Klasszikus

Nem Albinoni írta az Adagiót

2017.06.28. 11:25
Ajánlom
Ez az egyszerű kis zenemű a válogatáslemezek állandó darabja, folyton hallható filmekben, és feldolgozta a Doors is. Mi van, ha azt mondom: Ön az egész életét hazugságban élte, ha úgy tudja, Albinoni a szerző.

Az a helyzet, hogy nem kis örömömre szolgál megírni ezt a cikket: ugyanis utálom az Adagiót. Ezt a zeneművet már unásig ismételtük, kihoztuk belőle, amit lehet, nem kell többet gyötörni. Tizenhárom éves voltam, amikor a nagyapám ravatala mellett háromnegyed órán át hallgattam ezt az átkozott darabot ismétlésben. Azt pedig törvényileg büntetni kéne, ha filmekben továbbra is használják. Hallottuk már a Gallipolliban, a Flashdance-ben, tavaly pedig a Manchester by the Sea című filmben.

Elég volt.

Albinoni

Albinoni

Arról nem is beszélve, hogy az Adagio a zenetörténet legnagyobb és legnyíltabb csalása. Tomaso Albinoni (1671-1751) egy velencei barokk komponista volt, aki káprázatos életművet hagyott maga után. 81 operát írt, majdnem száz sonátát, 59 concertót és 9 sinfoniát, életében kilenc kötetet bocsátott közre. Műveinek nagy része a halála után a drezdai könyvtárba került, viszont 1945-ben, a város bombázásának idején ezek nagy része megsemmisült vagy megsérült.

A sonata műfaját érdemes elkülöníteni a későbbi szonátától. Az előbbi a 17-18. században még egyszerűen egy hangszeren előadott darabot jelentett. A mai értelemben vett szonátaforma a klasszicizmusban, a mannheimi iskola idején alakult ki. Hasonlóképpen megkülönböztetjük a sinfoniát a szimfóniától. A sinfonia a barokkban egy homofón jellegű, több hangszerre írt bevezető tételt jelentett, és csak Haydn idejében jelent meg a modern műfaj, a (többnyire) négytételes szimfónia.

Az ezt követő évtizedekben több zenetudós is dolgozott a művek rekonstruálásán. Egyik a milánói Remo Giazotto volt, aki nekiállt rendszerezni a műveket, és arra kérte a drezdai Szász Állami Könyvtárat, hogy küldjék el neki egy triószonáta maradványait. A basso continuo szólamából és valami olvasható dallamfoszlányból Giazotto összeállította (megkomponálta) az Adagiót. 1958-ban adták ki az így létrejött darabot, ezzel a megjelöléssel: "g-moll adagio vonósokra és orgonára Tomaso Albinoni két témájából és számozott basszusából".

Később, 1965-ben Giazotto már teljes egészében magáénak vallotta a művet, de ekkor már hiába: az Adagio rövidúton világhírű lett, a popkultúra és a filmgyártók is felfedezték maguknak. Bekerült az 1961-es francia Tavaly Marienbadban című filmbe, a rockbandák közül pedig a Procol Harum és a Doors is eljátszotta. Albinoni a barokk kor ismert zeneszerzője lett – egy olyan mű folytán, amit nem, vagy csak részben írt ő.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.
Klasszikus

Kihirdették a Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny győzteseit

Hat fiatal vonós hangszeres művész jutott a június 17-26. között Debrecenben megrendezett Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny döntőjébe, akik gálakoncerten mutatkozhattak be a közönség előtt.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Könyv

„Minden regényemmel egy tartozást rovok le” – Beszélgetés Vámos Miklóssal

Nekünk, íróknak nincs más teendőnk, mint hogy igazat mondjunk – állítja Vámos Miklós, akivel Ötvenhét lépés című kisregénye kapcsán női sorsokról és a férfiak helytelen viselkedéséről beszélgettünk. Az író lapunknak azt is elárulta, mi a leghőbb vágya, és mit kellene kihúznia Thomas Mann-nak A varázshegyből.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Július 2-án kezdődik a Régi Zenei Napok

Július 2. és 9. között ismét Vác szolgál helyszínül a 38. Régi Zenei Napoknak, amely során a fiatal zeneművészek számára francia barokk stílusra épülő mesterkurzusokat szerveznek, a hallgatóságot pedig ismeretlen zenei csemegék várják.
Klasszikus ajánló

Auer-emlékfesztivált tartanak Veszprémben

Nemzetközi zenei fesztivállal tiszteleg Auer Lipót (1845–1930) hegedűművész emléke előtt az Európa Kulturális Fővárosa 2023 címet elnyerő Veszprém. Az augusztus 2. és 7. között megrendezett esemény társszervezője a Mendelssohn Kamarazenekar.
Klasszikus hír

Fiatal muzsikusokat vár az Echo Nyári Akadémia

Hetedik alkalommal rendezik meg Fehérvárcsurgón az Echo Nyári Akadémiát, mely fiatal művészek számára kínál mesterkurzusokat, akik koncerteken is megmutathatják tudásukat. A július 17. és 24. között megrendezett esemény művészeti vezetője Fülei Balázs.
Klasszikus ajánló

Kilencedszerre rendezik meg Telkiben az Altalena Zenei Fesztivált

A fesztivál különlegessége, hogy a telki Kodolányi János Közösségi Ház mellett házi koncertekre is sor kerül, ahol szűkebb körű nézőközönség előtt, intimebb környezetben is hallhatók koncertek. A fesztivál művészeti vezetői Balog Alexandra és Berecz Mihály zongoraművészek.
Klasszikus interjú

A zene szigetén – Beszélgetés Baráti Kristóffal

Elismert hegedűművész, aki vezényel is, a Zeneakadémia Vonós Tanszékének élén áll, és a nagy sikerű Kaposfest egyik művészeti vezetője. Baráti Kristóffal a sokszínűségről, a különböző kulturális hatásokról és a népszerű fesztivál jövőjéről is beszélgettünk.