Klasszikus

Női hangon

2004.12.14. 00:00
Ajánlom
Döbbenetes élmény. Nem a hang, de az is. James Bowman kontratenor, vagyis olyan fekvésben énekel, ahogyan azt felénk csak termetes nõktõl várják el az emberek. De ez semmi. Ahogy bejön, ahogy odaül a Zeneakadémia pódiumára, ahogy beénekel a kórussal, ahogy lassan átjárja a zene.

Aztán eljön az õ ideje, föláll, elkezdi az elsõ áriáját Pergolesi Stabat materébõl. Tiszta, erõs hang, elsöprõ zeneiség és folyamatos, jófajta izgalom, feszültség, vibrálás. James Bowman nemcsak a legszebb hangú angol kontratenor, de óriási énekes is.

- Soha nem értettem, hogy miért Anglia lett a régi zene egyik központja.

- Nem értette? Pedig az angolokat mindenki hagyományőrző nemzetnek tartja.

- Ennyi lenne az egész?

- Meg a hatvanas évek, amikor mindenki egy kicsit hippinek érezte magát, mert máshogyan játszotta a barokk szerzőket. Kis közösségek jöttek össze, ahol más felfogásban zenélgettek. Ehhez jött még valaki, akire ma már kevesen emlékeznek. Furcsa, zavart kis figura volt, de imádta a középkor zenéjét. David Munrow.

- Fiatalon meghalt, ha jól tudom, autóbalesetben.

- Nem jól tudja, fölakasztotta magát. Amikor meghalt, sokan hagyták abba a régi zene hallgatását. De a mozgalom elindult, a lemezgyárak ontották az autentikus hangszereken játszó együttesek barokk zenei lemezeit, szívtuk föl a hatásokat, hallgattuk Harnoncourtot és talán még inkább Leonhardtot.

- Leonhardt? Mostanában sokan tartják őt unalmas muzsikusnak.

- Egy kicsit. Talán. Ma már nagyon idős. De akkoriban óriási hatása volt, és kiválóan tanított. Ezek a hatások mind ráépültek a mi hagyományainkra, hiszen ott voltak a sok száz éves angol kórusok, amelyekben csak férfiak és gyerekek énekeltek. Én például mindig kontratenor voltam, nem kellett váltanom erre a hangfajra.

- Furcsa, mert nagyon szép, mély beszédhangja van. Nyilván lehetne bariton is.

- Basszus lennék. De nem olyan, akiért pénzt adnának az emberek, hogy meghallgathassák.

- A kontratenor nem sokkal sérülékenyebb hangfaj, mint a többi?

- Nem hiszem. Én már nagyon öreg énekes vagyok.

- Mennyire öreg? Vagy az titok?

- Nem titok. Régóta vagyok a pályán, 1967-ben léptem föl először. Nekem még Benjamin Britten is írt darabokat. A Halál Velencében című operában az egyik szerepet - persze nem Aschenbachot -, és az egyik Canticle-t.

- Mindig azt hittem, hogy a kontratenorok csak nagyon kevés dolgot énekelhetnek.

- Bizonyos szempontból igaza van, valóban nagy a szakadék a repertoárunkban. Van a középkortól a barokkig tartó szakasz, aztán� meddig is tartott a barokk?

- Talán Bach haláláig?

- Legyen. 1750-től sokáig semmi, és aztán a XX. században kezdtek el újra komponálni nekünk a szerzők. Rengeteg művet írtak kifejezetten nekem, az én hangomra, ami azt jelenti, hogy csomó vackot el kellett énekelnem, de mit csináljak. Ezzel jár.

- Arra nem gondolt, hogy mondjuk Schubert-dalokat énekeljen?

- Isten őrizz. Tudom, hogy mások megtették, de nekem az nem tetszik. A kontratenoroknak tudniuk kellene, hogy hol a helyük. Ha nem azt énekeljük, ami nekünk való, rögtön nevetségessé válunk. Hallottam egyszer Jochen Kowalskival a Denevért. Borzalmas volt. Amikor a darabban beszélni kellett, a saját hangján beszélt, és aztán elkezdett kukorékolva énekelni. Röhögni kellett. Meg kell válogatni, hogy mit énekel az ember. Nekünk nem úgy kell megszólalnunk, mint a nőknek, mert abban ők mindig jobbak lesznek. Férfiasan kell énekelni, csak magasan.

- Van erre még igény? Mert én úgy látom, hogy a régi zene játszása kissé bedöglött. Olyan fontosnak tűnő emberek tűntek el a színről, mint Trevor Pinnock. Harnoncourt is egyre inkább a Bécsi Filharmonikusokat vezényli.

- Hogwood viszont még aktív, Gardiner még inkább. A régi zene elfoglalta a helyét a pódiumon, és ettől veszített az érdekességéből, de attól még szeretik.

- Most mégis modern hangszereken játszó együttessel lépett föl, a Liszt Ferenc Kamarazenekarral.

- Ez az első alkalom, hogy Pergolesi Stabat materét modern együttessel énekelem.

- Nem nehezebb? Más a hangolás, az izmok hozzászoktak bizonyos munkához...

- Nem kell misztifikálni ezt a dolgot: egyszerűen fél hanggal magasabban kell énekelni. A próbán nehezebb, mert délelőtt még mélyebb a hangom, de estére mindig fölmegy a helyére. A zenekar lelkes, és jó a hangulat. Nekem ennyi elég. Öreg vagyok már, nem szívesen utazom. Csak oda megyek, ahol jól érzem magam. Nem szeretek kín-lódni.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.