Klasszikus

Nincs fogalmuk az előző időszakról

2005.09.03. 00:00
Ajánlom
Miért kifogásolják a korábbi színvonalat azok, akik az elmúlt években be se tették a lábukat az Operaházba? - kiabálta be a társulati ülésen Kovács János. Az évadnyitó után a dalszínház első karmestere nyilatkozott lapunknak.

- Vérlázító, hogy az új főigazgató nem azt mondta: nehéz helyzetben vagyunk, éljük túl, hanem kritizálta az elmúlt időszakot, amiről sem neki, sem Bozóki András miniszternek halvány fogalma sincs - mondja Kovács János. Az opera drága műfaj, ez nem titok - blöff az, ha nincs pénz, és milliárdokat vonnak meg az intézménytől, és erre azt mondják: arculatot váltunk. A legtakarékosabb üzemmódban is legfeljebb 300 milliót lehet spórolni úgy, hogy a ház maradjon az egyetlen színház Magyarországon, ahol minden este különböző balett- vagy operaelőadás megy.

Új arculatot, korszerűbb előadásokat Kovács János szerint hiába tervez az új vezetés, amelyből a művészeti vezetőt, Kesselyák Gergelyt értékes, vezetői képességekkel megáldott karmesternek tartja. A megújítást nem ők találták ki. Rendezett itt az előző vezetés alatt Kovalik Balázs, Zsótér Sándor, Harangi Mária, Vidnyánszky Attila, Halász Péter és Kesselyák, ők igazán friss vért hoztak az Opera "dohos" életébe.

- A legtöbbet Békés Andrástól tanultam - teszi hozzá. - Az ő előadásai - a rendező fénykorában - a korszerűséget, a minőséget jelentették, minden elvárásnak megfeleltek.

Kovalik Balázsnak volt egy fontos mondata: két független, feddhetetlen szakembert kellett volna megbízni, írjanak tanulmányt arról, mennyit, mit kellene játszani az Operában. Gazdasági szakembereknek pedig ebből kellett volna kikalkulálniuk, mennyibe kerül ez a művészeti terv. És annyit kellene adnia a fenntartó kulturális minisztériumnak.

A karmester a társulat nyolcvan százalékát kimagasló tehetségűnek tartja, és az előadások színvonaláról annyit mond: egyenetlen, de felfelé törekvő, helyenként nagyon magas színvonalú.

A blokkrendszert is minősíti: - Egy hétig próbálunk egy darabot, egy hétig játsszuk, nincs ennél egyszerűbb. De ennek objektív akadályai vannak. Először is, nem lehet bérletezni a produkciókat, márpedig az Operának negyvenezer bérletese van. Továbbá: nem lehet kiskorúsítani a zenekart. Akik bekerülnek ebbe az együttesbe, olyan kvalitású zenészeknek kell lenniük, akik Mozarttól Pucciniig akár próba nélkül is el tudják játszani a szólamukat. A Saloméhoz vagy például Az istenek alkonyához azonban jóval több próbára van szükség. Ráadásul az új vezetés három zenekarban gondolkodik, amelyhez kevés a jelenlegi társulat. A blokkosítás nem kedvez az énekeseknek sem. Nem bírnak ennyit énekelni. Ha négy előadásuk van két hét alatt, kipihenhetik magukat, ezt a fajta tömbösítést vezette be az előző vezetés. Az sem szempont, hogy olcsóbb, ha egy hétig nem kell lebontani a díszletet. Olyan díszletek szükségesek, amelyeket fel lehet építeni délután kettőtől hatig, és le lehet bontani előadás után. Hiszen a díszletmunkás azért kapja a fizetését. És még egy érv a blokk ellen: a külföldiek is mindennap más-más előadást szeretnének látni az Operában.

Kovács Jánost egyébként felkérte Kesselyák Gergely, maradjon első karmesteri posztján, ahogy Mali István is maradna zeneigazgató. Kovács saját posztját nem tartja feltétlenül szükségesnek, de ki lehet próbálni, hogy van-e értelme.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Vizuál

„Járt-e Cecile a Török utcában?” - film készült a Kék rókából 

A megújuló Duna televízióban látható először Herczeg Ferenc legnépszerűbb művéből, a Kék rókából készült egészestés romantikus játékfilm. Pacskovszky József filmes adaptációja a '30-as évek Budapestjén játszódó izgalmas szerelmi történet közepébe, egy „modern házassági sokszögbe" repít vissza.
Plusz

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Klasszikus ajánló

Versenyművet ihletett az Oscar-díjas filmzene

A Pannon Filharmonikusok a tőle megszokott lendülettel, különleges zenetörténeti érdekességgel indítja az új évet a Müpában közönségének. A január 28-án pénteken, 19.30-tól felhangzó műsor egyik főszereplője „a vörös hegedű”, amelyet a káprázatos Elina Vähälä hegedűművésznő szólaltat meg.
Klasszikus gyász

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus ajánló

Fölszállott a Páva - Kodály előtt tiszteleg a Modern Art Orchestra és a Nemzeti Énekkar ősbemutatója

Fölszállott a Páva - a Tribute to Zoltán Kodály címmel új koncertprogrammal jelentkezik a Modern Art Orchestra. A koncert a teljes Kodály-életmű keresztmetszetét felrajzolja, a nagyhatású zeneszerző korai impresszionista darabjaitól, a népdalokat feldolgozó kórusművekig.
Klasszikus interjú

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.