Klasszikus

Nyugaton teret veszít, Kínában előretör a komolyzene

2007.04.21. 00:00
Ajánlom
Miközben Nyugaton egyre kevesebb teret kap a komolyzene, Kína ugyanazzal az energiával, lendülettel és embertömeggel, amely gazdasági hatalommá tette, kezd előre törni a nyugati klasszikus zenében.

A vidéki városokban zenekarokat szerveznek, koncerttermeket építenek, a Kínában készített zongorák és hegedűk pedig egyre nagyobb szerephez jutnak a külföldi hangszerpiacon.

A kínaiak lelkesedése növekvő piacot ígér a hanghordozókon terjesztett zene és az élő hangversenyek számára egy olyan időszakban, amikor Nyugaton a zenerajongók korosodása és a lemezeladások csökkenése sokakat aggodalommal tölt el. Ma a legjobban keresett klasszikus felvételekből is csak ezres szériák fogynak Nyugaton, negyedszázada ennek a tízszeresét adták el.
Kína, ahol 30 millióra becsülik a zongoranövendékek számát és 10 millióra azokét, akik hegedülni tanulnak, ellenkező pályán halad. Évente kétszázezren jelentkeznek a zeneiskolákba, ez a szám a ’80-as években csak párezer volt. Négy évvel ezelőtt 87 üzem gyártott nyugati stílusú hangszereket, tavaly már 142 gyár foglalkozott ezzel, 370 ezer zongorát, 1 millió hegedűt és 6 millió gitárt állítottak elő. Mindhárom területen Kína a vezető gyártó.

A kommunista párt, amely a ’70-es években kampányt indított a klasszikus zene felszámolására, ma a "fejlett kultúra" lényeges részének tekinti azt. Mi több, Európa klasszikus zenéje Kínában a popkultúrához hasonló lelkesedést gerjeszt. A fiatalok özönlenek a hangversenyekre, mindennapos látvány, hogy Mozart portréját teszik az iskolatáskákra, a zongoraszalonokba úgy mennek a családok, mint másutt az autószalonokba.

A vezető zeneiskolákba való felvétel a szülők szemében nemcsak a művészeti karrier útja, hanem egyben a társadalmi felemelkedésé és a szegénységtől való megszabadulásé is. A tanárok arra ösztönzik növendékeiket, tanuljanak be bravúrdarabokat, és így kápráztassák el az országos versenyek zsűrijeinek tagjait, ami megnyitja az utat a legjobb konzervatóriumokba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.