Az elmúlt negyven évben olyan zongoristák szerepeltek a díjazottak között, mint Alfred Brendel, Vladimir Horowitz, Maurizio Pollini, Kocsis Zoltán és Ránki Dezső. A zsűri idén tizenhárom lemez közül választotta ki, hogy mely albumok kapják meg a díjat: Fülei Balázs mellett a francia orgonaművész, Olivier Latry lemezét, valamint Konstantin Krimmel és Daniel Heide albumát ismerte el a zsűri, Goran Filipec lemeze pedig elismerő oklevélben részesült. Fülei Balázson kívül idén más magyar művész nem nyerte el a rangos elismerést.
Fülei Balázs díjnyertes CD-jének anyaga élő koncertfelvétel, 2019 decemberében, a Zeneakadémia Nagytermében rendezett, Karácsony Liszt Ferenccel című hangverseny műsorából állította össze a művész.
Az albumbon három mű szerepel: az Isten áldása a magányban, az Ave Maria, valamint a tizenkét darabból álló, közel háromnegyed órás Karácsonyfa című sorozat.
A lemez a Binder Music Manufactory gondozásában jelent meg, a felvételt az Liszt Ferenc Zeneakadémia Aviso Stúdiója készítette, a hangmérnök Perényi Benjámin, a zenei rendező pedig Tóth Ibolya volt. A felvétel elérhető az internetes zenelejátszó platformokon, valamint a lemezboltokban is.
„Manapság a felvételek korát éljük. Ha valaki lemezre vesz egy művet, az legyen tökéletes és beleköthetetlen. De a stúdiófelvétel egy irracionális világ! Ha a mikrofon fülével hallgatjuk a zenét, az már nem a mi fülünk! Hogyan álljunk az élő zenéhez, ha a zenehallgatókat a valóságtól elrugaszkodott felvételekre szocializáljuk? Azért fontos számomra ez az elismerés, mert a zsűri az élő koncertfelvétel mellett tette le a voksát!
Számomra az élő zene a legfontosabb és örülök, hogy a Christmas with Franz Liszt című album újra és újra meg tudja idézni a koncerttermi hangulatot
– még akkor is, ha a valóságban nem ott ülünk. A felvétel által megteremthetjük az illúziót, hogy hangversenyteremben vagyunk” – nyilatkozta Fülei Balázs a díjjal kapcsolatban.
A kritika így méltatta a lemez anyagául szolgáló koncertet: „Fülei maximálisan kiérlelt, tökéletesen átgondolt és a legapróbb részletekig, minuciózusan kidolgozott produkciókat tárt elénk, amelyekben fontossá vált elsősorban maga a hangszeres hang: minden hangindítás, minden hangsúly, minden szín- vagy dinamikai árnyalat. Fontossá váltak a kivárások, a nekiveselkedések, a megfeszülések és elernyedések. És ahogy ő maga jelezte a műsorfüzetben:
kulcsfontosságúvá váltak a szünetek tartalommal telítődő, lírai vagy drámai, máskor liturgikus csendjei.
Ha elmondhatjuk, hogy Liszt zongoramuzsikájának ez a fejezete meditáció, amely a zenei alkotóművészet keretei között valósul meg, akkor hozzátehetjük, hogy a művekhez méltón Fülei Balázs Liszt-zongoraestjének egésze olyan meditációvá vált, amelynek feltételrendszerét a zenei előadó-művészet teremtette meg.” (Csengery Kristóf)
Fejléckép: Fülei Balázs (fotó: Déber Gábor)