Klasszikus

Női dominancia a Kodály Központban

2013.02.27. 18:35
Ajánlom
A zenekar leül, készülődik. Belibben egy körülbelül 160 cm magas, rövid szőke hajú hölgy, olyan egyenes testtartással, amelyet bármelyik jógaoktató megirigyelne. Ruhája a férfi karmesterek öltözékének nőiesített változata: fekete nadrág és frakk. Amikor fellép az emelvényre, a közönségnek hátat fordít, s már csak kis topánkája árulja el, hogy a dirigens személyét illetően nem egy megszokott este elé nézünk.

Elnézést, ha túlságosan is a külsőségekre helyezném a hangsúlyt a koncerttel kapcsolatban, de egyrészt még sohasem volt részem olyan hangversenyben, melyet nem férfi vezényel, másrészt a koncertet megelőzően született, „beharangozó" írások is nagy figyelmet szenteltek a karmester szokatlan nemének. A hölgyet Eva Ollikainennek hívják, finn származású, ám szoros kapcsolatokat ápol olyan zenekarokkal, mint a Pannon Filharmonikusok vagy a Svéd Rádiózenekar. Irányításával a műsor első számaként Sibelius-művet hallhatott a közönség. A Kalevala egyik története elevenedett meg, amelyben Vejnemöjnen mindent megtesz, hogy Pohjola szépséges lányának kegyeit elnyerje ám végül is elbukik, mert nem sikerül eleget tennie a próbatételeknek. Ezt a zenét szinte nemcsak hallani, hanem látni is lehet, mert Sibelius - ahogy az a romantikusoknál lenni szokott - nagy szerepet szentelt a legenda zenében történő ábrázolásának. Ollikainen remekül érvényesítette is a muzsika képszerűségét: amikor pianókra volt szükség, hihetetlen finomsággal vezényelt (jó példa erre a darabban a két fuvola válaszolgatása), amikor fortékra, akkor meg úgy robbant a zenekari hangzás, mint maga a zene. Az energia csak úgy sugárzott a színpadról a közönség felé.

A következő Sibelius-kompozíció, a Hat humoreszk szólistájaként Petteri Iivonen lépett a pódiumra. Ahogy egymás mellett állt a kis törékeny Ollikainen, aki úgy vezényelte a zenekart, mintha egy egész hadsereget irányított volna, és a jól megtermett Iivonen, aki múzeumi darabnak számító hangszerén csodálatos hangokat produkált, és hihetetlen finom mozdulatokat tett, nos ez a  látvány egy kicsit szürreálisnak hatott. Iivonen-re nem lehetett nem figyelni, mert az egész darabot ő vitte, a zenekar pedig alázatosan a háttérbe húzódott. A Saint-Saëns-mű lelke szintén Iivonen volt, s a Bevezetés és rondo caprricioso madárhangokat idéző, virtuóz részleteiben még inkább megmutatkozott tehetsége.

A műsor tervében, talán nem tudatosan, de egyre inkább a dallamosság kapott hangsúlyt. Márcsak azért is, mert a legismertebb művet hagyták a program végére, Rimszkij-Korszakov Seherezádéját. A koncert címét is az Ezeregyéjszaka meséi ihlette, még ha az este első felének hangulata, Sibelius északi zenéje, és Saint-Saëns spanyol ritmusú melódiái távol estek is az arab világtól. A címválasztás kulcsa talán a már említett képi ábrázolás zenébe való átültetésében rejlett, amely a koncerten szereplő összes mű közös jellemzője volt. Nem is beszélve arról, hogy az Ezeregyéjszaka és a hangverseny mesélője, karmestere is nő volt, az ő hatása alá került mind a zenekar, mind a közönség. Már csak egy női zeneszerző hiányzott volna!

A Seherezádé szólóhegedű szólamát Deák Márta játszotta, a Pannon Filharmonikusok koncertmestere. Játéka Ollikainen szándékaival kellemes összhangot alkotott, remekül kidomborítva Rimszkij-Korszakov művének erényeit. Remélem, a jövőben többször láthatunk-hallhatunk női dirigenst a magyar koncerttermekben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Bagossy László: „A rektorválasztás eredményének megkérdőjelezését visszautasítom”

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Színházművészeti Intézetének vezetője közleményben reagált Vidnyánszky Attila az elmúlt időszakban megjelent nyilatkozataira.
Plusz

Vecsei H. Miklós és Szabó Balázs Pilinszky-estje és Budapest Bár koncert is lesz a Balaton-parton

Idén is közel hozza a Balaton-parton nyaraló közönséghez a kultúrát a Kultkikötő.
Vizuál

Hét film premier előtt a Cirko Film országos fesztiválján

A Vissza a moziba! című, július 17. és 19. között rendezett fesztivállal arra emlékeztetnek, hogy filmet nagy vásznon, közösségi élményként érdemes nézni. A programhoz a főváros hat mozija mellett 16 vidéki város filmszínháza csatlakozik.
Vizuál

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Vonót kapott Roby Lakatos

A hegedűművész a Meiringeni Zenei Fesztivál nyitókoncertjén vehette át a Der Goldene Bogen (Arany Vonó) elnevezésű elismerést.
Klasszikus ajánló

Vasárnap kezdődik a 7. Budavári Bach-fesztivál

A Budavári Evangélikus Templomban rendezik meg július 5-17. között Magyarország első Bach-fesztiválját, kizárólag historikus, barokk hangszerek megszólalásával.
Klasszikus ajánló

Klasszikusok a fűben – A Millenárison ad ingyenes koncertet a MÁV Szimfonikus Zenekar

A komolyzenei piknik célja, hogy klasszikus zenével reagáljon az elmúlt hónapok nehézségeire és élményeire. A program a Szimfonikus karantén rehabilitáció alcímet viseli.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Klasszikus ajánló

A Nemzeti Filharmonikus Zenekarral nyit a Müpa autós koncertmozija

Az online közvetítések után ismét formabontó megoldást kínál a Müpa azoknak, akik szerint zene nélkül nem igazi a nyár. A Müpa Autósmoziban a nézők saját autójuk kényelmében élvezhetik a Fesztivál Színházban élőben zajló koncerteket.