Klasszikus

Női hangon

2004.12.14. 00:00
Ajánlom
Döbbenetes élmény. Nem a hang, de az is. James Bowman kontratenor, vagyis olyan fekvésben énekel, ahogyan azt felénk csak termetes nõktõl várják el az emberek. De ez semmi. Ahogy bejön, ahogy odaül a Zeneakadémia pódiumára, ahogy beénekel a kórussal, ahogy lassan átjárja a zene.

Aztán eljön az õ ideje, föláll, elkezdi az elsõ áriáját Pergolesi Stabat materébõl. Tiszta, erõs hang, elsöprõ zeneiség és folyamatos, jófajta izgalom, feszültség, vibrálás. James Bowman nemcsak a legszebb hangú angol kontratenor, de óriási énekes is.

- Soha nem értettem, hogy miért Anglia lett a régi zene egyik központja.

- Nem értette? Pedig az angolokat mindenki hagyományőrző nemzetnek tartja.

- Ennyi lenne az egész?

- Meg a hatvanas évek, amikor mindenki egy kicsit hippinek érezte magát, mert máshogyan játszotta a barokk szerzőket. Kis közösségek jöttek össze, ahol más felfogásban zenélgettek. Ehhez jött még valaki, akire ma már kevesen emlékeznek. Furcsa, zavart kis figura volt, de imádta a középkor zenéjét. David Munrow.

- Fiatalon meghalt, ha jól tudom, autóbalesetben.

- Nem jól tudja, fölakasztotta magát. Amikor meghalt, sokan hagyták abba a régi zene hallgatását. De a mozgalom elindult, a lemezgyárak ontották az autentikus hangszereken játszó együttesek barokk zenei lemezeit, szívtuk föl a hatásokat, hallgattuk Harnoncourtot és talán még inkább Leonhardtot.

- Leonhardt? Mostanában sokan tartják őt unalmas muzsikusnak.

- Egy kicsit. Talán. Ma már nagyon idős. De akkoriban óriási hatása volt, és kiválóan tanított. Ezek a hatások mind ráépültek a mi hagyományainkra, hiszen ott voltak a sok száz éves angol kórusok, amelyekben csak férfiak és gyerekek énekeltek. Én például mindig kontratenor voltam, nem kellett váltanom erre a hangfajra.

- Furcsa, mert nagyon szép, mély beszédhangja van. Nyilván lehetne bariton is.

- Basszus lennék. De nem olyan, akiért pénzt adnának az emberek, hogy meghallgathassák.

- A kontratenor nem sokkal sérülékenyebb hangfaj, mint a többi?

- Nem hiszem. Én már nagyon öreg énekes vagyok.

- Mennyire öreg? Vagy az titok?

- Nem titok. Régóta vagyok a pályán, 1967-ben léptem föl először. Nekem még Benjamin Britten is írt darabokat. A Halál Velencében című operában az egyik szerepet - persze nem Aschenbachot -, és az egyik Canticle-t.

- Mindig azt hittem, hogy a kontratenorok csak nagyon kevés dolgot énekelhetnek.

- Bizonyos szempontból igaza van, valóban nagy a szakadék a repertoárunkban. Van a középkortól a barokkig tartó szakasz, aztán� meddig is tartott a barokk?

- Talán Bach haláláig?

- Legyen. 1750-től sokáig semmi, és aztán a XX. században kezdtek el újra komponálni nekünk a szerzők. Rengeteg művet írtak kifejezetten nekem, az én hangomra, ami azt jelenti, hogy csomó vackot el kellett énekelnem, de mit csináljak. Ezzel jár.

- Arra nem gondolt, hogy mondjuk Schubert-dalokat énekeljen?

- Isten őrizz. Tudom, hogy mások megtették, de nekem az nem tetszik. A kontratenoroknak tudniuk kellene, hogy hol a helyük. Ha nem azt énekeljük, ami nekünk való, rögtön nevetségessé válunk. Hallottam egyszer Jochen Kowalskival a Denevért. Borzalmas volt. Amikor a darabban beszélni kellett, a saját hangján beszélt, és aztán elkezdett kukorékolva énekelni. Röhögni kellett. Meg kell válogatni, hogy mit énekel az ember. Nekünk nem úgy kell megszólalnunk, mint a nőknek, mert abban ők mindig jobbak lesznek. Férfiasan kell énekelni, csak magasan.

- Van erre még igény? Mert én úgy látom, hogy a régi zene játszása kissé bedöglött. Olyan fontosnak tűnő emberek tűntek el a színről, mint Trevor Pinnock. Harnoncourt is egyre inkább a Bécsi Filharmonikusokat vezényli.

- Hogwood viszont még aktív, Gardiner még inkább. A régi zene elfoglalta a helyét a pódiumon, és ettől veszített az érdekességéből, de attól még szeretik.

- Most mégis modern hangszereken játszó együttessel lépett föl, a Liszt Ferenc Kamarazenekarral.

- Ez az első alkalom, hogy Pergolesi Stabat materét modern együttessel énekelem.

- Nem nehezebb? Más a hangolás, az izmok hozzászoktak bizonyos munkához...

- Nem kell misztifikálni ezt a dolgot: egyszerűen fél hanggal magasabban kell énekelni. A próbán nehezebb, mert délelőtt még mélyebb a hangom, de estére mindig fölmegy a helyére. A zenekar lelkes, és jó a hangulat. Nekem ennyi elég. Öreg vagyok már, nem szívesen utazom. Csak oda megyek, ahol jól érzem magam. Nem szeretek kín-lódni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.