Klasszikus

„Nichts soll uns scheiden…”

2005.04.06. 00:00
Ajánlom
Semmi sem választhatott el bennünket Buxtehude műfajteremtő kantátáinak szépségétől a Purcell Quartet hangversenyén az MTA Roosevelt téri Dísztermében. Az 1983-ban alapított angol együttest a barokk kamarazene legkiemelkedőbb előadói között tartják számon. Március végi koncertjükön Buxtehude szonátáiból és kantátáiból szemelgettek olyan nagyszerű énekes szólistákkal kiegészülve, mint Emma Kirkby, Michael Chance, Charles Daniels és Peter Harvey.

Bevezető instrumentális szakasz, attacca komponált tételek, német bibliai és kortárs szöveg, némely esetben strófikus szerkezet – az egyszerzős est tanulságai. A kantáták között mégsincs két egyforma, mindegyik más különlegességgel hívja fel magára a figyelmet, és szeretteti meg magát a közönséggel a muzsikusok átélése révén.

Nagyszerű volt a hangverseny felépítése. A nyitány és a finálé két nagyobb apparátust, több énekest foglalkoztató műve között kaptak helyet a szólókantáták, a gyászdal és a tisztán instrumentális művek. Írásom címadó darabja, Buxtehude Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes című kantátájának secco befejezése („nichts, nichts”) nagyon hatásos volt.

Nemrég jelent meg az EMI-nál egy négy cd-t tartalmazó doboz, amelyben Händel Messiás és Izrael Egyiptomban című oratóriumainak egyik szólistája Emma Kirkby. Természetesen az albumról is kiderül, hogy a hölgy neve nem véletlenül elismert a régizenei repertoárt preferáló körökben. De a feltétlen csodálathoz élőben is kellett őt hallani. Amit március 30-án a színpadon tett – azaz nem tett… –, az méltán emeli őt a legelhivatottabbak közé. Mindent a szöveg és zene egyensúlyáért, a kifejezésért, semmit a magamutogatásért. Végtelen szeretettel és alázattal, arcán sugárzó mosollyal és nagy átéléssel formált meg minden egyes motívumot

Sokkal kevésbé tetszett Michael Chance alt-szólista. Az átélés az ő interpretációjából sem hiányzott, de hangképzési technikájával képtelen voltam megbarátkozni. A hangok indítása legtöbbször alacsony volt és nyekkent, majd a lágyszájpad megemelésével hangosabb, fényesebb és magasabb lett a hang, végül pedig elhalt, de az intonációja már nem változott. A Klagliedben a hosszú tartott hangok között mindenféle kapcsolatot megszakított ez a különös hangképzés, ami egyébként valószínűleg lelki okokra vezethető vissza, mert nem szólóban Michael Chance is ugyanolyan igényesen és szerényen nyilvánult meg, akár a többi énekes, Charles Daniels és Peter Harvey.

Az a-moll és a C-dúr szonátában a Purcell Quartet vonósaira és orgonistájára helyeződött át a hangsúly. A két hegedű modern hangszernek tűnt, de Catherine Mackintosh és Catherine Weiss a korhűség igényével szólaltatta meg őket, barokk vonóval. Az első hegedűnek kicsit éles volt a hangja, a viola da gamba azonban édesen és érzékenyen szólt Richard Boothby kezében. Az orgonisa, Robert Wooley megbízható és figyelmes kamarapartnernek bizonyult. Arcán semmiféle érzelmi megnyilvánulást nem lehetett felfedezni egészen addig a pillanatig, míg a hangverseny első félidejének végén meg nem szólalt egy digitális óra – a sajátja… A koncert végén ráadásként Bach Christ lag in Todesbanden című kantátájának két részlete hangzott el.

(2005. március 31. MTA Díszterem; a Purcell Quartet Buxtehude-estje.; Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes, BuxWV 77; Mein Herz ist bereit, Gott, dass ich singe und lobe, BuxWV 73; a-moll szonáta BuxWV 254; Klaglied, Bux 76b; Jesu dulcis memoria, BuxWV 57; Jesu, komm, mein Trost und Lachen, BuxWV 58; Dixit Dominus Domino meo, BuxWV 17; C-dúr szonáta BuxWV 266; Herr, nun lasst du deinen Diener in Frieden fahren, BuxWV 37; Das neugeborne Kindelein, das herzeliebe Jesulein, BuxWV 13)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.