Klasszikus

Nívós francia kiadónál jelent meg Suzana Bartal új Liszt-lemeze

2020.06.27. 08:05
Ajánlom
A Franciaországban élő, magyar származású művésznő a Zarándokéveket rögzítette három lemezen, egy olyan ciklust, amely Liszt Ferenc életművének lenyomatát is jelenti.

Számos alkalommal előadta már koncerten, ráadásul kotta nélkül, most lemezen is megjelent a Zarándokévek Suzana Bartal előadásában a nívós francia lemezkiadó, a Naïve gondozásában. A Franciaországban élő, temesvári születésű zongoraművésznő interpretációját üdvözölte a kritika:

Ez a tökéletes lemezhármas (…) új, régen várt papnőt szentel fel Liszt zongorazenéjének

– írta az Artamag magazin.

lMBEN1Y-143135.jpg

Suzana Bartal: Liszt - Zarándokévek (Fotó/Forrás: Naivé)

Négy éve, egy bretagne-i Sainte-Anne d'Auray zarándokhelyen adta elő a ciklust először. Csak hogy értsük, milyen kihívást jelent egy ilyen darab: 26 darab három kötetben, három óra zene, amelyen Liszt 1835 és 1877 között dolgozott. A Zarándokévek ciklus darabjai afféle naplóbejegyzések: a fiatal éveiben keletkezett és azokat megörökítő művekben Svájc és Olaszország tájait fogalmazta újra a zene nyelvén, az időskori darabokban pedig az emberi élet filozófiai és vallási kérdéseinek állított műemléket.

SuzanaBartalfotoEmilieMoysson-143020.jpg

Suzana Bartal (Fotó/Forrás: Emilie Moysson)

Ráadásul zeneileg is nagy utat jár be a Zarándokévek ciklus. Az I. kötet a svájci emlékek gyűjteménye – az Obermann völgye vagy A genfi harangok külön is gyakran játszott darabok. A második kötet 1858-ban jelent meg nyomtatásban, benne a Sposalizióval, a három Petrarca-szonettel és a Dante-szonátával.

A III. kötet tulajdonképpen előkészíti az impresszionista zongorairodalmat. „A ciklus címe nem csak a földrajzi utazásokat jelenti, hanem lelki zarándoklatot is, egy zeneszerző-óriás életének összegzését, aki időskorában már másfajta gondolatok felé fordult” – mondja a zongoraművésznő. „A harmadik kötet kompozícióiban nem a fiatalkori virtuozitással, hanem kikristályosodott stílussal találkozunk.

A második kötet után ez a lélek megtisztulását nyújtja

– és másképp nem is fejeződhet be ez a ciklus, mint a Sumsum corda című kompozícióval, aminek címe azt jelenti: Emeljük fel szívünket. Ennél magasabbra nem is érhet a zene.”

A teljes ciklust egyetlen koncerten eljátszani – vagy egyetlen lemezkiadványon rögzíteni – hatalmas feladat. Suzana Bartal szerint egy nagyobb ívű struktúra mutatja meg magát, ha a teljes ciklust hallgatja az ember. Példaként a népszerű koncertdarabot, A Villa d’Este szökőkútjait említi: „Ez a vízjáték-zene valósággal sugárzik a III. kötet befelé forduló darabjai között, olyan, mint egy áldás. Amikor egy koncerten ehhez a darabhoz érek, nekem is valódi áldást jelent, amelyet sugározni tudok a közönség felé.”

Ennek a monumentális ciklusnak az előadása hatalmas fizikai feladat, akkor is, ha a kötetek között van egy-egy szünet. „A nehezebb darabokat igazi atlétikai teljesítmény előadni, komoly fizikai erőnlétet és előkészületet igényel. Ha az ember fizikuma készen áll a feladatra, akkor felszabadulhatnak az inspirációk, megszülethet a zene. Ebben, bevallom, sok munka van.”

Ezért nem lesz soha még egy olyan, mint Liszt Ferenc

Kapcsolódó

Ezért nem lesz soha még egy olyan, mint Liszt Ferenc

A mai koncertlátogató alighanem nagyon meglepődne, ha meghallgatná a zongoraművészet aranykorának legkarakteresebb előadóját, Liszt Ferencet.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Plusz

Kapszulák – Patti Smith Nap a Csokonaiban

Október 1-jén, a Patti Smith Napon a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház tereiben a zenét és a szabadságot körbejáró eseménysorozat veszi kezdetét, melynek keretében izgalmas performanszon, felolvasáson, beszélgetésen vehetünk részt és egy különleges, zenehallgató kapszulákból álló installációt is megtekinthetünk.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Könyv

„Irodalom nélkül nem volna civilizáció sem” – exkluzív interjú Sjónnal

„Bármikor, ha a világ jelentősen változik, azt legelőször az irodalomban lehet észrevenni” – fejtette ki lapunknak adott interjújában Sjón. A PesText Fesztiválon vendégeskedő író-költővel az irodalom jelentőségén túl az izlandi nyelv történetéről, a jó regény ismérveiről és filmes munkáiról beszélgettünk, de elárulta azt is, mire a legbüszkébb.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.
Klasszikus videó

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Klasszikus beszámoló

Mély hangok bűvöletében – Beszámoló az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Idén ismét megrendezték a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, az ötödik megmérettetés egy hete alatt a fiatal művészek zongora, majd zenekar kíséretével bizonyíthatták tehetségüket. Végignéztük a verseny szeptember 5-től 11-ig tartó élő fordulóit.
Klasszikus interjú

„Minden mű önmagában kerek egész” – Interjú Ránki Dezsővel

Bach azon zeneszerzők közé tartozik, akiknek a zenéjét különösen szívesen adja elő – mondja Ránki Dezső, aki a Concerto Budapest szeptember 24-i koncertjén a komponista két versenyművét játssza majd. A Kossuth-díjas zongoraművésszel ebből az alkalomból beszélgettünk.