Klasszikus

Nyugat-Európai kapcsolatunk

2004.02.02. 00:00
Ajánlom
A modern zene egyik legismertebb tolmácsolója és teremtője, Eötvös Péter január 2-án ünnepelte hatvanadik születésnapját. Nem sokkal később a nemzetközi zenei világ ünnepelte Eötvös Péter munkásságát. Cannes-ban a MIDEM a Legjobb lélő zeneszerző életműdíjjal tüntette ki, a BMC-nél megjelent Vocal Works című lemeze pedig Különdíjat kapott. A díjátadás után adott lapunknak interjút.

- Az 1991-ben a fiatal karmesterek és zeneszerzők továbbképzésére alapított Nemzetközi Eötvös Intézet jelenleg Hollandiában működik. Igaz, hogy Magyarországon is vannak az Intézettel tervei?

- Hogyne. Szeretnénk Mo-n keresztül egy olyan központot létrehozni, amely nem csak a magyar zenészeket kapcsolja össze más országok zenészeivel, hanem ezen túlmenően a kelet-európai országokat összekapcsolja a nyugat-európai zenei kultúrákkal. Ez eddig nem történt meg. Nagyon sokat élek Franciaországban, Németországban, Angliában, és nagyon hiányolom, hogy nem találkozom sem cseh, sem lengyel, sem orosz, sem bolgár zeneszerzővel. Egyszerűen mintha nem is léteznének. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nagyon sok országban mozgok, de mindenki tudja rólam, bárhol dolgozom, hogy én magyar vagyok. Ugyanakkor sem a kelet-európai zeneszerzők, sem a kelet-európai zene nincs jelen a nemzetközi zenei köztudatban. Ezen szeretnék változtatni. Azon túl, hogy zeneszerzőknek, karmestereknek pedagógiai programok szervezése is szerepel a terveinkben, számomra legfontosabb lenne a kortárs kelet-európai zenekultúra összekapcsolása a nyugat-európai zenekultúrával. Ez az én tervem.

- Ehhez konkrét lépés mikor várható?

- Túl korai még erről beszélni. Most próbáljuk kiépíteni. Nagyon sok mindentől függ az, hogy milyen formában tudjuk a terveinket megvalósítani. Függ a pénztől, a különböző döntésektől.

- Az ön díjnyertes lemezén a legrégibb kompozíció 1968-ban született, a legfrissebb 1998-ban. Pontosan harminc évet fog át.

- A lemeznek Vokális művek a címe, és minden olyan művemet beválogattam, amelyik valamilyen módon a hanggal foglalkozik. Van például olyan furcsa darab is, a Tücsökzene című - angolul Cricket Muusic - ami nem más, mint az a zenei hang, amit a tücskök maguk "állítanak elő". Az én zeneszerzői munkám abban állt, hogy a már meglévő tücsökzene-felvételeket, tücskök által keltett zörejek felvételeit kiválogattam, összevágtam, ritmust adtam neki. Így egy ötszólamú madrigált csináltam belőle. De én ezt is hanganyagnak tekintem. Tehát olyan, mintha valaki mondaná. Ebben az esetben a tücskök mondják. Az 1968-as Mese pedig összeállítás a Száz magyar népmeséből, amelyet Molnár Piroska mond el. Ez szintén nem énekelt zene, hanem olyan zene, amit emberi hang mond el, viszont az összbenyomás, a forma, az, ahogyan össze van rakva, együtt zenei formát ölt. Tehát erre a lemezre válogattam minden olyan művet, amelyik zenévé alkított zörej, mint a tücsökök zenéje, vagy a beszéd, de rákerült rendes énekes szóló is zenekarral, vagy kamaraopera, mint a Harakiri. A lemez régebben jelent meg, de nagyon örülök, hogy most díjazták.

- Kompozícióit világszerte játsszák, a Három nővér című operájával számos díjat nyert külföldön. A most kapott Legjobb élő zeneszerző díját hogyan értékeli?

- A szakma megbecsülésének értékelem. Az utolsó negyven évben nagyon sokat dolgoztam nyugati országokban. Három minőségben is: karmesterként, zeneszerzőként és tanárként. Tanárként rengeteg fesztiválon rendeztem szemináriumokat, sok fiatal karmester került ki az iskolámból. Sűrű volt az elmúlt negyven év. Azt hiszem, mostanra ért meg az idő, hogy egy ilyen nemzetközi zsűri, amelyik a díjat adta, az elsők között válassza be a nevemet a jelöltek sorában.

- Készül újabb Eötvös-opera?

- Most dolgozom egy kétrészes, nagyoperán Tony Kusvel színdarabja alapján. Angyalok Amerikában a címe, az eredeti darabot Magyarországon pár éve a Vígszínház mutatta be. Az opera premierje Párizsban, a Chatelet-ben lesz novemberben, ezután Hamburgban és Lipcsében fogják játszani.

- Magyarországon mikor?

- Nincsenek még rá tervek.

- Mikor hallhatja legközelebb a magyar közönség?

- A tavaszi fesztiválon, Az álmok hídján mentem át című színpadi hangjátékom előadásán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.