Klasszikus

Nem érdekel a farkas

2016.01.22. 08:14
Ajánlom
Csepelyi Adrienn kiváló műsorfüzete a híres Gould–Bernstein-afférral nyit: hogy ki a főnök, a szólista vagy a karmester. A Bázeli Kamarazenekar hangversenyén ez a kérdés kissé indokolatlannak tűnhet, hiszen épp karmestert nem láthattunk Hélène Grimaud-val közös koncertjükön.

A kérdés mégsem indokolatlan: ha nincs karmester, akkor vajon ki a főnök? Ha a Müpa plakátjait, az egész koncert marketingjét nézzük, a válasz egyértelmű: Hélène Grimaud. Szerencsére egy hangverseny rendre mást hoz, mint a plakátok. Kezdve onnan, hogy a kanadai zongoraművész a koncert felét a színpad mögött töltötte.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Az első műsorszám Stravinsky Dumbarton Oaks melléknevű Esz-dúr concertója volt. A mindössze 15 előadó az első hangtól megmutatta, mit tud ez az együttes. Vagyis már kicsit hamarabb is: a színpad mögött behangoltak, így egy lendülettel már benne is voltunk Stravinsky klasszicista-barokkista remekművében. A tizenöt zenész a legnemesebb kamarázást mutatta be: nemcsak az arányok voltak helyesek, az előadás nemcsak rendkívül precíz volt, de érezni lehetett az egyéni felelősséget. Úgy tűnt, két irányítója van az együttesnek – legalábbis ebben a műben –: a koncertmester és a fagottos.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Bach d-moll zongoraversenyében lépett színre az est sztárja. Ha a bevezetőben megemlítettük Glenn Gouldot, itt kiderült, a párhuzam addig tart, hogy Grimaud is kanadai zongorista. Ebből az előadásból ugyanis épp az hiányzott, ami Gouldnál (vagy a Richter–Talich-felvételben, hogy csak egyetlen másik nagyszerű előadást említsek) oly szembetűnő: a precizitás.

Tudta, hogy Hélène Grimaud a farkasok elkötelezett védelmezője?

Egy darabig a teremre gyanakodtam (s most se vagyok meggyőződve, hogy helyes-e ugyanazt a beállítást használni a versenyműre, mint a kamarazenekarra – noha ismét 15 zenész állta körül a zongorát), de be kellett látnom, hogy a katyvaszos hangzásról nem az akusztika tehet. A kísérőfüzetből megtudhattuk, hogy Grimaud pedál nélkül gyakorol – nos, ennek se láthattuk-hallhattuk nyomát, ugyanis bőszen túlpedálozta a versenyművet. Mindeközben hiányzott valamiféle teresség.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

Mindvégig sietett, ami nem is elsősorban gyorsabb vagy gyorsuló tempót jelent, sokkal inkább azt, hogy nem zengette ki a hangokat, így erővel kellett pótolnia ezeket az energia-kieséseket. A középső tétel – lassú tempója okán – sokkal szebben sikerült, amiben a zenekar csodaszép hangzásának (unsionók!) is része volt. Összességében nem volt tehát rossz vagy bosszantóan zeneietlen ez a Bach-interpretáció, de ez alapján aligha értjük meg, mitől ekkora név Hélène Grimaud.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Szünet után Prokofjev Klasszikus szimfóniája következett – az a mű, melynek karmester nélküli előadása a legnagyobb merészségnek tűnhet. A Bázeli Kamarazenekar – ezúttal már jelentős létszámmal – nagyszerűn adott a cáfolatot azoknak, akik kétkedtek. Ha lehet, még jobban kamaráztak, még jobban figyeltek egymásra. Az üstdobosnak például minden ütése épp akkora volt, amekkora kell, illetve amekkorának szánta. A két brácsás vagy a fuvolista is, mert egy kis agogikát beletenni a szólamába, ahol erre lehetősége adódott. Természetesen a koncertmester, Yuki Kasai munkáját is dicséri ez az összhang, de látható, hogy ebben a zenekarban mindenki szeret játszani. Ami a karmester-kérdés másik felét illeti: ez egy jól betanult, lemezkész előadás – amiből egy jó karmester játszva alkotna egyedit, feledhetetlent. De az egy másik interpretáció egy másik hangversenyen.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Mozart d-moll zongoraversenyében viszont időnként tényleg hiányzott az irányítás. Noha a zenekar egy pillanatig sem szólt szét – ám az erre a műre különösen jellemző hosszú, összetett zenei mondatok itt-ott túlzottam széttagolódtak. Ilyenkor a régizenés allűrök is elő-előjöttek, ami szintén megtörte a zenei íveket. Hélène Grimaud az első tételben ott folytatta, ahol a Bachban abbahagyta – aztán egyre jobb lett. A második tételben kiemelten szépen muzsikált együtt a zenekarral, a harmadikban pedig végre hallhattuk azt a minőséget, ami méltóvá teszi híréhez. A zenekarból kiemelném a rezeket, akik tudtak magukon uralkodni, mégis színpompásan kísértek (időnként egész „natúr” hangzást produkálva), illetve ismét a fagottot, aki – a kissé lefaragott kadencia után – épp annyival nagyobb szünetet hagyott a kóda előtt, amitől oda kellett figyelni.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A zenekari és a szóló ráadás zeneileg újabb meglepetést nem hozott (hiszen a lassú zenekari tételek a Sosztakovics-tétel előtt is a hangverseny javát hozták, a Berio-szólóműben pedig ismét nem sok tér volt). Grimaud-ról marad az a véleményem, ami volt: hol nagyon jó, hol kevésbé – de mindig érdemes rá odafigyelni. A Bázeli Kamarazenekar pedig belopta magát a szívembe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.
Klasszikus

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Színház

Hét új bemutatóval készül a Radnóti Színház a következő évadra

A Radnóti Miklós Színház megtartotta évadzáró társulati ülését a Tesla Labor udvarán, melyen elbúcsúztatták a járványhelyzet miatti "mostoha évadot" és nyilvánosságra hozták a 2021|2022-es szezon új premierjeit.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Klasszikus ajánló

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Klasszikus ajánló

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.