Klasszikus

Nemzetközi és magyar sikerek a BMC harsonaversenyén

2018.09.02. 12:00
Ajánlom
A verseny gálakoncertjét szeptember 2-án este tartják a BMC Koncerttermében, ahol a Budapesti Vonósok lépnek fel a díjazott versenyzőkkel.

A Budapest Music Center által 2016-ban életre hívott Nemzetközi Tenor- és Basszusharsona Versenyt második alkalommal rendezték meg augusztus 26. és szeptember 2. között Budapesten. A versenyre három kontinens tizennégy országából összesen huszonkilenc fiatal harsonás jelentkezett, hogy összemérje tudását.

A versenyzőkre a múlt vasárnapi nyitókoncertet követően kétnapos elődöntő várt. A tenor kategóriából hét, a basszus kategóriából négy versenyző jutott a középdöntőbe. Az elő- és középdöntőben a versenyzők a kötelező és választott darabjaikat zongorakísérettel adták elő.

A zsűri döntése alapján a szeptember elsejei döntőbe a tenorjátékosok közül négy, míg a basszusharsonások közül két versenyző jutott be. A döntőben a versenyzők zenekari kísérettel játszottak el egy ugyancsak szabadon választott és egy kötelező darabot. A döntőt a Budapest Vonósok közreműködésével, Kovács László vezényletével tartották.

Tenorharsona kategóriában a nagy-britanniai Kris Garfittnek ítélte oda az első helyezést a zsűri, második helyezést ért el a francia Grégoire Devaux, míg Flaskay Bence harmadik lett. Basszusharsona kategóriában ketten jutottak a döntőbe, a zsűri Hegyi Gábort és a portugál Marco Rodrigues-t egyaránt a második díjjal jutalmazta.

Kris Garfitt 1992-ben született az angliai Sheffieldben. A londoni Guildhall School of Music & Drama hallgatójaként diplomázott, majd a Freiburgi Zeneakadémián szerezte meg mesterfokozatát. Számos zenekarban, így az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában és a Freiburgi Filharmonikus Zenekarban is játszott, jelenleg a Saarbrücken Kaiserslauterni Német Rádió Filharmonikus Zenekarának harsonása.

KrisGarfitt-115501.jpg

Kris Garfitt (Fotó/Forrás: BMC)

Hegyi Gábor 1985-ben született Budapesten. Mesterdiplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerezte meg. 2011-ben Artisjus-díjat kapott a Corpus Harsona Quartet tagjaként. A Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekar tagja.

Az 1998-as születésű Marco Rodrigues a portugál ARTAVE zeneiskola növendéke volt. 2012 óta számos nemzetközi díjat nyert el, 2017 óta a Zürichi Tonhalle Zenekar harsonása.

A nemzetközi zsűrit Hőna Gusztáv elnökletével Chris Houlding angol, Irvin Wagner amerikai, Gabriel Madas osztrák, Jacques Mauger francia, valamint Balogh Sándor és Csáthy Miklós magyar pozanista alkotta. A kategóriák első díjasai 5000 eurót, a másodikak 3000 eurót, a harmadik helyezettek 1000 eurós versenydíjat vihetnek haza.

40515579_10156341975310469_7016397070261026816_o-115500.jpg

Nemzetközi Tenor- és Basszusharsona Verseny (Fotó/Forrás: BMC)

A verseny gálakoncertjét szeptember 2-án, vasárnap este a BMC Koncerttermében tartják, ahol szintén az Budapesti Vonósok lépnek fel a díjazott versenyzőkkel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.