Klasszikus

Nem bánja, hogy bariton

2003.01.15. 00:00
Ajánlom
Holnap este hét órakor az Erkel Színházban premier-előadáson tekintheti meg a nagyérdemű Rossini remekét, A sevillai borbélyt, amely egyike a legtöbbet játszott operáknak, nálunk 704 előadást ért meg. Az új produkciót Szinetár Miklós rendezte, Medveczky Ádám dirigálja. Az első előadás címszereplőjét, a kiváló baritonistát, Busa Tamást több mint félszáz eddigi főszerepéről is kérdeztük.

A mostani a hatodik évadja az Operaházban. Magánénekesként hogyan érzi magát?
– Nincs okom panaszra. Az első szezonomban nem egy új előadásban, köztük a Falstaff, Figaro házassága, A denevér produkcióban szerepeltem, ezeken kívül pedig több darabba be kellett állnom. Nem volt elég bariton, így kerültem ide.
– Igaz, hogy nem is akart operaénekes lenni, ezért elég későn kezdte meg az énekesi stúdiumokat?
– Viccesen azt mondhatnánk, mások akarták, hogy énekeljek. Oboa szakon végeztem a szegedi konzervatóriumon. Be kell vallanom, nem szerettem, ezt meg is mondtam a tanáromnak, Meszlényi Lászlónak, aki, ha felvételizek, a főiskolán is tanított volna. Engem akkor a filozófia, a teológia jobban érdekelt. Egerbe és a budapesti Hittudományi Akadámiára jártam be órákat hallgatni.
– Valami kötődése csak volt az énekléshez.
– Olyanformán, hogy tizenkét éves koromtól kezdve gyakran helyettesítenem kellett édesapámat, aki másodállásban kántor volt Csongrádon, szülővárosomban. Édesapámnak magas, világos bariton a hangja, nekem megmélyült sötétre. Megesett, hogy mise rendelésekor a plébánostól „az öreg kántort” kérték. No, hát az én voltam. Még rá is sötétítettem, amit a főiskolán Sinkó György nem győzött lemetszegetni. Tulajdonképpen azért is akartam mélyíteni a hangomat, mert Székely Mihály és Gregor József basszusa nagyon tetszett. Amikor kiderült, hogy bariton vagyok, már nem is érdekelt az énekesi pálya. Kerestem a helyemet. Elvégeztem a budapesti Mátyás-templom kántor-karnagy képzőjét, közben öt évig Szentesen és Makón a mentőszolgálatnál dolgoztam. Végül 1987-ben mégis nekifogtam a főiskolai énekszaknak, amikor indult egy levelezőhöz hasonló képzés.
– Szegedre Gregor József hívta meg az első szerepére. Milyen emlékeket őriz a színházról, a késői pályakezdésről?
– Áldom a sorsomat, hogy odakerültem. A fővárosban sem mód, sem idő nincs arra, hogy egy pályakezdőnek megtanítsák a szakmát, vagy hogy gyakoroltassanak dolgokat. Ezért is tartom nagyon jó ötletnek az Operastúdió kezdeményezését. Vidéken nincs stúdió, hanem a dolgok természetes velejárójaként a fiatalokat fokozatosan beletanítják a szakmába. Harmincévesen, kezdőként, velem is ez történt. Jó iskola volt a szegedi.
– Mikor debütált Budapesten?
– Ha nem csalódom, második éve énekeltem már Szegeden, amikor Pesten az összes lehetséges Marcel lebetegedett. Én akkor éppen játszottam a Bohéméletben, be tudtam ugrani.
– Más városokban is gyakran vendégeskedett.
– Például Debrecenben. Egyébként ott is jobbára operettet, musicalt játszanak. Szerencsémre külföldi meghívásoknak (hollandiai, belgiumi, spanyolországi szereplések) is eleget tudtam tenni.
– Valóban nem lehet oka panaszra. A sokat foglalkoztatott operaénekesek egyike. Már-már túl sok az a feladat, amit kap, nem gondolja?
– Tavaly tényleg rengeteget dolgoztam. Idén harmincnyolc előadásban kilenc szerep megformálásával veszek részt, közülük kettő számomra teljesen új. Az elmúlt évben nem is az előadásszám, a négy új szerep betanulása jelentett gondot. Tulajdonképpen a színházak közötti ingázás is tavaly óta szűnt meg, a budapesti kötöttségek miatt.
– Nem hiszem, hogy sajnálja, hiszen többgyermekes családapa, ráadásul Csongrádról jár dolgozni.
– A koncerténeklésből is ezért vállalok keveset.
– Már nem bánja, hogy „csak” bariton lett?
– A basszisták jobban be vannak skatulyázva. A hangterjedelmem lefelé most is megvan, de a hangszínem egyértelműen bariton.
– Milyen új szerepekben láthatjuk idén?
– Készülőben van egy Prokofjev-premier. A tüzes angyal, amit Kovalik Balázs rendez. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon és Szegeden játsszuk majd. Csak nem tudom, mi lesz belőle, merthogy még a teljes kottaanyag nincs a kezünkben és elvileg két hét múlva próbáljuk. Öt felvonás, ismeretlen, irgalmatlan sok anyag. Az operaházi évad utolsó, orosz nyelvű bemutatójában, A pikk dámában is részt veszek.
– Előfordult, hogy olyan figurát kellett alakítania, amely nagyon nem állt közel az egyéniségéhez?
– A Bánk bánból Petúr. Már nem is éneklem, Tiborcot viszont szeretem. Közel állnak hozzám a Verdi-szerepeim és a Mozart-figurák: Don Giovanni, Leporello, Figaro.
– Rossini borbélyáról mi a véleménye? Milyen instrukciót kapott Szinetár Miklóstól?
– Remek a figura, ha a belépőt jól megcsinálja az ember, utána nagy baj már nem lehet. Hagyományos a rendezés, persze, vannak benne „aktuális” dolgok, például Visa-kártya. A hangsúly erősen azon van, hogy minden a pénz körül forog.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.