Klasszikus

„Nem lehet a végtelenségig gyakorolni”

2017.01.29. 10:19
Ajánlom
Sztán Attila a BMC I. Nemzetközi Tenor- és Basszusharsona Versenyén elért eredménye alapján vesz részt a Fidelio Fortissimo Programban. A fiatal tehetséget, aki tavaly novembertől hivatalosan is a Budapesti Fesztiválzenekar harsonaművésze, hangszeréről és karrierről kérdeztük.

– Édesapád révén hamar közel kerültél a rézfúvós hangszerekhez. Hogyan emlékszel erre az időszakra?

– A baptista egyház keretein belül működő fúvószenekart irányította édesapám, én pedig úgy nőttem fel, hogy vasárnaponként őket hallgattam. Először a trombitába szerettem bele, talán azért, mert az együttesben volt egy nagyon tehetséges trombitás, akinek a játéka lenyűgözött. A zeneiskolát már harsonából kezdtem Békéscsabán Szűcs Csabánál, mert időközben kiderült, hogy sokkal jobb adottságaim vannak a harsona megszólaltatásához. Csak a fúvóka nagyobb, a technika pedig szinte ugyanaz.

Sztán Attila

Sztán Attila

– A Zeneakadémián Hőna Gusztávhoz kerültél. Milyen út vezetett a BMC harsonaversenyéig?

– A szakközépiskolában is Szűcs Csaba növendéke lehettem, az utolsó évben elhoztam az első díjat az országos rézfúvós versenyről. Később már Hőna Gusztáv irányítása alatt az egyetemi korosztályos versenyen is az első díjat érdemelhettem ki. A sor a csehországi Brnóban folytatódott, míg végül az BMC I. Nemzetközi Harsonaversenyén is megmérettethettem magam. Nagyszerű élmény volt, hiszen rengeteg jelentkező érkezett, és amellett, hogy sok fiatal kollégával ismerkedhettem meg, a kitűnő szervezés is hozzájárult, hogy hasznos tapasztalatokat szerezzek.

– November óta hivatalosan is a Fesztiválzenekar harsonaművésze vagy. A zenekari játék a te utad?

– Két évvel ezelőtt volt egy próbajáték, amely úgy zajlik, hogy az ott kiválasztott két-három művészt a zenekar egy bizonyos időn keresztül lehetőséghez juttatja, hogy kiderüljön, a szakmaiság mellett hogyan működik a közös munka. Engem a kiválasztott jelentkezők közül két év után véglegesítettek az együttesnél. Korábban a Concerto Budapest szólamvezetője voltam, ezért természetes, hogy az ottani további kötelezettségeimnek is örömmel eleget teszek.

– Van egy kamaraformációd is. Erről mit lehet tudni?

– Rézfúvós kvintettünk az In Medias Brass, amivel rendszeresen koncertezünk itthon és külföldön is. Most épp a harmadik lemezünkön dolgozunk, a célunk pedig a rézfúvós kamarazene megismertetése. Szeretnénk, ha a hallgatóság nem gondolná ördögtől valónak ezeket a hangszereket, és megtapasztalnák, hogy mi is tudunk halkan és szépen játszani. A dolgunk persze nehezebb, mert a repertoár viszonylag szűkös, és leginkább átiratokból kell dolgozunk, a kortárs irodalom viszont már jobban odafigyel ránk.

– Az átiratok kapcsán az élen jártok, legutóbbi lemezetek is ezeket tartalmazza.

– Az átiratokat nagyrészt Ott Rezső zeneszerző és fagottos készíti nekünk. Decemberben kezdtük a harmadik lemezünk felvételét, a korábbiakban Szokolay Sándor műveit rögzítettük, köztük egy szextettet, illetve két fanfárt is, ami tizenkét harsonára íródott. Az első lemezünk pedig egy karácsonyi lemez volt, ahol kórussal és ütőhangszerekkel együtt vettünk fel műveket.

– A harsona a gyakorlás szempontjából is különös hangszer. Hogyan áll össze a napi rutinod?

– Valóban nem gyakorolhatunk akár napi nyolc-tíz órát is, mert egyszerűen elfáradnak a szájizmok. Akár a sportolók, mi is rendelkezünk egy kötelező menetrenddel, nekem nagyjából ötven perc kell ahhoz, hogy befújjak, vagyis előkészüljek arra, hogy gyakoroljam, amivel éppen foglalkozom. Ez akkor is így van, ha zenekari próbára megyek. Az előkészület sosem maradhat el.

– A Fesztiválzenekar koncertműsora bőven ad feladatot. Hogyan viszonyulsz az együttes sokszor a megszokottól eltérő koncertfellépéseihez?

­– Nagyon élvezem az extrém feladatokat. Az első ilyen élményem egy Mozart Requiem volt, amikor ki kellett ülnöm a brácsaszólamba, mégpedig azért, mert vannak egyes tételek, ahol a mélyhegedű és a harsona ugyanazt játssza. Először furcsa élmény volt, de nagyon izgalmas meghallani közelről más szólamok artikulációját, a futamaikat. Fontosnak és építőnek gondolom ezeket a kísérletezéseket.

– Diplomakoncertedre áprilisban kerül majd sor. Ez most a legnagyobb kihívás?

– Szeretnék úgy megfelelni a követelményeknek, hogy közben egy különleges koncertet adok. Mindenképpen játszanom kell régizenét, illetve három különböző stílusban kell megmutatnom a tudásom. Biber kamaradarabjával indul majd a koncert, amit barokk hangszeren játszom, utána pedig Malek Miklós Harsonaversenye szólal meg, illetve Ránki György karakterdarabja, a Lúdapó Meséi, végül pedig a kvintettemmel fogom előadni Enrique Crespo egyik művét.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kihirdették a Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny győzteseit

Hat fiatal vonós hangszeres művész jutott a június 17-26. között Debrecenben megrendezett Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny döntőjébe, akik gálakoncerten mutatkozhattak be a közönség előtt.
Klasszikus hír

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Klasszikus beszámoló

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus hír

Fiatal művészeknek szervez mesterkurzust Miranda Liu

A New Millenium Nemzetközi Akadémia (NMIA) minőségi oktatást és online tanulási lehetőségeket kínál feltörekvő kreatív művészeknek, akik egy mesterkurzus keretein belül tanulhatnak világhírű zenészektől, művészmenedzserektől és szakértőktől.
Klasszikus ajánló

Újabb fellépőket jelentett be a Liszt Ünnep – jön az első Isolation Budapest 

Elton John kedvenc előadóját, a berlini Berghaint is meghódító, sötét, intim hangulatú balladáiról ismert torontói énekesnőt, és a brit The Times 2021-es favoritját is elhozza Budapestre a Liszt Ünnep és az Akvárium Klub vadonatúj zenei minifesztiválja, amelyre június 24-én kezdődik meg a jegyértékesítés.