Klasszikus

Nincs baj

2004.01.26. 00:00
Ajánlom
- a Voces Aequales új lemezéről – A 16. század első harmada talán annyiban különbözik a magyar történelem számos zaklatott korszakától, hogy korábbi és későbbi krízisekkel szemben a zenei élet ekkor nem a politikai zűrzavarral egy időben, hanem kis fáziskéséssel indult hanyatlásnak.

Mátyás király uralkodása a 15. század második felében, a külső háborúknak köszönhető belső béke azt is jelentette, hogy Magyarország nem csak politikailag, de kulturálisan és zeneileg is nagyhatalomnak vallhatta magát: Beatrix királynő Tinctoris – a 15. század legjelentősebb elméletírójának – tanítványa volt, s a budai udvar énekegyüttesét maga a pápai követ is az etalonnak tartott pápai kórussal vetette össze, messzeföldről verbuválták az énekeseket, és a legújabb „franciás” zenét, franko-flamand vokálpolifóniát énekeltek a királyi kápolnában. Mátyás halálával trónutódlási harcok foglalták le a nemesség és az udvar figyelmét, s bár az énekesek létszáma lecsökkent, az anarchia-közeli állapotok (például a keresztes hadjáratból lett Dózsa-féle parasztfelkelés) sem vezettek a kórus megszüntetéséhez.

1516-ban a 10 éves II. Lajos lépett trónra a főurak mesterkedése nyomán, s a fiatal uralkodót sokkal jobban érdekelték táncmulatságok, bálok, lovagi tornák, színházi előadások és vadászatok, mint a nagypolitika, amit amúgy is gyámja és a nemesi tanács intézett. Kedvteléseiben az sem zavarta, hogy sokszor az udvar élelmezési költségeit is nehezen lehetett előteremteni. 1522-ben nagy pompával ünnepelték a fiatal király esküvőjét, s erre az alkalomra, feltehetően az újdonsült királyné kérésére hívták meg az udvarba Thomas Stoltzert (1480 k. – 1526), a kor egyik legnevesebb német zeneszerzőjét. Az esküvőn a királyi kórus énekelte egy motettáját, május 28-án pedig – egy feljegyzés szerint – Stoltzert kinevezték a budai udvari kórus vezetőjének (magister capellae). A hat férfi énekesből és énekesfiúkból álló kórus irányítását teljes mértékben Stoltzerre bízták. Budai állását megelőzően Stoltzer a breslaui dóm káplánja volt, s itt találkozott a csírázó protestantizmussal, ami bár hatott rá – legszebb művei a német nyelvű zsoltárok –, a katolicizmusnak soha nem fordított hátat. Kortársai írják róla, hogy „olyan ember volt, aki a legkisebb szellőre könnyedén megváltozik.”

Az állítólagos befolyásolhatóság s jellembeli gyengeség szerencsére csupán a szerzőre, nem pedig a művekre jellemző. A kor zenéjének élvonalába tartozó motettái, miséi és Mária-antifónái biztos szólamvezetésükkel, világos formai felépítésükkel, kiegyenlített hangzásukkal Josquin egyik legnagyobb formátumú kortársává avatják Stoltzert.

Mai füllel hallgatva, ezeknek a zenéknek a belső békéje és meditatív nyugalma igazán megragadó. Aki a zenében az izgalmat keresi, a meglepetést várja, az ne hallgassa a Voces Aequales új lemezét. Stoltzer zenéje ebben a tökéletes előadásban az elérni vágyott isteni nyugalomról szól. És miért is kéne az unalomig ismert szövegeket (a mise szövegét vagy a Mária-antifónákat) eredetieskedő formulákkal megtömni: ez a zene nem az előadóról, nem a zeneszerzőről, s főként nem a hallgatóhoz szól, hanem a szerző Istennel folytatott párbeszédébe enged bepillantást.

A Voces Aequales hat egyenlő hangú és egyformán nagyszerű férfi énekese számos koncertjével és két előző lemezével már bizonyította, hogy mind a kortárs, mind a reneszánsz zene nyelvét anyanyelvként beszélik. Stoltzer-lemezükkel (mely a lemezen hallható művek első hangfelvétele) egy nagy szerző művészetén keresztül a magyar történelem egy olyan korszakába nyúlnak vissza, amikor a történelmi viharok közepette még európai szintű zene otthona lehetett Magyarország. A török hódítás aztán három részre szakította az országot, és hosszú időre befellegzett a magyarországi művészi zenének. Ma, amikor sokan beszélnek az ország több részre szakítottságáról, egyesek a magyar zenei életet féltik. Minden aggódó figyelmébe ajánlom ezt a lemezt: amíg ilyen hangminőségben, ilyen művészi színvonalon szólal meg ilyen minőségű zene, mégpedig magyar hangmérnökkel, magyar előadókkal, magyar kiadónál, Magyarországon működött nagy szerzőtől, addig nem kell félteni a nemzeti kultúrát.

THOMAS STOLTZER: Missa „Kyrie Summum” – Mária-motetták
VOCES AEQUALES (Hungaroton – 2003)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.