Klasszikus

Nem érdekel a farkas

2016.01.22. 08:14
Ajánlom
Csepelyi Adrienn kiváló műsorfüzete a híres Gould–Bernstein-afférral nyit: hogy ki a főnök, a szólista vagy a karmester. A Bázeli Kamarazenekar hangversenyén ez a kérdés kissé indokolatlannak tűnhet, hiszen épp karmestert nem láthattunk Hélène Grimaud-val közös koncertjükön.

A kérdés mégsem indokolatlan: ha nincs karmester, akkor vajon ki a főnök? Ha a Müpa plakátjait, az egész koncert marketingjét nézzük, a válasz egyértelmű: Hélène Grimaud. Szerencsére egy hangverseny rendre mást hoz, mint a plakátok. Kezdve onnan, hogy a kanadai zongoraművész a koncert felét a színpad mögött töltötte.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Az első műsorszám Stravinsky Dumbarton Oaks melléknevű Esz-dúr concertója volt. A mindössze 15 előadó az első hangtól megmutatta, mit tud ez az együttes. Vagyis már kicsit hamarabb is: a színpad mögött behangoltak, így egy lendülettel már benne is voltunk Stravinsky klasszicista-barokkista remekművében. A tizenöt zenész a legnemesebb kamarázást mutatta be: nemcsak az arányok voltak helyesek, az előadás nemcsak rendkívül precíz volt, de érezni lehetett az egyéni felelősséget. Úgy tűnt, két irányítója van az együttesnek – legalábbis ebben a műben –: a koncertmester és a fagottos.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Bach d-moll zongoraversenyében lépett színre az est sztárja. Ha a bevezetőben megemlítettük Glenn Gouldot, itt kiderült, a párhuzam addig tart, hogy Grimaud is kanadai zongorista. Ebből az előadásból ugyanis épp az hiányzott, ami Gouldnál (vagy a Richter–Talich-felvételben, hogy csak egyetlen másik nagyszerű előadást említsek) oly szembetűnő: a precizitás.

Tudta, hogy Hélène Grimaud a farkasok elkötelezett védelmezője?

Egy darabig a teremre gyanakodtam (s most se vagyok meggyőződve, hogy helyes-e ugyanazt a beállítást használni a versenyműre, mint a kamarazenekarra – noha ismét 15 zenész állta körül a zongorát), de be kellett látnom, hogy a katyvaszos hangzásról nem az akusztika tehet. A kísérőfüzetből megtudhattuk, hogy Grimaud pedál nélkül gyakorol – nos, ennek se láthattuk-hallhattuk nyomát, ugyanis bőszen túlpedálozta a versenyművet. Mindeközben hiányzott valamiféle teresség.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

Mindvégig sietett, ami nem is elsősorban gyorsabb vagy gyorsuló tempót jelent, sokkal inkább azt, hogy nem zengette ki a hangokat, így erővel kellett pótolnia ezeket az energia-kieséseket. A középső tétel – lassú tempója okán – sokkal szebben sikerült, amiben a zenekar csodaszép hangzásának (unsionók!) is része volt. Összességében nem volt tehát rossz vagy bosszantóan zeneietlen ez a Bach-interpretáció, de ez alapján aligha értjük meg, mitől ekkora név Hélène Grimaud.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Szünet után Prokofjev Klasszikus szimfóniája következett – az a mű, melynek karmester nélküli előadása a legnagyobb merészségnek tűnhet. A Bázeli Kamarazenekar – ezúttal már jelentős létszámmal – nagyszerűn adott a cáfolatot azoknak, akik kétkedtek. Ha lehet, még jobban kamaráztak, még jobban figyeltek egymásra. Az üstdobosnak például minden ütése épp akkora volt, amekkora kell, illetve amekkorának szánta. A két brácsás vagy a fuvolista is, mert egy kis agogikát beletenni a szólamába, ahol erre lehetősége adódott. Természetesen a koncertmester, Yuki Kasai munkáját is dicséri ez az összhang, de látható, hogy ebben a zenekarban mindenki szeret játszani. Ami a karmester-kérdés másik felét illeti: ez egy jól betanult, lemezkész előadás – amiből egy jó karmester játszva alkotna egyedit, feledhetetlent. De az egy másik interpretáció egy másik hangversenyen.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

Mozart d-moll zongoraversenyében viszont időnként tényleg hiányzott az irányítás. Noha a zenekar egy pillanatig sem szólt szét – ám az erre a műre különösen jellemző hosszú, összetett zenei mondatok itt-ott túlzottam széttagolódtak. Ilyenkor a régizenés allűrök is elő-előjöttek, ami szintén megtörte a zenei íveket. Hélène Grimaud az első tételben ott folytatta, ahol a Bachban abbahagyta – aztán egyre jobb lett. A második tételben kiemelten szépen muzsikált együtt a zenekarral, a harmadikban pedig végre hallhattuk azt a minőséget, ami méltóvá teszi híréhez. A zenekarból kiemelném a rezeket, akik tudtak magukon uralkodni, mégis színpompásan kísértek (időnként egész „natúr” hangzást produkálva), illetve ismét a fagottot, aki – a kissé lefaragott kadencia után – épp annyival nagyobb szünetet hagyott a kóda előtt, amitől oda kellett figyelni.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A zenekari és a szóló ráadás zeneileg újabb meglepetést nem hozott (hiszen a lassú zenekari tételek a Sosztakovics-tétel előtt is a hangverseny javát hozták, a Berio-szólóműben pedig ismét nem sok tér volt). Grimaud-ról marad az a véleményem, ami volt: hol nagyon jó, hol kevésbé – de mindig érdemes rá odafigyelni. A Bázeli Kamarazenekar pedig belopta magát a szívembe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Klasszikus hír

Ha ez így marad, ellehetetlenül az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát, miután 250 millió forintot von el tőlük a kormány.
Klasszikus ajánló

Zongorás mini maraton lesz a hétvégén a Festetics Palotában

A nagysikerű „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat mini maratonján vehet részt február 16-án és 17-én a vállalkozó kedvű közönség. A hétvégén, szombaton és vasárnap összesen négy koncertet tartanak a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Vidovszky 75 – Szerzői esttel tisztelegnek a mester előtt

A legendás pécsi zeneszerző, Vidovszky László 75. születésnapja tiszteletére ad koncertet február 23-án a Kodály Központban a Pannon Filharmonikusok.