Klasszikus

„Nichts soll uns scheiden…”

2005.04.06. 00:00
Ajánlom
Semmi sem választhatott el bennünket Buxtehude műfajteremtő kantátáinak szépségétől a Purcell Quartet hangversenyén az MTA Roosevelt téri Dísztermében. Az 1983-ban alapított angol együttest a barokk kamarazene legkiemelkedőbb előadói között tartják számon. Március végi koncertjükön Buxtehude szonátáiból és kantátáiból szemelgettek olyan nagyszerű énekes szólistákkal kiegészülve, mint Emma Kirkby, Michael Chance, Charles Daniels és Peter Harvey.

Bevezető instrumentális szakasz, attacca komponált tételek, német bibliai és kortárs szöveg, némely esetben strófikus szerkezet – az egyszerzős est tanulságai. A kantáták között mégsincs két egyforma, mindegyik más különlegességgel hívja fel magára a figyelmet, és szeretteti meg magát a közönséggel a muzsikusok átélése révén.

Nagyszerű volt a hangverseny felépítése. A nyitány és a finálé két nagyobb apparátust, több énekest foglalkoztató műve között kaptak helyet a szólókantáták, a gyászdal és a tisztán instrumentális művek. Írásom címadó darabja, Buxtehude Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes című kantátájának secco befejezése („nichts, nichts”) nagyon hatásos volt.

Nemrég jelent meg az EMI-nál egy négy cd-t tartalmazó doboz, amelyben Händel Messiás és Izrael Egyiptomban című oratóriumainak egyik szólistája Emma Kirkby. Természetesen az albumról is kiderül, hogy a hölgy neve nem véletlenül elismert a régizenei repertoárt preferáló körökben. De a feltétlen csodálathoz élőben is kellett őt hallani. Amit március 30-án a színpadon tett – azaz nem tett… –, az méltán emeli őt a legelhivatottabbak közé. Mindent a szöveg és zene egyensúlyáért, a kifejezésért, semmit a magamutogatásért. Végtelen szeretettel és alázattal, arcán sugárzó mosollyal és nagy átéléssel formált meg minden egyes motívumot

Sokkal kevésbé tetszett Michael Chance alt-szólista. Az átélés az ő interpretációjából sem hiányzott, de hangképzési technikájával képtelen voltam megbarátkozni. A hangok indítása legtöbbször alacsony volt és nyekkent, majd a lágyszájpad megemelésével hangosabb, fényesebb és magasabb lett a hang, végül pedig elhalt, de az intonációja már nem változott. A Klagliedben a hosszú tartott hangok között mindenféle kapcsolatot megszakított ez a különös hangképzés, ami egyébként valószínűleg lelki okokra vezethető vissza, mert nem szólóban Michael Chance is ugyanolyan igényesen és szerényen nyilvánult meg, akár a többi énekes, Charles Daniels és Peter Harvey.

Az a-moll és a C-dúr szonátában a Purcell Quartet vonósaira és orgonistájára helyeződött át a hangsúly. A két hegedű modern hangszernek tűnt, de Catherine Mackintosh és Catherine Weiss a korhűség igényével szólaltatta meg őket, barokk vonóval. Az első hegedűnek kicsit éles volt a hangja, a viola da gamba azonban édesen és érzékenyen szólt Richard Boothby kezében. Az orgonisa, Robert Wooley megbízható és figyelmes kamarapartnernek bizonyult. Arcán semmiféle érzelmi megnyilvánulást nem lehetett felfedezni egészen addig a pillanatig, míg a hangverseny első félidejének végén meg nem szólalt egy digitális óra – a sajátja… A koncert végén ráadásként Bach Christ lag in Todesbanden című kantátájának két részlete hangzott el.

(2005. március 31. MTA Díszterem; a Purcell Quartet Buxtehude-estje.; Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes, BuxWV 77; Mein Herz ist bereit, Gott, dass ich singe und lobe, BuxWV 73; a-moll szonáta BuxWV 254; Klaglied, Bux 76b; Jesu dulcis memoria, BuxWV 57; Jesu, komm, mein Trost und Lachen, BuxWV 58; Dixit Dominus Domino meo, BuxWV 17; C-dúr szonáta BuxWV 266; Herr, nun lasst du deinen Diener in Frieden fahren, BuxWV 37; Das neugeborne Kindelein, das herzeliebe Jesulein, BuxWV 13)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.