tanít a kölni főiskolán hegedűt, míg a Zeneakadémián kamarazenét, én hivatalosan a Zeneakadémiáról mentem szülési szabadságra a féléves Olga miatt, Laci tanszékvezető a karlsruhei egyetemen, Gábornak pedig magántanítványai vannak.

November 10-én együtt lép fel a család a Pesti Vigadóban. A részletekért kattintson>>>

Család és muzsika

Kapcsolódó

Család és muzsika

Legyen ott Kelemen Barnabás családjának, továbbá a Magyar Állami Népi Együttes zenekarának közös hangversenyén november 10-én a Pesti Vigadó Dísztermében!

Nem is értem, hogy tudjátok mindezt összeegyeztetni.

KK: Hát... rugalmasan! És nyitottan egymásra. Nincs arra időnk, hogy kőbe véssük a vonósnégyes próbáján kigyakorolt technikákat, csak arra, hogy kizárjunk bizonyos lehetőségeket, és belőjük az irányokat. Innentől amikor játszunk, az mindegyikünk számára egy különleges utazás.

Hogyan tudjátok ennyi felé szakadva élni az életet? Nem kell lefektetni a prioritásokat?

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin két gyermekükkel

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin két gyermekükkel (Fotó/Forrás: Emmer László)

KK: Az elsők a gyerekek.

KB: Miattuk is költöztünk Németországba, hogy amíg Kati a picivel itthon van, és amúgy sem tanít, a két nagyobb anyanyelvi környezetben tanuljon németül. Csak egy-két évre tervezünk maradni, és közben amúgy sem lakhattunk volna az otthonunkban, mert beázott, és fel kell újítani. És innen minden közel van, az európai városok is, Budapest is mindössze másfél óra.

Hogyan alakult ki, hogy nektek ennyi mindennel kell foglalkozni, és nem a kitaposott úton haladni?

KB: Nekem már nagyon korán, a középiskolában is fontos volt, hogy átadjam a tudásomat, akkor persze még csak az osztálytársaimnak, ha kérték, ha nem. Aztán 17-18 évesen elkezdtem versenyezni, jó eredményeket értem el, és amikor interjút kértek tőlem, mindig hangsúlyoztam, hogy nekem a vonósnégyes legalább olyan fontos lesz az életemben, mint a szólista karrier. De akkor még meg kellett találni hozzá a partnereket. Természetesen a szólókoncertezés is fontos, és ha az embernek lehetősége van rá, bolond lenne veszni hagyni. A lényeg, hogy kezdettől fogva nem egyetlen cél lebegett a szemem előtt, hanem több. És ez Katival is így volt: amikor megnyerte a Szigeti-versenyt, tele volt a naptárja felkérésekkel.

KK: Csak épp két hétre rá már a legnagyobb lányunkkal, Hannával voltam állapotos, ezért a szólókarriert háttérbe kellett helyeznem. Ha két hegedűművész van egy csárdában, az egyiknek muszáj egy lépést hátrébb lépnie, különben káosz alakul ki. De hozzá kell tennem, most nyáron, amikor Olga megszületett, tíz nappal később már egy olasz turnén játszottunk a vonósnégyessel. Persze Olga jött velünk, hiszen a mai napig kizárólag anyatejen él. Szerencsére Hanna már van olyan nagy, hogy segít, amíg színpadon vagyunk.

A teljes interjút itt olvashatja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Vizuál

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Könyv

Aki megmutatta nekünk a Tücsökzenét

1900. március 31-én született Miskolcon a költő és műfordító, akit több alkalommal is eltiltottak a publikálástól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.
Klasszikus magazin

6 zenemű, amely kapudrog lehet Krzysztof Pendereckihez

86 éves korában elhunyt Krzysztof Penderecki, akit kétségkívül a II. világháború utáni zeneszerzők élvonalában kell emlegetnünk. Sokan talán hallották már a nevét, de kevesebben ismerik a zenéjét – számukra ismert és kevéssé ismert, hosszabb és rövidebb művekből válogattunk.
Klasszikus hír

26 fiatal nyert állami zenei ösztöndíjat

Három állami zenei ösztöndíj biztosít szakmai előrelépési lehetőséget a pályakezdő művészek számára. A rendszeres pénzbeli támogatáson és a fellépési lehetőségeken túl az ösztöndíjak segítik a tehetséges fiatalokat pályájuk elindításában.