Klasszikus

Nem rendes dolgok

2004.05.18. 00:00
Ajánlom
Van egy-egy primitív módszerem, melyekkel könyveket, illetve lemezeket tesztelek saját használatra. Ha a napi BKV-túlélőkurzust a buszon-metrón-villamoson olvasott könyv segítségével úgy vészelem át, hogy közben nem húzom fel magam a bűzön, a ragacsos koszon, a tömegnyomoron (s mindezekhez képest a bérletárakon), akkor az iromány jó. Ha az egész pankrációt észre sem veszem, akkor kitűnő.

Lemezek hasonló nívójú kategorizálásához az kell, hogy az adott napot teljes egészében foglalkozásszerűen és folytatólagosan elkövetett zenefogyasztás töltse ki. A házi toplista élére azok a CD-k kerülnek, amelyeket éjjel tizenegykor ilyen túladagolt állapotban is végig tudok hallgatni – többek között ide tartozik Elisabeth Schwarzkopf Schubert-lemeze is, amely az EMI Great Recordings of the Century sorozatában jelent meg.

Elisabeth Schwarzkopfot három korrepetitor-legenda: Edwin Fischer, Gerald Moore és Geoffrey Parsons kíséri ezen a felvételen; Fischer tizenkét, Moore tíz, Parsons két dal erejéig szegődött az énekesnő partneréül. Partneréül, és nem szolgálatába – csodálatos játékukkal cáfolva rá Raymond von zur Mühlen arrogáns megjegyzésére, mely szerint korrepetitora akkor játszik jól, ha ő éneklés közben észre sem veszi. Zur Mühlent csak sajnálni lehet azért az energiaveszteségért, mely szemlélete miatt művészi pályafutásán érhette: jelen lemezen ugyanis szinte tapintható azoknak a termékenyítő erőknek az oda-vissza áramlása, melyek révén a „primadonna – és még valaki” alárendelő viszonya helyett két művész egymást kölcsönösen inspiráló kommunikációja születik meg.

A három zongorista közül – „sanftes Klavier” ide vagy oda – Parsons hangja a legércesebb; Fischer elsősorban gyönyörű, magvas basszusaival tűnik ki. Hozzám mindazonáltal Gerald Moore pasztellszínek számtalan árnyalatában tündöklő, kiegyenlített játéka, minimális pedállal, maximális muzikalitással kikevert, selymes zongorahangja áll a legközelebb – s mindehhez az a „kaméleon-szerű empátia” társul, amellyel a Grove lexikon szerint Casalstól Fischer-Dieskaun át Schwarzkopfig minden zenészpartneréhez viszonyult.

Önéletírásában utóbbiról azt írja: „valahogyan nem egészen rendes dolog, hogy valaki ilyen elragadó külsejű legyen, s ugyanakkor ilyen gyönyörűen énekeljen…” És akkor még nem esett szó Schwarzkopf további rendetlenségeiről: zenei intelligenciáról, ízlésről, kiművelt hallásról, az adott karakterhez rendelt művészi eszközeinek széles választékáról – a virgonc vagy kedélyes dalokban (Die Vögel, Der Musensohn, Der Einsame, Die Forelle) buborékként szétpattanó, roppanó és zümmögő szótagokról, időnként ü-vé világosított u-król; a drámai hangvételűekben (Wehmut, Gretchen am Spinnrade, Die junge Nonne) indulattól remegő levegőkről, sötét, de sosem erőszakoltan huhogó hangról, visszafogott glissandókról; az An die Musik-ban vagy az An mein Klavier-ban megilletődött, himnikus hangvételről… Végül a Rémkirályban teljes fegyvertárát mozgósítja, egy hátborzongatóan fakó „tot”-tal zárva le az egy személyre, de négy hangra hangszerelt tragédiát.

„Sosem lehetne rávenni őt, hogy úgy köszönje meg a tapsot, hogy engem valamiképpen ne részeltessen benne” – írja közös fellépéseikről Moore. „Miközben mindketten meghajlunk, valami ilyet kérdez tőlem: < Nem voltam hamis? >, de mivel a tapstól úgysem hallom, mit mond, mindig azt válaszolom: < Csodás volt! Csodás! >, amivel viszont mindig igazat mondok.”

(Schubert: 24 Lieder – Elisabeth Schwarzkopf, Edwin Fischer, Gerald Moore, Geoffrey Parsons; EMI, Great Recordings of the Century 5 62754 2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Medve ölte meg a 44 éves Julien Gauthier francia zeneszerzőt

Julien Gauthier a természet hangjait rögzítette készülő művéhez, amikor egy medve támadt rá Kanadában.
Klasszikus életrajz

Magyarul is megjelenik Fischer Ádám életrajzi könyve

A karmester 70. születésnapjára jelenik meg Oplatka András életrajzi könyve szeptember elején. Természetesen német nyelven is kiadják.
Klasszikus kritika

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.