Klasszikus

Női hangon

2004.12.14. 00:00
Ajánlom
Döbbenetes élmény. Nem a hang, de az is. James Bowman kontratenor, vagyis olyan fekvésben énekel, ahogyan azt felénk csak termetes nõktõl várják el az emberek. De ez semmi. Ahogy bejön, ahogy odaül a Zeneakadémia pódiumára, ahogy beénekel a kórussal, ahogy lassan átjárja a zene.

Aztán eljön az õ ideje, föláll, elkezdi az elsõ áriáját Pergolesi Stabat materébõl. Tiszta, erõs hang, elsöprõ zeneiség és folyamatos, jófajta izgalom, feszültség, vibrálás. James Bowman nemcsak a legszebb hangú angol kontratenor, de óriási énekes is.

- Soha nem értettem, hogy miért Anglia lett a régi zene egyik központja.

- Nem értette? Pedig az angolokat mindenki hagyományőrző nemzetnek tartja.

- Ennyi lenne az egész?

- Meg a hatvanas évek, amikor mindenki egy kicsit hippinek érezte magát, mert máshogyan játszotta a barokk szerzőket. Kis közösségek jöttek össze, ahol más felfogásban zenélgettek. Ehhez jött még valaki, akire ma már kevesen emlékeznek. Furcsa, zavart kis figura volt, de imádta a középkor zenéjét. David Munrow.

- Fiatalon meghalt, ha jól tudom, autóbalesetben.

- Nem jól tudja, fölakasztotta magát. Amikor meghalt, sokan hagyták abba a régi zene hallgatását. De a mozgalom elindult, a lemezgyárak ontották az autentikus hangszereken játszó együttesek barokk zenei lemezeit, szívtuk föl a hatásokat, hallgattuk Harnoncourtot és talán még inkább Leonhardtot.

- Leonhardt? Mostanában sokan tartják őt unalmas muzsikusnak.

- Egy kicsit. Talán. Ma már nagyon idős. De akkoriban óriási hatása volt, és kiválóan tanított. Ezek a hatások mind ráépültek a mi hagyományainkra, hiszen ott voltak a sok száz éves angol kórusok, amelyekben csak férfiak és gyerekek énekeltek. Én például mindig kontratenor voltam, nem kellett váltanom erre a hangfajra.

- Furcsa, mert nagyon szép, mély beszédhangja van. Nyilván lehetne bariton is.

- Basszus lennék. De nem olyan, akiért pénzt adnának az emberek, hogy meghallgathassák.

- A kontratenor nem sokkal sérülékenyebb hangfaj, mint a többi?

- Nem hiszem. Én már nagyon öreg énekes vagyok.

- Mennyire öreg? Vagy az titok?

- Nem titok. Régóta vagyok a pályán, 1967-ben léptem föl először. Nekem még Benjamin Britten is írt darabokat. A Halál Velencében című operában az egyik szerepet - persze nem Aschenbachot -, és az egyik Canticle-t.

- Mindig azt hittem, hogy a kontratenorok csak nagyon kevés dolgot énekelhetnek.

- Bizonyos szempontból igaza van, valóban nagy a szakadék a repertoárunkban. Van a középkortól a barokkig tartó szakasz, aztán� meddig is tartott a barokk?

- Talán Bach haláláig?

- Legyen. 1750-től sokáig semmi, és aztán a XX. században kezdtek el újra komponálni nekünk a szerzők. Rengeteg művet írtak kifejezetten nekem, az én hangomra, ami azt jelenti, hogy csomó vackot el kellett énekelnem, de mit csináljak. Ezzel jár.

- Arra nem gondolt, hogy mondjuk Schubert-dalokat énekeljen?

- Isten őrizz. Tudom, hogy mások megtették, de nekem az nem tetszik. A kontratenoroknak tudniuk kellene, hogy hol a helyük. Ha nem azt énekeljük, ami nekünk való, rögtön nevetségessé válunk. Hallottam egyszer Jochen Kowalskival a Denevért. Borzalmas volt. Amikor a darabban beszélni kellett, a saját hangján beszélt, és aztán elkezdett kukorékolva énekelni. Röhögni kellett. Meg kell válogatni, hogy mit énekel az ember. Nekünk nem úgy kell megszólalnunk, mint a nőknek, mert abban ők mindig jobbak lesznek. Férfiasan kell énekelni, csak magasan.

- Van erre még igény? Mert én úgy látom, hogy a régi zene játszása kissé bedöglött. Olyan fontosnak tűnő emberek tűntek el a színről, mint Trevor Pinnock. Harnoncourt is egyre inkább a Bécsi Filharmonikusokat vezényli.

- Hogwood viszont még aktív, Gardiner még inkább. A régi zene elfoglalta a helyét a pódiumon, és ettől veszített az érdekességéből, de attól még szeretik.

- Most mégis modern hangszereken játszó együttessel lépett föl, a Liszt Ferenc Kamarazenekarral.

- Ez az első alkalom, hogy Pergolesi Stabat materét modern együttessel énekelem.

- Nem nehezebb? Más a hangolás, az izmok hozzászoktak bizonyos munkához...

- Nem kell misztifikálni ezt a dolgot: egyszerűen fél hanggal magasabban kell énekelni. A próbán nehezebb, mert délelőtt még mélyebb a hangom, de estére mindig fölmegy a helyére. A zenekar lelkes, és jó a hangulat. Nekem ennyi elég. Öreg vagyok már, nem szívesen utazom. Csak oda megyek, ahol jól érzem magam. Nem szeretek kín-lódni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.
Klasszikus portré

Kortársai zenészként és orgonaszakértőként ismerték

Bárki viheti annyira mint ő, ha kitartóan gyakorol - vélekedett minden idők egyik legnagyobb zenei lángelméje. 1750. július 28-án halt meg Johann Sebastian Bach, aki más jelölt hiányában kapta csak meg a Tamás-templombeli állást.
Klasszikus hír

Ide hallgasson! – Új, miniatűr zeneművet írt Kurtág György

A 94 éves mester is csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez, és egy miniatűr elektronikus kompozíciót alkotott egy meglévő témára.
Klasszikus hír

Biatorbágy városának zenekara lett az Erkel Ferenc Kamarazenekar

A harmincöt éves együttes a jövőben a „Biatorbágy Hangja” címet viseli, és végre otthonra lelt a Pest megyei városban.