Klasszikus

New Deal

2003.09.30. 00:00
Ajánlom
A tarokk igazi játékos játék. Sok az ismeretlen tényező, itt az is sokszor csak menet közben derül ki, ki kinek a partnere. Nincs két egyforma játszma. Alapvetően a legszebb a huszonegyesfogás, de ehhez a körülményeknek is szerencsésen kell alakulniuk, és tudás sem árt hozzá. Minden valamire való tarokkos huszonegyest akar fogni, ha csak teheti.

A Fesztiválzenekar a hét végén – szezonkezdésként – háromszor adta elő Sztravinszkij Kártyajátékát, Reinecke d-moll fuvolaversenyét és Rimszkij-Korszakov Seherezádéját Fischer Iván vezényletével és Emmanuel Pahud közreműködésével. Én a vasárnapi koncerten kibiceltem.

Sztravinszkij Kártyajátékában három leosztást hallhattunk. Az első amolyan bizonsági játék, „tous les trois”, különösebb nehézség és bonyodalmak nélkül. Az öreg Igor partnere Fischer volt. A viszonylag lassú tempóhoz a zenekar jól kontrázott, s nagyobb izgalmak és kiemelkeddő szépségek nélkül, de magabiztos vezetésben ért véget a parti. A második osztás érdekesebb eredményt hozott – itt több színt, eleganciát vehettünk észre, a fordulatos és szellemes húzásokban szép összjáték alakult ki. A harmadik menet talán kevésbé sikerült, kissé lötyögős, egyenetlen játszmát élhettünk át, különösen a színezés nem ment igazán – nem is olyan könnyű műfaj ez a Sztravinszkij. Többet kellene Kártyajátékot játszani, ez a mű kibicként is élvezetes, de koncerten ritkán hangzik el.

A második körben Reinecke képviselte az ellenoldalt, beszállt viszont Pahud, aki nemcsak szólójátékban kiváló – a Berlini Filharmonikusoknál is játszik –, talán ezért tudott ilyen szépen együttműködni a Fesztiválzenekarral. Kevesen fuvoláznak ilyen brilliánsan: játéka elegánsan könnyed, technikás, ám sose tolakodó, mégis mindig elég határozott, virtuóz és érzékeny: jó tarokkos. Kár, hogy az ellenfél gyenge volt – a tételek végén így is igazi szépségben volt részünk. Pahud aztán ráadásként volátot mondott, szólóban adott elő egy Telemannt, mindenkit elbűvölt játéktudásával, de talán – bár a tarokkban vannak „házi szabályok”, renonszról így nem beszélhetünk – elegánsabb lett volna végigjátszani, nem sétálni ki, leterítve az utolsó lapokat. Elvégre a partner is, a közönség is ember, nem beszélve Telemannról, aki ilyenkor maximum passzvolátot mondhat vagy bedobhatja lapjait.

Szünet után egy négy leosztásos kört játszottak: a népszerű Seherezádét – ez Sztravinszkij Kártyajátékának közeli rokona, boldog őse. A játék egyik kulcsa: a szólamok aránya. Volt már rá példa, hogy a Fesztiválzenekar túl harsányan vezetett elő hasonlóan gigantikusan hangszerelt művet – most ezt alapvetően elkerülték (a csúcspontokon meg hadd szóljon, a keservét). A másik kulcs: ahogy tánccá, játékká szelidülnek (vadulnak) az amorf témák. Fischer interpretációjában a témák első megjelenése (mondhatni: a licit) kimondottan szabad, improvizatív volt, talán kissé túlzottan is, a fagott például szaxofonul szólt, ami persze nem baj: szabad színezni a tarokkban is. Ahogy haladtunk a játék folyamatában, úgy vált egyre erőszakosabbá – igazi hibát talán csak az ütőknél találhattunk, pl. egy rossz helyen megszólaló cintányért, máskor némi nézetkülönbséget (ezen az estén ők voltak a gyenge pont a zenekarban) –, s ha a mű végén a koncertmester, Eckhardt Violetta szólója nem sikerül olyan elegánsan törékenyre, akkor talán hiányérzettel álltunk volna fel – egy csendes pagát ultival is felért ez a szóló.

A közönség aztán még egy schnell partira bíztatta Fischer Ivánt, aki kibicből osztóvá tett minket: eldönthettük, hogy Dvořákot vagy Strausst játsszanak-e. Utóbbi nyerte a licitet, s egy igazán profi és jókedvű összjáték lett az eredmény, ahol már az összes szólam vette a lapot. Ha vasárnap este huszonegyesfogás nem is történt, összességében igen jó és élvezetes volt a Fesztiválzenekar játéka, ha nem is elég színes, s külön kiemelendő a játékos kedv, mely a zenekari tagok és Fischer Iván arcán tükröződött. S ha ilyen a szezonkezdés, a folytatásban bármi történhet – mint a tarokkban.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.