Klasszikus

Nem szólt jól a jó zene

2014.05.11. 07:00
Ajánlom
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara két pompás művet mutatott be 2014. április 28-án az Operaházban. A két mű valóban pompás volt, sőt még mindig az, de a BFTZ aznap esti teljesítménye nem érte el a darabok nívóját. KRITIKA

A koncert első felében Dubrovay László Csellóversenye hangzott el. Az alkotást alig egy hónappal a hangverseny előtt mutatták be, így gyanítom, csaknem minden hallgatónak vadonatúj volt. A posztmodern dallamvilágáról és hangzásbeli kísérletező hajlamáról híres szerző különös, izgalmas művet alkotott. Megdöbbentő hangokat csalt ki a zenekar összes hangszeréből, kiváltképp a szólista csellójából. A sok fúvós, azokon belül is a vastag, de szordinált rezeskar az első pillanatban megidézte A katona története, illetve általában Stravinsky stílusát, hangulatát. A fanyar, disszonáns dallamvilág később különleges hangzásokkal egészült ki s vált egyedivé. Egy másodpercre sem lankadt a figyelmünk, hiszen soha nem hallott, de minimum ritkaságszámba menő hangeffektek jelentek meg időről időre. Üveghangok a gordonka legmagasabb húrjának legmagasabb fekvésénél, glissandók fúvós és vonós hangszereken egyaránt, groteszk tremolók, harsány súrlódások, fogólapra csapódó pendítések-csípések. A mű mégis melodikus, itt-ott fülbemászó, mondhatni szép. Ahol pedig nem az, ott fülkápráztató.

No persze ezek a hatások csak jó előadás esetén érvényesülnek. Ami a BFTZ-t illeti, a különleges hanghatásokkal volt a legkevesebb gond. A klasszikusabb szakaszokban viszont, ahol nem maradt más, csak a hagyományos értelemben vett zene, megjelentek apróbb hibák: intonációs problémák és belépési pontatlanságok. A legzavaróbb mégis - és ez inkább szerzői, mint előadói figyelmetlenség - az arányok aránytalansága volt. Gyakran csak a szemünkre hagyatkozhattunk, ha nyomon kívántuk követni a szólista virtuóz játékát. Nagyon sajnáltam, hogy néhol pantomim-zenét kaptunk, ugyanis az est megkérdőjelezhetetlen csúcspontja a fiatal csellóművész, Várdai István volt. Olyan biztonsággal és hozzáértéssel nyúlt hangszeréhez, mintha könnyed móka volna csupán, amit Dubrovay a kottába írt... Kifejező, magával ragadó játékában az első pizzicatótól az utolsó vibratóig minden jóleső és odavaló volt. A határozottság, mellyel tolmácsolta a művet, elhitette a hallgatóval, még inkább bebizonyította a hallgatónak, hogy komoly alkotással áll szemben. Várdai egy Bach-csellószvit tétellel tette fel neve i-jére a pontot.

A folytatásban nem voltak sem meglepő, szokatlan zenei fordulatok, sem lenyűgöző szólisták. A zenekar ismét magára maradt a színtiszta zenével: Bruckner VIII. (c-moll) szimfóniája következett. A körülbelül 80 perces mű számtalan gyönyörű melódiát rejt magában s rengeteg ismétlést is. A Győriványi Ráth György vezette együttes nemigen találta a monoton ismétlések ellenszerét, ami egy közel másfélórás zenénél a mű végzetét okozhatja. A szimfónia valóban hosszúnak hatott, vontatottan haladt előre. A sorozatos építkezések és újrakezdések nem mutattak fejlődést, csak önmagukba visszafutó köröket képeztek. A már említett, pontatlan belépések itt még inkább hallatszódtak: a hegedűk számos alkalommal indítói egy-egy zenei folyamatnak, és a BFTZ hegedűszólama közel „számos"-szor aszinkronban szólalt meg. A teljes csendet megtörő sikertelen belépések mindig feledtették a korábbi szép katarzis, és magának a teljes csendnek a hatását is. Végül megint az arányok... Úgy éreztem, a karmester nem szögezte le elég világosan a zenekar - vagy talán maga - előtt, mely szólamok fontosabbak, s melyek kevésbé. Létszámuknál fogva a vonósok, ha kellett, ha nem, elnyomták a többi szólamot, amikor pedig éppen nem játszottak, szokatlan töltelékszólamok emelkedtek ki az összhangzásból, míg a dallamot hordozó stimmek elvesztek. A zenét persze ismerjük, így végeredményben feltöltődés volt az este, de szívesen vettem volna fel újabb interpretációt a "Bruckner-szimfóniák remek előadásai"-listámra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.