Klasszikus

Nem szabadulhat a Carmen varázsa alól

2004.02.05. 00:00
Ajánlom
Horgas Eszter meglehetős hátránnyal kezdte és folytatja művészpályáját. Az országszerte és immár a határokon túl is jól ismert és kedvelt fuvolaművész ugyanis egyszerre szép és tehetséges, mely konstelláció a rossznyelvek szerint nem mindig szerencsés. Eszter azonban a jelek szerint nem híve és nem is tárgya a babonáknak, hiszen karrierje töretlenül ível fölfelé. Most az év elején máris nagyszabású terveken töpreng.

- Nem egyszerűen töprengek - mondja, mert amit a fejembe veszek, azt előbb-utóbb meg is valósítom. Például amikor felvetődött bennem, vagyis egyszerűen csak megálmodtam, hogy a Carment egy egészen új változatban kellene színpadra vinni, nem tagadom, többen kétségbe vonták komolyságomat. Aztán tavaly november 14-én egy csodálatos esten állhattam a közönség elé a Budapest Sportarénában, mint egy mai Carmen.

- Ez valóban hatalmas siker volt, hiszen az arénában gombostűt sem lehetett leejteni, a közönség pedig tombolt. Egyik akkori partnerével, a világhírű gitárművész, Al Di Meolával tartja a kapcsolatot?

- Természetesen igen. A produkció előkészítése során igen közel kerültünk egymáshoz emberileg és művészileg, mindketten úgy hisszük, ez csak a kezdete volt egy egymást erősítő közös művészi munkának. Al rendkívüli ember, tudom, hogy rá is nagy hatással volt az előadás, a magyar közönség. Tervezzük, hogy az előadással ellátogatunk több európai nagyvárosba is, hiszen ilyen jellegű felkéréseket már kaptunk.

- Az ön életében nyilván fontos állomás volt a Carmen.

- Talán az egyik legfontosabb. Itt nem csak egyszerűen műfajok találkozásáról és egy nagyhatású előadásról van szó, hanem egy számomra is új minőségről. Nem tagadom, büszke vagyok arra, hogy megalkothattam és bemutathattam egy friss, még nem látott műfajt, melyben az úgynevezett komolyzenész nem csak hangszere virtuóza, s ezáltal fejezi ki mondanivalóját, hanem egyéb eszközökkel, így jelmezével, mozdulataival, testbeszédével, mimikájával, egyszóval egész személyiségével.

- Akkor amit ön művel, az egyfajta színészet is?

- Igen, bizonyosan az. Arról nem is beszélve, hogy játszottam én már több színdarabban is, nagy élvezettel és kitűnő kapcsolatban a színész kollégákkal. Az egyik ilyen a Márai-napló alapján készült, A pisztoly című darab, amelyben Helyey László és Papp Zoltán partnereként léphettem színpadra, Márai feleségének a szerepében. Igaz, meg nem szólaltam, de fuvoláztam. Remélem, ez a produkció is megy tovább.

-Ezek szerint a közönség le is mondhat arról, hogy beszélni is hallja a színpadon?

- Akik már csak ezt hiányolták a repertoáromból, azokat megnyugtathatom, hogy bizony hamarosan meg is szólalok a színpadon. Már próbáljuk a Biblia szövegei alapján összeállított Eszterek könyve című produkciót, melyben nem csak a hangszerem kap főszerepet, hanem beszédmondó készségem is, hiszen társnőmmel, Bíró Eszterrel a zenei betétek között a prózai hangunkat is hallatjuk.

- Hol lehet majd látni ezt a nyilván nem mindennapi darabot?

- A Tavaszi Fesztivál keretében először Egerben, aztán persze szeretnénk vele meghódítani a fővárost és az ország egyéb vidékeit is. Annyi valóban már most bizonyos: nem egy hagyományos, megszokott programot láthat majd a nagyérdemű.

- Melyek a további tervei erre az esztendőre?

- Mint már említettem, szeretném, ha a Carmen, amelynek varázsa alól nem tudok és nem is akarok szabadulni, eljutna más országok közönségeihez is. Részben élőben, részben pedig úgy, hogy az előadásról készült DVD-t nem csak itthon, de a határokon túl is forgalmazzuk. Nem tagadom, nagyon kiváncsi vagyok az érdeklődésre. És amilyen előrelátó vagyok, már azt is tudom, milyem lemezem, fog megjelenni az idei karácsonyra.

- Bár az még messze van, elárulhatjuk, hogy milyen?

- Igen, miért ne, hiszen jórészét már rögzítettük is. Szóval a következő karácsonyi albumomon klasszikus és népszerű filmzenéket hallhatnak az érdeklődők, természetesen fuvolán.

-Verset nem mond a lemezen?

- Erre nem gondoltam, de egy vállalkozókedvű művész esetében minden előfordulhat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.