Klasszikus

"Nem lehet nem a hatása alá kerülni"

2014.04.17. 16:42
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar április 25-én a világhírű Heinz Holliger, kortárs zeneszerző, oboista és karmester közreműködésével kortárs koncertet ad a BMC-ben.

A koncertet egyedülálló esemény is kíséri, a karmester és zeneszerző kortárszenei kurzust tart a Liszt Ferenc Zeneakadémia zeneszerzés szakos hallgatói számára. A rendkívüli alkalomról és a kortárs zenéről, valamint a kortárs zeneművek oktatásáról beszélgettünk Fekete Gyulával a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés tanszékének vezetőjével.

- A szakemberek szerint Heinz Holliger olyan atmoszférát képes teremteni a kortárs zenei koncerteken, ami csak nagyon keveseknek szokott sikerülni. Mivel tud ő többet, vagy mást, mint a kortársai és szakmai társai?

- Heinz Holliger kuriózumnak számít, élő legenda. Nagyon örülünk, hogy eljön és nemcsak fellép, de tanítani is fog nálunk. A XX. század második felének kiemelkedő alakjáról van szó, aki oboistaként tűnt fel a nemzetközi zenei életben, majd karmesterként is rendkívüli jelentőségre tett szert. Pierre Boulez és Veress Sándor is tanárai voltak, akikkel együtt egy olyan generációhoz tartozik, akikről rendkívüli tisztelettel beszélünk a mai napig. Különös idők tanújaként fogadjuk, amelyekről ma már csak kevesen tudnak beszámolni. Nemcsak rendkívüli zenei tehetség, hanem lenyűgöző személyiség is, magával ragadó művész, akinek nem lehet nem a hatása alá kerülni. Nem véletlen, hogy ilyen sokféle területen alkot jelentőset és maradandót. Az ilyenre kevés példát tudunk a zenetörténelemből.

- Az általa komponált zeneművek mennyiben térnek el azoktól a mára talán már beépülni látszó kortárszenei oeuvre-be, amelyekről a közönség talán egyre több tapasztalattal rendelkezik?

- Holliger a huszadik század második felében tevékenykedő zeneszerzők mainstream-jéhez tartozik, tehát leginkább Stockhausen darmstadti iskolájának vonulatához lehetne sorolni, ebből a zenevilágból válogatja a repertoárját. Rendkívül autentikus előadója ennek a korszaknak, ezért is mindenképp érdemes figyelni és hallgatni őt. Abban különleges, hogy a zeneműveket (a sajátján kívülieket is), nemcsak karmesterként ismeri, hanem előadóművészként belülről, pontosan látja és tudja, hogy mik az igazán fontos elemei és kiemelendő részletei egy-egy darabnak. Azért is ismeri jól az általa interpretált darabokat, mert a komponisták, akiknek a művei most majd felcsendülnek, a barátai voltak, belelátott a fejükbe.

- Sajnos máig kevés olyan zenerajongót ismerünk, aki kifejezetten a kortárs zene iránt érdeklődik elsősorban. Mivel magyarázható ez az idegenkedés, miközben nyilvánvaló, hogy ezek a zeneművek ugyanolyan sokfélék, mint a klasszikusok által komponált darabok.

- Persze nagyon sokféle kortárszene létezik, különbözőféle iskolák és stílusok. Ma is vannak, akik követik a Stockhausen-féle iskola irányát, s a fül számára valóban nehezebben befogadható zenéket írnak. De egyre többen fordulnak a könnyebben érthető és könnyebben befogadható muzsika irányába.

-Ha  megpróbáljuk összehasonlítani  mondjuk Eötvös Péter, Ligeti, vagy a huszadik század más nagy zeneszerzőinek zenevilágát  azzal, ami mostanában születik, van-e valami hasonlóság, vagy egészen mások a mai irányok?

- A huszonegyedik század  zenéje nagyon más, mint az előző időszaké. Ez a mostani, a youtube-generáció, amely számára mindenféle zene hozzáférhető, s ezzel kiválóan tud is élni. Ezért is van, hogy nagyon széles skálán komponálnak, igazán sokféle stílusban, és rendkívül fogékonyak mindenféle zenei irányzat iránt. És az is igaz, hogy ami általuk születik, az gyakran gyorsabban és könnyebben belemászik a fülbe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.