Klasszikus

Nemzetközi Kurtág

2006.02.28. 00:00
Ajánlom
Hogy a végén kezdjem: Pierre-Laurent Aimard olyan meglepő ráadásokat adott, hogy már azért megérte volna elmenni a koncertre. Schumann Szimfonikus etűdjei után bekonferált egy etűdöt, amely, mint mondta, nem Schumann, és tényleg nem az, mert Ligeti.

De a közönség ezúttal nem úgy hallgatta a darabot, hogy Ligeti, hanem mint ráadásszámot, leesett állal, hogy jóságos ég, de nagyon tud ez a zongorista. A tapsra jött a következő darab, a Pantomim Kurtágtól. Úgy kell előadni, hogy a zongorista nem ér a billentyűkhöz, nem üt le egyetlen hangot sem, de mégis meg van írva, belekezd, van közepe és van befejezése, kerek a mű. A többi a közönség dolga. Ha akarjuk, vicc, mert úgy is érvényes, és annyira meglepő, amikor a nagy előadói erőfeszítésből egyetlen hang sem születik meg, hogy óhatatlanul elneveti magát az ember, bár tulajdonképpen nincs min, a darab létezik, hallható, mert látható, tény, hogy lemezen kissé nehezen élne meg, de attól még zene.

Ez az egyik tanulsága Aimard föllépésének. Hogy a XX. század zenéje jó pillanataiban tökéletesen illik a XIX. századhoz vagy a századfordulóhoz. Nincs más nyelv, a zongora az zongora, a zenész ugyanaz a zenész, és Ligetinek vagy Kurtágnak nem mások a céljai, mint Schumann-nak vagy Debussynek. A hangverseny első részében Debussy Prelűdjeit logikusan folytatták a részletek a Játékokból, persze a hallgatót segíti az a kis előadói körültekintés, hogy nem sokkal A lenhajú lány után következik A megvadult lenhajú lány. Ez azonban tényleg csak segítség, nem lényeges. A lényeges az, hogy Pierre-Laurent Aimard ugyanazzal az odaadással, ugyanazzal a szándékkal és ugyanazon a hangon játszik Debussyt és Kurtágot.

Vitatni persze lehet ezt a hangszínt, amelyben van egy kis visszafogottság, van egy kis fátyol - mi nem ehhez vagyunk hozzászokva. Nekünk Debussy hangok egymásutánja, zene és nem impresszionizmus, akusztika és nem optika, markáns, férfias játék, nem fény és szín. Eleinte ezzel mintha nem is tudott volna mit kezdeni a közönség, hiszen rendben, látjuk, hogy nagyon tud zongorázni Aimard, de mikor jön már az a jó kis henger, téboly és elsöprés? Vagy csak üljünk itt, és örüljünk annak, milyen gyönyörűen szól a zongora?

Nem mintha ez olyan rossz program lenne. Viszont jött egy kis tragédia, nagy és idegesítő köhögőkoncert, és amikor annak csillapodtával a zongorista játszani kezdett, két éleset fütytyentett egy mobiltelefon. Aimard megállt, türelmetlen mozdulatot tett, és kezdte elölről Anacapri dombjait. Ő játszott attól kezdve rámenősebben, vagy a nézőtér szállt magába, hogy miért is vagyunk enynyire tuskók, nehéz lenne megmondani, de hirtelen elevenebb lett a légkör.

Aimard ritmusa fantasztikus, feszült, vibráló, természetes és érdekes ellentmondásban van zongorahangja lágyságával. A hangerőben mindig van valami visszafogottság, alacsonyabbra van csavarva az alapjárat, de ezt teljesen megbolondítja, hogy közben minden feszül, pattan, ernyed és szorul, lélegzik és dobban. Ha Aimard Kurtágot játszik, akkor egyszerre megérti az ember, hogy a jóleső és önelégült borzongás, amihez a "kortárs zenét hallgatok" arckifejezést szoktuk vágni, tökéletesen téves irány. Lassan talán megszokjuk majd: nem azért ír valaki zenét, hogy másnak rossz legyen.

Pierre-Laurent Aimard hangversenye, Zeneakadémia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus ajánló

Remény és Győzelem

A világsztárokkal is dolgozó Ács János karmester december 15-én az Olasz Kultúrintézetben ezúttal a Nemzeti Énekkart fogja dirigálni.
Klasszikus lemez

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus cselló

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.