Klasszikus

Ó, a Balaton, régi nyarakon

2015.07.20. 06:58
Ajánlom
A Balaton-part túltelített könnyűzenei programok tekintetében, a KLASSZ a pARTon szervezői viszont a klasszikus zenét szeretnék közelebb vinni a nyári esték közönségéhez: eddig úgy tűnik, sikerrel. A balatonfüredi Kisfaludy Színpadon kilenc, a MOL által támogatott tehetség lépett fel a zeneszóra felfigyelő, egyre növekvő közönségnek. KRITIKA

A KLASSZ a pARTon fellépői a programfüzet szerint az Érdi Tamás köré szerveződő zenei miliő, a legifjabb zenészektől kezdve (Gárdonyi Kamarazenekar), az Óbudai Danubia Zenekaron át a neves tajvani zongoristáig, Chin-Yun Huig, aki Érdivel a Várkert Bazárban zárja majd a sorozatot. Július 16-án a MOL Tehetségkutató Program fiataljai koncerteztek a szabadkai Görög testvérekkel kiegészülve. Olyan nevekről van tehát szó, melyekkel találkozni fogunk még később, ha eddig nem is: ez a balatonfüredi nyáresti szemle mindenesetre már most sokat sejtetett.

A húszéves Kovács Gergely a Zeneakadémia tanulója, és a Pietro Argento Nemzetközi Zongoraverseny első díját is elvitte már 2013-ban. Ravel Szonatináját rendkívül érzékenyen tolmácsolta, az első tétel visszatérésénél azonban hiányoltam a szakaszok közti váltás gördülékenységét, a harmadik tételt pedig a kelleténél kimértebbre formálta. (A történethez persze hozzátartozik, hogy a sétány nyüzsgése és a sűrűn elhaladó, nem éppen szelíd motorosok csak nehezítették a koncentrációt.) A fiatal zongorista Stark János Mátyással duót alkotva Mozart e-moll szonátáját szólaltatta még meg, ezúttal kevesebb sikerrel. Érezhettük ugyan, hogy két tehetséges zenésszel van dolgunk, de az elhanyagoltan formált pianók mellett az egymásra hangolódás hiánya miatt kell panaszkodnom: a duó tagjai csak jókora fáziskésésekkel reagáltak ­egymásra - ha egyáltalán. Starktól felesleges vakmerőség volt Paganini Esz-dúr caprice-a (op. 1, No. 23) is: a gyorsabb második szakasz pontos és virtuóz volt ugyan, a nyitóütemek glissandóival viszont meggyűlt a fiatalember baja. Annál jobban és érettebben szólt viszont Bartók I. hegedű-zongora rapszódiája, kiváló ritmusokkal, pontossággal és karakterrel - alighanem ez nem véletlen, a művet Stark és Kovács a BMC-ben is előadta már.

Még kissé kiforratlan, de jelentékeny tehetség a két szoprán, Galambos Lilla és Megyimorecz Ildikó. Galambos Mozart Szöktetéséből Blonde, valamint A varázsfuvolából az Éj királynőjének híres áriáját énekelte. Mindkettőben rendkívüli hangról tett tanúbizonyságot, s még ha a magas C-t alul is intonálta, már csak színpadi készségei miatt érdemes lesz rá odafigyelni. Megyimorecz A windsori víg nőkből Frau Fluth, Weber A bűvös vadászából pedig Annuska áriáját énekelte. Kérdés, hogy a fiatal énekesnő valóban a szoprán szerepekben érzi-e otthon magát - a fület gyönyörködtető hangszín ellenére ugyanis a magas hangokat szólaltatta meg nehezebben.

Az est legérettebben hangzó kamaraduóját Virág Mátyás csellója és Radnóti Róza zongorája alkotta: a kiválóan együtthangzó páros Janáček Tündérmese című sorozatát szólaltatta meg (a mű A lét elviselhetetlen könnyűségének filmes adaptációjából lehet ismerős). Virág, aki a Starker János csellóverseny első helyezésével (2011), és franciaországi vendégszerepléssel is büszkélkedhet, íves, áradó vonókezeléssel játszik a hangszeren, különösen expresszív hanggal a mű második tételében. Radnóti ízléses, megfontolt rubatókkal szólaltatta meg a cseh zeneszerző alkotását. Játékukban a reflektív egymásra figyelés igazi teremtőerővel bírt: elég, ha a nyitótétel finom pizzicatóira, vagy a zárótétel állandóan emelkedő futamaira gondolok.

A koncert méltó zárásaként Görög Enikő és Noémi négykezes duója Brahms VI. magyar táncát, majd Piazzola Libertangóját játszotta, az utóbbinál megfelelőbbet el sem lehetett volna képzelni a Balaton-parton. A Brahms-tánc finom hangsúlyozásával, óramű pontossággal megformált tempóival, az argentin szerző darabja rendkívüli átélésével vívta ki elismerésemet, a záró ütemeknél a prima szólam játékosa egyenesen felugrott a zongorától. Kétségkívül szerencsés, ha egy testvérpár négykezesezni kezd - legfőképpen a már annyit emlegetett összhang szempontjából -, gondoljunk csak a Labèque-nővérekre.

Mindenképpen ígéretes koncert, ha nem is húsbavágó vagy szívbemarkoló élmény - arra még várnunk kell néhány évet. Én viszont bízvást állítom, hogy ezekre a fiatal művészekre nem hiába várunk, ha várunk. Meg fognak érkezni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.