Klasszikus

Nem kellett sokáig várni, meg is született az Év Zenekritikája

2018.01.06. 11:39
Ajánlom
Két üveg Mága-bor sem tudta megmenteni a prae.hu vitriolos tollú kritikusát a Mága Zoltán koncertjével járó traumától.

Mága Zoltán az, aki (érthetetlen, ugyanakkor nagyon is érthető) népszerűségénél fogva a klasszikusok védnöke / hírnöke / trubadúrja szerepben tiszteleghet, miközben hazai világhírű hegedűseink – Baráti Kristóftól kezdve Szenthelyi Miklóson át Kokas Katalinig –nem mosolyognak óriásplakátokról, mert az utca embere nem feltétlenül ismerné fel őket.

Ezt elégelte meg Philipp György, karvezető, karmester, operarendező (egyszóval nem a fotelből integető valaki, hanem képzett, aktív komolyzenész), a prae.hu zenekritikusa, akiről nem tudjuk, mégis mi a fenére számított. De kollégaként gyanítom, hogy írni akart egy vitriolos hangú cikket, és mivel a "komoly komolyzene" hazánkban egészen kiváló, erre csak egy Mága-koncerten volt lehetőség.

Philipp György:  „Aki művészettel foglalkozik, kicsit minden ágához ért és kell is értsen”

Kapcsolódó

Philipp György: „Aki művészettel foglalkozik, kicsit minden ágához ért és kell is értsen”

Philipp György egyszemélyben kórusénekes, karmester, társulatalapító, operarendező, aki minden erejével kreatív, zeneileg messzemenőleg igényes,de mégis fogyasztható és ízig-vérig mai zenei előadások létrehozásán dolgozik. Legújabb produkciójukat január 29-30-án mutatják be.

Mire vége lett az első félidőnek, nem tagadom, megittam két Mága bort, (minden széken volt egy = 12.000 üveg!!!), hogy a lelkem tudja kezelni, amit láttam, hallottam.

Leírhatatlan antikultúrsokk-terápia, büszkén, szélesvásznon” – kezdi az írását a kritikus, aki egyébként szóviccekben legalább olyan rossz, mint Mága az igazi hegedűzenében. Két poént kapunk az arcunkba: „Mág(ly)ára, ki ellenszegűl, minden velsz énekest!” – írja a címben. Aztán meg, hogy „a maga (Mága) által alapított, magáról (Mágáról elnevezett) Mága Zoltán díj”... Haha.

mága

mága

A folytatás sem kíméletesebb: miután a művészek fél órát várattak magukra, elhangzott egy nyitány: „Az ország (s a koncerten többször szánkba rágva: Európa) legnagyobb, legszínvonalasabb, legnívósabb újévi koncertjén (!!!) hogyan szerepelhet ilyen szedett-vedett zenekar?”

Aztán megjelent Mága Zoltán, zászlós felvonulással,

a műsorvezető, Ördög Nóra, és az est sztárvendége, David Foster, aki egyébként egy 16 Grammy-díjas dalszerző-producer-miegymás. Ő volt a guest-star (vagy ahogy Mága mondja, „gesztár”), akivel a házigazda nyelvi korlátok miatt beszélgetni nem tudott. „How do you say »thank you« in Hungarian?” „Tenkju” – felelte Mága bizonytalanul.

Szegény zenekritikusunk megakad az ehhez hasonló körülményeknél, ám ha a show zenei részét kell értékelnie, akkor sincs hálásabb feladata: „Az ország legnagyobb szabású rendezvénye: díszből gospelkórus (a playback miatt nem beadva, mert azon 3 női vokalista énekelt), repülő zongora ismeretlen játékossal, arcukat alig vállaló muzsikusok, playbackről olyan hangszerek, melyek nincsenek a színpadon (!), csoda csoda hátán.”

Philipp György végül a zenészekhez intéz felhívást, akik Mága zenekarában játszottak: „Láttalak Titeket, hivatásos zenészeket az ő színpadán amatőrré, a tehetségtelenséget kiszolgáló bábbá válni. (...) Legyen tartásotok, maradjatok zenészek!”

A teljes írás itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.