Klasszikus

"Nem lehet nem a hatása alá kerülni"

2014.04.17. 16:42
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar április 25-én a világhírű Heinz Holliger, kortárs zeneszerző, oboista és karmester közreműködésével kortárs koncertet ad a BMC-ben.

A koncertet egyedülálló esemény is kíséri, a karmester és zeneszerző kortárszenei kurzust tart a Liszt Ferenc Zeneakadémia zeneszerzés szakos hallgatói számára. A rendkívüli alkalomról és a kortárs zenéről, valamint a kortárs zeneművek oktatásáról beszélgettünk Fekete Gyulával a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés tanszékének vezetőjével.

- A szakemberek szerint Heinz Holliger olyan atmoszférát képes teremteni a kortárs zenei koncerteken, ami csak nagyon keveseknek szokott sikerülni. Mivel tud ő többet, vagy mást, mint a kortársai és szakmai társai?

- Heinz Holliger kuriózumnak számít, élő legenda. Nagyon örülünk, hogy eljön és nemcsak fellép, de tanítani is fog nálunk. A XX. század második felének kiemelkedő alakjáról van szó, aki oboistaként tűnt fel a nemzetközi zenei életben, majd karmesterként is rendkívüli jelentőségre tett szert. Pierre Boulez és Veress Sándor is tanárai voltak, akikkel együtt egy olyan generációhoz tartozik, akikről rendkívüli tisztelettel beszélünk a mai napig. Különös idők tanújaként fogadjuk, amelyekről ma már csak kevesen tudnak beszámolni. Nemcsak rendkívüli zenei tehetség, hanem lenyűgöző személyiség is, magával ragadó művész, akinek nem lehet nem a hatása alá kerülni. Nem véletlen, hogy ilyen sokféle területen alkot jelentőset és maradandót. Az ilyenre kevés példát tudunk a zenetörténelemből.

- Az általa komponált zeneművek mennyiben térnek el azoktól a mára talán már beépülni látszó kortárszenei oeuvre-be, amelyekről a közönség talán egyre több tapasztalattal rendelkezik?

- Holliger a huszadik század második felében tevékenykedő zeneszerzők mainstream-jéhez tartozik, tehát leginkább Stockhausen darmstadti iskolájának vonulatához lehetne sorolni, ebből a zenevilágból válogatja a repertoárját. Rendkívül autentikus előadója ennek a korszaknak, ezért is mindenképp érdemes figyelni és hallgatni őt. Abban különleges, hogy a zeneműveket (a sajátján kívülieket is), nemcsak karmesterként ismeri, hanem előadóművészként belülről, pontosan látja és tudja, hogy mik az igazán fontos elemei és kiemelendő részletei egy-egy darabnak. Azért is ismeri jól az általa interpretált darabokat, mert a komponisták, akiknek a művei most majd felcsendülnek, a barátai voltak, belelátott a fejükbe.

- Sajnos máig kevés olyan zenerajongót ismerünk, aki kifejezetten a kortárs zene iránt érdeklődik elsősorban. Mivel magyarázható ez az idegenkedés, miközben nyilvánvaló, hogy ezek a zeneművek ugyanolyan sokfélék, mint a klasszikusok által komponált darabok.

- Persze nagyon sokféle kortárszene létezik, különbözőféle iskolák és stílusok. Ma is vannak, akik követik a Stockhausen-féle iskola irányát, s a fül számára valóban nehezebben befogadható zenéket írnak. De egyre többen fordulnak a könnyebben érthető és könnyebben befogadható muzsika irányába.

-Ha  megpróbáljuk összehasonlítani  mondjuk Eötvös Péter, Ligeti, vagy a huszadik század más nagy zeneszerzőinek zenevilágát  azzal, ami mostanában születik, van-e valami hasonlóság, vagy egészen mások a mai irányok?

- A huszonegyedik század  zenéje nagyon más, mint az előző időszaké. Ez a mostani, a youtube-generáció, amely számára mindenféle zene hozzáférhető, s ezzel kiválóan tud is élni. Ezért is van, hogy nagyon széles skálán komponálnak, igazán sokféle stílusban, és rendkívül fogékonyak mindenféle zenei irányzat iránt. És az is igaz, hogy ami általuk születik, az gyakran gyorsabban és könnyebben belemászik a fülbe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Az író, akinek első kisregénye miatt sajtóper indult

Dolgozott textilkereskedésben, volt bélyegkereskedő és nyelvtanár is.1894. október 18-án született Déry Tibor, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője. 
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Vizuál

A tavalyi év eseményei a világ legjobb képein

Nézd meg, mi történt a világban tavaly! Október 23-ig megtekinthető a tárlat a Magyar Nemzeti Múzeumban.
Plusz

Őze Áron dadogással élő sorstársaival beszélget

A dadogás elfogadásának világnapján, október 22-én konferenciát szerveznek, amelyre a beszédhibában érintetteket és a témával foglalkozó pszichológusokat is várnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hangverseny Kocsis Zoltán emlékére

Maurice Ravel, Frédéric Chopin és Kovács Zoltán egy-egy művével emlékeznek Kocsis Zoltán zongoraművészre, karmesterre és zeneszerzőre halála évfordulóján a Nemzeti Filharmonikusok.
Klasszikus ajánló

Novemberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Felolvasószínház borkóstolóval, Seress Rezső-est, születésnapi és kortárszenei koncertek az Óbudai Társaskör novemberi programkínálatában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Klasszikus fidelio klasszik

A legjobb filmzenék a Sportarénában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának október 19-én következő adásában Hollerung Gábor beszámol a Budafoki Dohnányi Zenekar legújabb filmzenei dobásairól. Ezen kívül interjú hallható Eötvös Józseffel, Farkas Józseffel és Hábetler Andrással.
Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték.