A klasszikus zenében a karmesterség a leginkább férfiuralta szerep. Az Egyesült Államokban a nagyobb szimfonikus zenekarok 9 százalékát irányítják nők, Európában ez a szám kevesebb, mint 6 százalék.
Magyarországon sem jobb a helyzet.
Egyetlen olyan zenekar sincsen, akiket nő irányít. Daru Andrea és Dobszay-Meskó Ilona ritka kivételek, róluk néhány éve írtunk cikket.
Kapcsolódó
Miért olyan ritkák a női karmesterek?
Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?
A Párizsban működő La Maestra szervezet éppen ezért tűzte ki célul a női karmesterek támogatását.
Az általuk 2020 szeptemberében megrendezett karmesterversenyre mintegy kétszázan jelentkeztek, tizenketten mérték össze rátermettségüket magán a versenyen.
Az egyik legnevesebb női karmester, Marin Alsop, aki a zsűri elnöke egyben, így válaszolt azoknak, akik diszkriminatívnak ítélik az efféle rendezvényt: „Annyit mondhatok, hogy a férfiaknak több száz évük volt megnyitni a nők előtt az ajtót, és nem tették meg. Ez a verseny nem a versengésről szól, hanem egy közösséget szeretnénk létrehozni, és támogatni ezeket a nőket, hogy fejlődjenek, és saját maguk jogán művésszé váljanak.”
Az elődöntősök a Párizsi Mozart Zenekart vezényelték. Az első díjat Rebecca Tong karmester nyerte, második lett Stephanie Childress, harmadik Lina Gonzalez-Granados. A zenekari díj nyertese Glass Marcano (fenti képünkön). A versenyen magyar résztvevő nem volt.