Klasszikus

Népszerű 20. századi művek szerepelnek az Operaház Angol elegancia című koncertjén

2025.01.28. 11:45
Ajánlom
A legszebb angol zenei hagyományokból válogat és a film(zene)kedvelőknek is tartogat csemegéket a Magyar Állami Operaház Zenekarának február 2-i szimfonikus koncertje, amelyek Holst Planéták című nagyszabású műve mellett Elgar Gordonkaversenye, illetve Britten Változatok és fúga egy Purcell-témára című darabja is elhangzik. Az OPERA Angol100 évadába illeszkedő estet David Coleman dirigálja, aki Celebremus címmel ünnepi nyitányt is komponált az alkalomra. A koncert szólistája Santiago Cañón-Valencia nemzetközi hírű csellóművész.

Gustav Holst (1874–1934) az I. világháború alatt komponálta Planéták című héttételes, grandiózus zenekari szvitjét, amelyet asztrológia iránti érdeklődése ihletett. A csaknem egyórás darab asztrológiai jellemzők és a bolygók névadó római isteneinek tulajdonságai nyomán társít változatos hangulatképeket a háborút és békét hozó Marshoz és Vénuszhoz vagy a szárnyas hírnök Merkúrhoz, míg Jupiter a vidámság, Szaturnusz az időskor elhozója, Uránusz a varázsló, Neptunusz pedig a misztikus. A nagyzenekarra – és az utolsó tételben női karra – írt, monumentális mű az 1918-as ősbemutató óta rendkívül népszerű. A Jupiter tétel középső, ünnepélyes dallamára született meg az I Vow to Thee, My Country című brit hazafias himnusz, ami azóta is közkedvelt darabja az I. világháborús megemlékezéseknek és a brit uralkodóházhoz kapcsolódó szertartásoknak.

A vészjósló, fenyegető Mars tétel ugyancsak különösen népszerűnek számít, számos feldolgozást élt meg különböző könnyűzenei műfajokban is, hatása pedig több filmzenében felfedezhető

John Williams muzsikájától a Csillagok háborújában Hans Zimmer Gladiátorjáig, míg Jerry Goldsmith Nyolcadik utas: a Halála a Szaturnusz tétel főtémájával mutat rokonságot.

A szünet előtt elhangzó Gordonkaverseny csaknem egyidős a Planétákkal, Edward Elgar (1857–1934) kései remekének 1919-es premierje azonban szerencsétlen csillagzat alatt született. Több mint négy évtized és a briliáns ifjú csellista, Jacqueline du Pré kellett ahhoz, hogy a mű elfoglalja méltó helyét Elgar életművének egyik csúcsán és mint a nemzetközi komolyzenei élet egyik legtöbbet játszott gordonkaversenye. A csaknem félórás, négytételes műből Yo-Yo Ma, Steven Isserlis, Várdai István és Sol Gabetta is készített felvételt, a Magyar Állami Operaházban pedig egy hasonlóan tehetséges, fiatal kolumbiai szólista, Santiago Cañón-Valencia tolmácsolásában lesz hallható, aki számos rangos zenei versenyen ért el kiemelkedő helyezést, 2022 és 2024 között a BBC új generációs művészeinek exkluzív hétfős listáján is helyet kapott. Ez a darab is ismerős lehet a mozgóképek kedvelőinek: a Cate Blanchett főszereplésével készült Tár című drámában a címszereplő karmester Sophie Kauer brit csellistával próbálja a Gordonkaversenyt, míg a Wednesday című Addams family-adaptáció első évadában a Jenna Ortegáról mintázott festmény szólaltatja meg egy részletét.

A hangversenyt két rövidebb, nem kevésbé izgalmas darab vezeti fel.

Benjamin Britten (1913–1976) Változatok és fúga egy Purcell-témára című alkotását eredetileg egy a zenekar hangszereit bemutató dokumentumfilmhez komponálta 1945-ben.

Britten a tizenöt perces mű variációi alapjául Henry Purcell 1695-ös Abdelazer-szvitjének második, rondó tételét választotta. A fenségességet sugárzó főtéma nagyzenekari előadását követően a különböző zenekari hangszercsoportok tizenhárom játékos variációt mutatnak be, amit Britten eredeti fúgája zár. Az alkalmanként narrációval is kiegészülő, népszerű darab ismerős lehet többek közt Wes Anderson 2012-es Holdfény királyság című filmjének nyitójelenetéből, míg az eredeti Purcell-téma a Büszkeség és balítélet 2005-ös filmfeldolgozásának báli jelenetében is hallható.

Az est első darabja ősbemutató is egyben. A koncert karmestere, David Coleman több mint négy évtizede vezényli a világ vezető balettegyütteseinek zenekarait Európa-szerte, 2020 óta pedig rendszeresen dolgozik a Magyar Állami Operaház Zenekarával. A komponistaként is tevékeny dirigens korábban 2023-ban dedikálta Caleidoscope című művét az OPERA Zenekar rézfúvósainak, egy évvel később az ütősök mutatták be Dancing Percussion című alkotását, míg most az OPERA angolszász évadának tiszteletére írt ötperces nyitányt nagyzenekarra és női karra. Az alkalom ünnepi jellegét hangsúlyozó Celebremus című darabban megjelennek a magyar és az angol nemzeti himnusz motívumai ugyanúgy, mint a nyitányt követő Britten-kompozíció egyes elemei.

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: David Coleman és Santiago Cañón-Valencia (forrás: Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.