Klasszikus

Nincs baj

2004.01.26. 00:00
Ajánlom
- a Voces Aequales új lemezéről – A 16. század első harmada talán annyiban különbözik a magyar történelem számos zaklatott korszakától, hogy korábbi és későbbi krízisekkel szemben a zenei élet ekkor nem a politikai zűrzavarral egy időben, hanem kis fáziskéséssel indult hanyatlásnak.

Mátyás király uralkodása a 15. század második felében, a külső háborúknak köszönhető belső béke azt is jelentette, hogy Magyarország nem csak politikailag, de kulturálisan és zeneileg is nagyhatalomnak vallhatta magát: Beatrix királynő Tinctoris – a 15. század legjelentősebb elméletírójának – tanítványa volt, s a budai udvar énekegyüttesét maga a pápai követ is az etalonnak tartott pápai kórussal vetette össze, messzeföldről verbuválták az énekeseket, és a legújabb „franciás” zenét, franko-flamand vokálpolifóniát énekeltek a királyi kápolnában. Mátyás halálával trónutódlási harcok foglalták le a nemesség és az udvar figyelmét, s bár az énekesek létszáma lecsökkent, az anarchia-közeli állapotok (például a keresztes hadjáratból lett Dózsa-féle parasztfelkelés) sem vezettek a kórus megszüntetéséhez.

1516-ban a 10 éves II. Lajos lépett trónra a főurak mesterkedése nyomán, s a fiatal uralkodót sokkal jobban érdekelték táncmulatságok, bálok, lovagi tornák, színházi előadások és vadászatok, mint a nagypolitika, amit amúgy is gyámja és a nemesi tanács intézett. Kedvteléseiben az sem zavarta, hogy sokszor az udvar élelmezési költségeit is nehezen lehetett előteremteni. 1522-ben nagy pompával ünnepelték a fiatal király esküvőjét, s erre az alkalomra, feltehetően az újdonsült királyné kérésére hívták meg az udvarba Thomas Stoltzert (1480 k. – 1526), a kor egyik legnevesebb német zeneszerzőjét. Az esküvőn a királyi kórus énekelte egy motettáját, május 28-án pedig – egy feljegyzés szerint – Stoltzert kinevezték a budai udvari kórus vezetőjének (magister capellae). A hat férfi énekesből és énekesfiúkból álló kórus irányítását teljes mértékben Stoltzerre bízták. Budai állását megelőzően Stoltzer a breslaui dóm káplánja volt, s itt találkozott a csírázó protestantizmussal, ami bár hatott rá – legszebb művei a német nyelvű zsoltárok –, a katolicizmusnak soha nem fordított hátat. Kortársai írják róla, hogy „olyan ember volt, aki a legkisebb szellőre könnyedén megváltozik.”

Az állítólagos befolyásolhatóság s jellembeli gyengeség szerencsére csupán a szerzőre, nem pedig a művekre jellemző. A kor zenéjének élvonalába tartozó motettái, miséi és Mária-antifónái biztos szólamvezetésükkel, világos formai felépítésükkel, kiegyenlített hangzásukkal Josquin egyik legnagyobb formátumú kortársává avatják Stoltzert.

Mai füllel hallgatva, ezeknek a zenéknek a belső békéje és meditatív nyugalma igazán megragadó. Aki a zenében az izgalmat keresi, a meglepetést várja, az ne hallgassa a Voces Aequales új lemezét. Stoltzer zenéje ebben a tökéletes előadásban az elérni vágyott isteni nyugalomról szól. És miért is kéne az unalomig ismert szövegeket (a mise szövegét vagy a Mária-antifónákat) eredetieskedő formulákkal megtömni: ez a zene nem az előadóról, nem a zeneszerzőről, s főként nem a hallgatóhoz szól, hanem a szerző Istennel folytatott párbeszédébe enged bepillantást.

A Voces Aequales hat egyenlő hangú és egyformán nagyszerű férfi énekese számos koncertjével és két előző lemezével már bizonyította, hogy mind a kortárs, mind a reneszánsz zene nyelvét anyanyelvként beszélik. Stoltzer-lemezükkel (mely a lemezen hallható művek első hangfelvétele) egy nagy szerző művészetén keresztül a magyar történelem egy olyan korszakába nyúlnak vissza, amikor a történelmi viharok közepette még európai szintű zene otthona lehetett Magyarország. A török hódítás aztán három részre szakította az országot, és hosszú időre befellegzett a magyarországi művészi zenének. Ma, amikor sokan beszélnek az ország több részre szakítottságáról, egyesek a magyar zenei életet féltik. Minden aggódó figyelmébe ajánlom ezt a lemezt: amíg ilyen hangminőségben, ilyen művészi színvonalon szólal meg ilyen minőségű zene, mégpedig magyar hangmérnökkel, magyar előadókkal, magyar kiadónál, Magyarországon működött nagy szerzőtől, addig nem kell félteni a nemzeti kultúrát.

THOMAS STOLTZER: Missa „Kyrie Summum” – Mária-motetták
VOCES AEQUALES (Hungaroton – 2003)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Jazz/World

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.