Klasszikus

"Nem hiszek a mérföldkövekben”

2003.03.20. 00:00
Ajánlom
A világ nagy karmestereinek képzeletbeli rangsorában biztosan dobogós helyen szerepelne a hetvenkét esztendős Lorin Maazel. Az orosz, francia és holland gyökerekkel rendelkező amerikai dirigens a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Bajor Rádiózenekart vezényelte a kongresszusi központban, s a koncert előtt interjút adott a Magyar Hírlapnak.

Minden idők legfiatalabb karmestereként – s egyúttal az első amerikaiként – debütált az 1960-as Bayreuthi Ünnepi Játékokon. Sokan úgy vélik, ez volt az a mérföldkő, ami új dimenzióba helyezte az ön nemzetközi karrierjét...
Legfeljebb az egyik mérföldkő volt a sok közül. Én egyébként sem hiszek a mérföldkövekben, sokkal fontosabbnak tartom a szívós, kitartó, pillanatnyi lazítást sem engedélyező munkát. A pályám során elért eredményeimet jórészt annak köszönhetem, hogy számomra nem léteztek fontos és kevésbé fontos koncertek: minden estén megpróbáltam a lehető legtöbbet kihozni magamból.

A hetvenes évek elején Széll Györgyöt követte a Cleveland Orchestra zeneigazgatói posztján. Milyen tapasztalatokat szerzett róla s általa a magyar karmesteriskoláról?
Azt hiszem, ma már senkinek sem kell bizonygatni, hogy a XX. század második felében az egész nyugati világ zenekultúrájára döntő hatással voltak a magyar karmesterek: Doráti Antal, Széll György, Reiner Frigyes, Ormándy Jenő, Solti György. Mindannyiukat tisztelem, de Reiner és Széll vezénylési stílusa, szemléletmódja különösen közel áll hozzám. Nem az udvariasság mondatja velem, hogy mindig szerettem magyarokkal együtt dolgozni; Fischer Annie-t és Starker Jánost pedig korszakos jelentőségű előadóművésznek tartom.

Ön is hangszeres előadóművészként, hegedűvirtuózként kezdte pályáját, s még akkor is rendszeresen hegedült, amikor karmesterként világszerte ünnepelték. Soha nem okozott problémát a kétféle tevékenység összeegyeztetése?
Szakmailag nem, legfeljebb időzavarba kerültem néha. Csodagyereknek tartottak – bár én szerencsére nem éreztem magam annak, és normális gyerekkorom volt –, s ennek köszönhetően már kilencévesen felkérést kaptam, hogy vezényeljek egy teljes koncertet. Tizenévesen hozzászoktam ahhoz az életmódhoz, hogy délelőtt szólampróbát tartok egy zenekarral, délután gyakorolok néhány órát, este egy hegedűverseny szólistájaként lépek fel. Szigorúan szakmai szempontból úgy látom, egy karmester számára nagyon hasznos, hogy bele tudja élni magát a hangszeres muzsikus helyzetébe, s hogy ezáltal ne csak szigorú és következetes legyen, hanem az empátia se hiányozzon belőle.

Tíz éven át vezette a Bajor Rádiózenekart – amellyel most Budapestre is eljött –, de 2002 szeptembere óta már egy másik világhírű együttes, a New York-i Filharmonikusok szakmai munkáját irányítja. Mi késztette a váltásra?
Teljesen természetesnek tartom, hogy – bármennyire sikeres egy karmester és zenekarának együttműködése – bizonyos idő után változtatni kell, mert már nem tudunk újat mondani egymásnak. A müncheni együttes esetében is ez történt: ma is nagyon jó barátságban vagyunk – a mostani közös turné is ezt bizonyítja –, és tényleg rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedben, de most már jó lesz, ha egy friss szemléletű, az enyémtől eltérő gondolkodású karmester folytatja velük a munkát. New Yorkban is ugyanez a helyzet: most én vagyok "az új seprű”, aki rengeteget dolgozik a zenekarral, igyekszik kreatív lenni, és folyamatosan bővíteni a repertoárt. Amikor tavaly ősszel átvettem a New York-i Filharmonikusokat, rögtön kockáztattam: két ősbemutatót is tartottunk kortárszenei alkotásokból. Az orosz Rogyion Scsedrin és az amerikai John Adams egy-egy darabját választottam – utóbbinak a témaválasztása is nagy figyelmet és érzékenységet követelt, hiszen szeptember 11-éről szól. Lezajlott a két premier, s ma már látjuk, hogy a nagy szimfonikus zenekarok hagyományos bérleti sorozataiban is megvan a létjogosultsága a kísérletezésnek, a kortárszenének.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.
Klasszikus ajánló

Angol szerzőknek szenteli következő maratonját a Müpa

Február 15-én visszatér a Müpa közönségkedvenc, egész napos koncertsorozata, ezúttal három legendás angol komponista (élet)műveivel a középpontban. A részletes program már elérhető a Müpa honlapján.
Klasszikus hír

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.
Klasszikus hír

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Klasszikus hír

Fiatal művészeket díjaztak a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén

José Cura, Miklósa Erika és Balázs János hangversenyével zárult a Cziffra Fesztivál 10. jubileumi sorozata november 5-én a Müpában. Az ünnepi hangversenyen átadták a Cziffra Fesztivál Ifjú Tehetség díját és az Innovatív Zenei Projekt díját.