Klasszikus

„Nem lehet a végtelenségig gyakorolni”

2017.01.29. 10:19
Ajánlom
Sztán Attila a BMC I. Nemzetközi Tenor- és Basszusharsona Versenyén elért eredménye alapján vesz részt a Fidelio Fortissimo Programban. A fiatal tehetséget, aki tavaly novembertől hivatalosan is a Budapesti Fesztiválzenekar harsonaművésze, hangszeréről és karrierről kérdeztük.

– Édesapád révén hamar közel kerültél a rézfúvós hangszerekhez. Hogyan emlékszel erre az időszakra?

– A baptista egyház keretein belül működő fúvószenekart irányította édesapám, én pedig úgy nőttem fel, hogy vasárnaponként őket hallgattam. Először a trombitába szerettem bele, talán azért, mert az együttesben volt egy nagyon tehetséges trombitás, akinek a játéka lenyűgözött. A zeneiskolát már harsonából kezdtem Békéscsabán Szűcs Csabánál, mert időközben kiderült, hogy sokkal jobb adottságaim vannak a harsona megszólaltatásához. Csak a fúvóka nagyobb, a technika pedig szinte ugyanaz.

Sztán Attila

Sztán Attila

– A Zeneakadémián Hőna Gusztávhoz kerültél. Milyen út vezetett a BMC harsonaversenyéig?

– A szakközépiskolában is Szűcs Csaba növendéke lehettem, az utolsó évben elhoztam az első díjat az országos rézfúvós versenyről. Később már Hőna Gusztáv irányítása alatt az egyetemi korosztályos versenyen is az első díjat érdemelhettem ki. A sor a csehországi Brnóban folytatódott, míg végül az BMC I. Nemzetközi Harsonaversenyén is megmérettethettem magam. Nagyszerű élmény volt, hiszen rengeteg jelentkező érkezett, és amellett, hogy sok fiatal kollégával ismerkedhettem meg, a kitűnő szervezés is hozzájárult, hogy hasznos tapasztalatokat szerezzek.

– November óta hivatalosan is a Fesztiválzenekar harsonaművésze vagy. A zenekari játék a te utad?

– Két évvel ezelőtt volt egy próbajáték, amely úgy zajlik, hogy az ott kiválasztott két-három művészt a zenekar egy bizonyos időn keresztül lehetőséghez juttatja, hogy kiderüljön, a szakmaiság mellett hogyan működik a közös munka. Engem a kiválasztott jelentkezők közül két év után véglegesítettek az együttesnél. Korábban a Concerto Budapest szólamvezetője voltam, ezért természetes, hogy az ottani további kötelezettségeimnek is örömmel eleget teszek.

– Van egy kamaraformációd is. Erről mit lehet tudni?

– Rézfúvós kvintettünk az In Medias Brass, amivel rendszeresen koncertezünk itthon és külföldön is. Most épp a harmadik lemezünkön dolgozunk, a célunk pedig a rézfúvós kamarazene megismertetése. Szeretnénk, ha a hallgatóság nem gondolná ördögtől valónak ezeket a hangszereket, és megtapasztalnák, hogy mi is tudunk halkan és szépen játszani. A dolgunk persze nehezebb, mert a repertoár viszonylag szűkös, és leginkább átiratokból kell dolgozunk, a kortárs irodalom viszont már jobban odafigyel ránk.

– Az átiratok kapcsán az élen jártok, legutóbbi lemezetek is ezeket tartalmazza.

– Az átiratokat nagyrészt Ott Rezső zeneszerző és fagottos készíti nekünk. Decemberben kezdtük a harmadik lemezünk felvételét, a korábbiakban Szokolay Sándor műveit rögzítettük, köztük egy szextettet, illetve két fanfárt is, ami tizenkét harsonára íródott. Az első lemezünk pedig egy karácsonyi lemez volt, ahol kórussal és ütőhangszerekkel együtt vettünk fel műveket.

– A harsona a gyakorlás szempontjából is különös hangszer. Hogyan áll össze a napi rutinod?

– Valóban nem gyakorolhatunk akár napi nyolc-tíz órát is, mert egyszerűen elfáradnak a szájizmok. Akár a sportolók, mi is rendelkezünk egy kötelező menetrenddel, nekem nagyjából ötven perc kell ahhoz, hogy befújjak, vagyis előkészüljek arra, hogy gyakoroljam, amivel éppen foglalkozom. Ez akkor is így van, ha zenekari próbára megyek. Az előkészület sosem maradhat el.

– A Fesztiválzenekar koncertműsora bőven ad feladatot. Hogyan viszonyulsz az együttes sokszor a megszokottól eltérő koncertfellépéseihez?

­– Nagyon élvezem az extrém feladatokat. Az első ilyen élményem egy Mozart Requiem volt, amikor ki kellett ülnöm a brácsaszólamba, mégpedig azért, mert vannak egyes tételek, ahol a mélyhegedű és a harsona ugyanazt játssza. Először furcsa élmény volt, de nagyon izgalmas meghallani közelről más szólamok artikulációját, a futamaikat. Fontosnak és építőnek gondolom ezeket a kísérletezéseket.

– Diplomakoncertedre áprilisban kerül majd sor. Ez most a legnagyobb kihívás?

– Szeretnék úgy megfelelni a követelményeknek, hogy közben egy különleges koncertet adok. Mindenképpen játszanom kell régizenét, illetve három különböző stílusban kell megmutatnom a tudásom. Biber kamaradarabjával indul majd a koncert, amit barokk hangszeren játszom, utána pedig Malek Miklós Harsonaversenye szólal meg, illetve Ránki György karakterdarabja, a Lúdapó Meséi, végül pedig a kvintettemmel fogom előadni Enrique Crespo egyik művét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hollywood

Gustavo Dudamel csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán

Ráadásul John Williams azt mondta rá, hogy egy géniusz.
Klasszikus galéria

Ismerd meg a fényképészt, aki utánozhatatlan fotókat készít klasszikus zenészekről

Vízben ázó cselló, fegyverként használt fagottok, a térben eltévedt vonósnégyes. Nikolaj Lund fotóművészete minden, csak nem unalmas.
Klasszikus hír

Ők kaptak KÓTA-díjat idén

Erdei Péter, Szabó Dénes és Fekete Gyula is KÓTA-díjat kapott. Mutatjuk a teljes listát!
Klasszikus hír

Lajtha-díjjal tüntették ki Balog József zongoraművészt

Balog József zongoraművész vehette át a Lajtha László Alapítvány Kuratóriumának díját a magyar kultúra napján Budapesten, a Bartók Rádió Lajtha-emlékkoncertjén.
Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.