Klasszikus

Olaszos tempó

2014.10.02. 08:57
Ajánlom
Emlékszem, amikor először kézbe vettem az Il Giardino Armonico Brandenburgi verseny lemezét, mennyire megdöbbentem a falfirkás borítón. Majd legalább ennyire megdöbbentett, amit hallottam. Valami nagyon hasonlót éreztem a Holland Baroque Society szeptember 24-i koncertjén is - írja Kolozsi László. KRITIKA

A felvételen nem azt hallottam, amihez szokva voltam, hanem egy teljesen más művet: egy lüktető, friss, élettel teli kompozíciót. Az azóta szinte már vészesen elszaporodott régizenés felvételek közül az Il Giradinoé nem csak az Onofri vezette hegedűszólam és a hangszeresek játéka miatt emelkedik ki, hanem és főként azért, amit e lemezről írott kritikájában Malina János is kiemel: egyenrangú szólisták összjátékát hallani. "Ennek a fűszeres, lehengerlő és mégis minden ízében átgondolt előadásának - írja Malina - persze egyszerű a titka: végy megfelelő számú fölényes tudású virtuózt, fogd fel a Bach-concertót kamarazenének, amelynek minden hangja fontos, játsszon minden előadó szólista-felelősséggel - s akkor már csak a darabok belső összefüggéseit és szerkezetét kell kristálytisztán látni és érzékeltetni..." A rendkívül energikusan, a holland régi zenés hagyományhoz méltóan játszó, nem túl régen (kilenc éve) alakult Holland Baroque Society olyképpen szólaltatta meg Bach szerencsére sokat játszott kompozícióit, mint egykor az Il Giardino. Hihetetlen vehemenciával, fölényes virtuozitással, nem is hollandus módra, hanem inkább olaszosan. Igaz, arra, amire oly nagy gondja volt az olasz együttesnek - a belső összefüggések érzékeltetésére -, kevésbé figyelve. 

A Holland Baroque Society a Brandenburgi versenyek közül a kettőtől fölfelé jegyzetteket vonultatta fel, vagyis elsőként a második szólalt meg, majd a harmadik, és a szünetet követően a negyedik és az ötödik. Hogy az együttes az olaszos irányzatot követi, sejteni véltem a játszók névsorát vizsgálgatva: nem egy zenész szólistaként is ismert már. Némelyikük egyszerűen beleszületett a régi zenés közegbe; így az est egyik főszereplője, a primárius, Cecilia Bernardini is, aki a világ - nagy valószínűséggel legjobb, de legalábbis legkeresettebb - oboistájának lánya. Az együttesnek számos nem holland tagja van: a  flamand Benoit Laurent, a rendkívül érzékeny pianókat játszó oboás, a cseh Jaroslav Rouček a nehéz szólamanyaggal könnyedén megbirkózó harsonás és az olasz a brácsás, Stefano Rossi. Az ízig-vérig nemzetközi zenekar vezetője, szíve és lelke, az ötödik versenymű pazar futamát is abszolváló csembalista, Francesco Corti.

Nem csupán az olaszos vehemencia jellemezte ezt a minden tekintetben tehetséges együttest, de az is, amit olasz fellépők hibájaként szokás emlegetni, vagyis hogy a virtuozitás oltárán feláldoztatott a zenei mélység, a zenei szövet alatt nem mindig vált láthatóvá a Bach zene lényege, az utalások és jegyzetek sűrű hálóján áttetsző valódi mondanivaló. A Zeneakadémia koncertjéhez kiadott jegyzetfüzetecske röviden ismerteti a mű keletkezéstörténetével kapcsolatos legújabb állásfoglalást, jelesül Christoph Wolff (a zenetörténész nevét amúgy nem említve) véleményét arról, hogy a kötheni zenekar összetételét, valamint a stílusjegyeket vizsgálva nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy a művek nem a kötheni időszakban, hanem korábban, még Weimarban keletkeztek. Nem tartom minden esetben relevánsak a művek keletkezéstörténetének vizsgálatát, de az előadást hallgatva a kis leírás helyénvalónak tetszett: egy fiatalember, egy az életért lelkesedő és a jövőjét nagyszerűnek látó ifjú zenéje szólalt meg Cortiék keze alatt. 

Igen, a zabolátlan energia elsodorta olykor a koncepciót. Nem mindig volt elég kontrollált az együttes, nem mindig volt áttetsző, magyarán: néha mintha egyes zenészek kapkodva igyekeztek volna csak követni a többieket. Mégis a lendület, a hangszeresek majdnem hibátlan játéka, a művek egyes felvillanyozó, nagyszerűen megoldott pillanatai, feledtetni tudták a gikszereket. A végső konklúzió - bár nem lett volna indokolatlan ezt mondani - mégsem az volt, hogy a versenyművek hadarva előadott verzióját hallhattuk. Természetesen a szép pillanatok számbavétele sem könnyű, apróbb hibák olykor ezekbe is belerondítottak: így rögtön az első előadott műben (mely ugye a második) a szokatlanul magas hangolású F-trombita piszkosabb hangjai. Trombita és  furulya ezúttal össze nem illő párosnak bizonyult.

Szerencsére az elkövetkezőkben kevesebb volt a bizonytalanság, a harmadik versenyben a triócsoport a legtisztább átéléssel szólalt meg, kamarazenés bensőségességgel. Érzékeltetve, a tuttik és a kis csoport váltakozásaiban e mű misztikusságát is - a hármas, illetve a kilences szám jelentőségét - azt, hogy a két saroktételt összekötő két bontott akkord lehet akár a kezdet és a vég is, az alfa és az omega, a teljesség és a végtelen.

A szünet után a negyedik versenymű legszebb pillanataiért a húrokat hihetetlen sebességgel nyűvő Cecilia Bernardininek lehettünk - mi, fél házat adók - hálásak, az ötödik műnél meg, mi sem természetesebb, a szólót játszó zenekarvezetőnek, illetve a lassútételben megszólaló eszményi, idillikus hangulatot festő fuvolásnak. A ráadásként megszólaló megtévesztően franciás Telemann-nal az együttes azt is bizonyította, hogy ha kell, akár Rameau-t is kiválóan tudnának játszani. Az effektusok úgy szólaltak meg a Holland Baroque Society előadásában, hogy a taps újabb ráadásra kényszeríteni őket. Sajnálatos, hogy nem engedtek az unszolásnak. Ugyanis, minden hibája ellenére, ha valami, akkor unalmas nem volt az együttes produkciója. Olyan este volt ez, ami után egyszerűen nem esik jól, ha csak egy ráadással örvendeztetik meg a nagyérdeműt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.