Klasszikus

Női hangon szól a Stradivari-hegedű

2018.05.22. 15:32
Ajánlom
Zenetörténészek már régóta gyanították ezt, egy most bemutatott tanulmány pedig be is bizonyította, hogy a 16-18. századi hangszerkészítők így tervezték meg hegedűiket.

A Tajvani Nemzeti Egyetem kutatói arra kértek egy hivatásos hegedűst, hogy szólaltasson meg 15 antik hangszert, köztük egy 1570-ben Andrea Amati által készített hegedűt. A cremonai hangszerkészítőt tartják számon a négyhúros hegedű atyjaként. A megszólaltatott hegedűk között voltak Stradivari-hegedűk is. Antonio Stradivari Amati munkája alapján fejlesztette tovább hangszereit.

stradivari

stradivari

A kutatók rögzítették a 15 antik hangszeren a hivatásos hegedűs által lejátszott hangsorokat. Ezután rögzítették 16 és 30 év közötti 8 férfi és 8 nő hangját, akik gyakori angol magánhangzókat énekeltek fel. Az akusztikai elemzések alapján a tudósok arra jutottak, hogy egy 1570-es Amati-hegedű és egy 1560-as Gasparo da Salo által készített hegedű férfi énekesek basszus és bariton hangját utánozza.

"Fennáll a lehetősége, hogy ebben a korszakban a hegedűkészítő mesterek a férfi hangok utánzására tervezték ezeket a hangszereket"

- áll a tudósoknak az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányában.

"Ezzel ellentétben a Stradivari-hegedűket magasabb frekvenciájú formánsok jellemzik, így viszonylag jobban hasonlítanak a női hangokhoz" - tették hozzá a szakértők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.