Klasszikus

Old school

2012.01.27. 15:00
Ajánlom
A nemzetközi élmezőnyben akadnak szenvedéllyel rajongott meg tiszteletteljes bámulatot kiváltó zenekarok. Sir Neville Marriner együttesét alighanem a meghatottsággal elegy stabil rokonszenv kíséri fellépésein.

A meghatottság érzése döntően persze Neville Marriner jelenlétének szól, elvégre a legendás alapító áprilisban tölti majd be életének 88. esztendejét, s így karmesteri működése - hangozzék ez bármily felszínesen - a zenétől, az aktuális interpretációtól független minőséggel bír. Ám ez a szétválasztás mindössze retorikai fordulat, hiszen a brit "csodaöreg" máig friss szelleme éppen a zenei folyamat fesztelen, de mindvégig biztos kezű irányításában érhető tetten. Így mindjárt a szerda esti koncert legelején, a Ruszlán és Ludmilla oly népszerű nyitányában egykettőre érzékletessé vált a (pálcavirtuóz szerepét amúgy fiatalabb korában sem ambicionáló) dirigens letisztult mesterségbeli tudása és józan profizmusa. Különösebb cécó nélkül, ellenben a karaktereket mindenkor jó érzékkel és jó ízléssel kiemelve vezette végig az Academy of St. Martin in the Fields együttesét a lendületben és energiában dúslakodó számon.

A kismilliószor hallott operanyitány előadása ugyanakkor azt is egyértelművé tehette a budapesti koncertközönség számára, hogy az 1959-ben alapított és kamarazenekarnak meglehetősen népes együttes összjátéka nemigen kísérti a tökéletességet. Sőt, néhány ponton, így leginkább a rezes szekcióból (a koncert első száma, majd a második részt kitöltő Újvilág szimfónia előadása során) egészen problematikus teljesítmények is kihallatszottak. Az összbenyomás mégis a legelső pillanattól kedvezőnek bizonyult, merthogy valami jóféle kiegyensúlyozottság és mértéktartás jellemezte a lemezpiacot egykoron uraló zenekar produkcióját. Az Academy of St. Martin in the Fields muzsikusai ugyanis a jelek szerint - higgadt britek módjára - bíznak Istenben és szárazon tartják a puskaport, s ez a mentalitás romantikus koncertszámok előadásakor határozottan üdítő erénynek tekinthető.

A nyitányt követő obligát versenymű, Mendelssohn II., d-moll zongoraversenye ugyancsak jól állt az együttesnek, és alkalmasint még jobban a harmincéves szólistának, a nagytehetségű Martin Helmchennek. "Élvezzük e röpke és derűs ajándékot!" - méltatta a lelkes Robert Schumann a birminghami fesztivál számára komponált 1837-es zongorakoncertet, s a berlini születésű pianista most igazán mindent megtett azért, hogy élvezetünket lelhessük ebben a harmonikus hangulatú versenyműben. Fiatalos, de máris bölcsen mérsékelt elán, a maximális áttekinthetőségre való törekvés és sohasem tolakodó elegancia jellemezte Helmchen zongorajátékát, amely a kompozícióban rejlő feszültségi pontokat is finom árnyalással, minden szélsőségességtől tartózkodva rajzolta elénk. A ráadások gyanánt elővezetett két Mendelssohn-darab (a Dalok szöveg nélkül sorozatából) ugyancsak ezt a póztalan oldottságot, az előadóművész lelki jólöltözöttségét és hangulatteremtő készségét bizonyította.

A szünet után felhangzó Dvořák-öröksláger, a IX. szimfónia azután újfent próbára tette a zenekar mértéktartását, s az együttes eredményesen ki is állta ezt a próbát. Mert ha nem is állíthatnánk, hogy minden közhelytől vagy éppen botlástól mentes előadásban szólalt meg az Újvilág, azért mindvégig jól összefogottan és néhány egészen szép pillanattal megtűzdelve került elénk a szinte agyonkoptatott remekmű. Jó pár igazán ihletett fafúvós-teljesítmény, a vonóskar játékának kiegyenlített hangzása és férfias lírája, a 2. és a 3. tétel indulásának kitüntetetten erős légköre - megannyi kiérdemelt piros pont a londoni zenekarnak és örökös elnöküknek, a hangverseny legvégén is fáradhatatlanságot mutató és ráadásszámokat adományozó Neville Marrinernek.

A közönség zajos és kitartó lelkesedése tökéletesen indokoltnak tetszett. Hiszen nagy zenekarokhoz és letaglózó koncertekhez volt már és remélhetőleg lesz is még szerencsénk, de a régi iskola okos kiegyensúlyozottsága és szolid méltósága meglehetősen ritka vendég Budapesten.

Academy of St. Martin in the Fields

2012. január 25. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Martin Helmchen (zongora)
Vez.: Sir Neville Marriner

Glinka: Ruszlán és Ludmilla-nyitány
Mendelssohn: II., d-moll zongoraverseny, op. 40
Dvorak: IX., e-moll szimfónia "Az Újvilágból", op. 95

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.
Klasszikus videó

„A zene öröm veled” – rendhagyó helyszínen forgatott kisfilmet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Október 1-jén, a zene világnapján tette közzé új imázsfilmjét a Liszt Ferenc Kamarazenekar, amelyet az elhagyatott kelenföldi erőműben vettek fel. A történetben fontos szerep jut a Csuja Imre által megformált portásnak is.