Klasszikus

Olyan, mint egy névjegy

2003.12.19. 00:00
Ajánlom
Bár Frankl Péter szinte évente fellép itthon, szólókoncertet utoljára tizenöt éve adott Magyarországon. Az 1961 óta Londonban élő világhírű zongoraművész vasárnap este Schubert-, Schumann- és Chopin-műveket játszik a Zeneakadémián.

- Miért kellett a budapesti közönségnek erre tizenöt évet várnia?

– A sors így hozta. Pedig 1972 óta rendszeresen hazajárok, eleinte kétévenként, majd minden évben jöttem. Az utóbbi időben főként a Fesztiválzenekarral, a Rádiózenekarral, a Budapesti Vonósokkal és a Liszt Ferenc Kamarazenekarral játszottam. Örülök is ennek a szólókoncert-lehetőségnek, olyan ez, mint egy névjegy. Emlékszem, amikor 1972-ben – tizennégy évi távollét után – először jöttem haza és szólóestet adtam a Zeneakadémián, a páholyban ott ültek egykori tanáraim, Kadosa Pál, Hernádi Lajos, Fischer Annie, és igen kellett koncentrálnom, hogy el tudjam kezdeni. Később aztán természetessé vált a rendszeres magyarországi jelenlétem.

- Milyen szempontok szerint állította össze a mostani műsort?

– Általában a vegyes programot szeretem, és hát nyilván az sem mellékes, hogy mit tartok mostanság repertoáron. Amikor az ötvenes években még Budapesten éltem, igen gyakran játszottam Chopin-műveket, és bár volt idő, amikor eltávolodtam tőle, később újra visszatértem hozzá, ezért nagy örömmel játszom ismét Chopint. Schubert és Schumann mindig is kedvenceim voltak, Schumann összes zongoraművét annak idején 15 lemezen adta ki a Vox. Érdekes, hogy januárban szólóestem lesz Rómában, a Yale-en és Houstonban, azokon mégis egészen más programot – Mozart-, Schubert-, Bartók-, Kodály- és Debussy-darabokat – játszom.

- Ha már a Yale-t említette, ön 1987 óta a világhírű egyetem vendégprofesszora is. Pedig korábban szerette hangoztatni, hogy a tanítás mennyire nem érdekli.

– Valóban, már elmúltam ötven, amikor rájöttem, nem elég csak kritizálni a zenei oktatást és ízlést, hanem meg is kell mutatnom, mit szeretnék helyette. Addig azt hittem, nincs türelmem a tanításhoz. Azt is tudtam, hogy bármit teszek, az csak csepp a tengerben. De úgy éreztem, ezzel mégiscsak könnyítek a lelkiismeretemen. Sajnos ma a zene – tisztelet a kevés kivételnek – vagy tudományos alapokon nyugszik, vagy a tökéletes technikai kivitelre épül. Uniformizálódik. A spontaneitás, a természetesség, az inspiráció valahogy elvész belőle. Az a szegmens, ami persze kockázatot jelent, de ami az előadásnak az egyediségét adja. A lemezfelvételek tökéletessége a nagyközönség számára állandó egészségtelen összehasonlítási alapot ad. Holott a legnagyobb művészek nem követhetők. Richter, Horowitz, Gould fenomenális egyéniségek voltak, de ha valaki megpróbál az ő stílusukban játszani, az csak karikatúra lehet.

- Gondolom, ezt igyekszik a tanítványainak is átadni. Mekkora sikerrel?

– Nincsenek illúzióim. Sok helyen kértek fel előtte, hogy tanítsak, de a Yale számomra nemcsak azért volt imponáló, mert nagy hírű egyetem, hanem mert a zeneiskolája viszonylag kicsi. A három zongoraprofesszornak mindössze huszonnégy növendéke van. Miközben a Juilliard-on vagy az Indiana Egyetemen ezrek végeznek. Az elmúlt tizenhat évben a tanítványaim különböző pozíciókat értek el, tanárok, kamarazenészek, előadóművészek lettek. Zenei és technikai tanácsokkal elláthatom őket, de az életre igazán nem lehet őket felkészíteni. Én mindenesetre mindent megteszek, ami tudok.

- Debussy és Schumann összes zongoraművét korábban lemezre vette. Tervez még hasonló sorozatokat?

– A lemezgyártásban a fontosabb életműveket már többszörösen felvették. Nem játszottam például még lemezre Beethoven szonátáit vagy az összes Mozart-zongoraversenyt. De a kiadók ezeket nem akarják, mert már annyi verzióban megvan. Így újabb sorozatokat nem tervezek, de azért jelennek meg tőlem CD-k. Magyarországon nemrég a Hungaroton hozta ki Brahms két zongoraversenyét, amit pár éve a Rádiózenekarral, Vásáry Tamás vezényletével vettünk fel, élőben. Sajnos ez egy díszdoboz része, kérdés, önálló kiadványként mikor jelenik meg. Talán a hetvenedik születésnapomra, 2005-re.

- A komolyzenészek amúgy nem szeretik az élő felvételeket.

– Persze, mert van benne kockázat. Én viszont egyáltalán nem bánnám, ha például a hatvanas évek végén a Clevelandi Szimfonikusokkal, Széll György vezényletével előadott két Mozart-zongoraversenyem megjelenne. Vagy a Solti György által vezényelt Bartók első zongoraverseny a Chicagói Szimfonikusokkal. De számos más ilyen rádiófelvételt említhetnék.

- A rengeteg tanítás, koncertezés, lemezfelvétel és utazás közben marad ideje gyakorolni?

– Nem könnyű megoldani. Most is csak nehezen találtam a Zeneakadémián stúdiót. Még jó, hogy szerencsés alkat vagyok, és ha esetleg egy hétig nem játszom, utána hamar ismét formába lendülök. Örülök ennek az adottságnak, hisz bár nagyon szeretek zongorázni, nem akarok teljesen a foglalkozásom rabja lenni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Klasszikus

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A zene világnapját ünnepli a MUS-E

A Menuhin nevelési koncepciója nyomán életre hívott szervezet rövid videóban mutatta be munkáját. Október 1-jén ünnepeljük – a neves hegedűművész kezdeményezésére – A zene világnapját.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkijra fókuszál a ma kezdődő Orosz Zenei Fesztivál

Csajkovszkij születésének 180. évfordulója alkalmából olyan műsort állítottak össze, amellyel az orosz zeneszerző színes zenei világát mutatja meg az október 10-ig tartó rendezvényen.
Klasszikus hír

Magyar állampolgár lett Gilbert Varga

A Pannon Filharmonikusok egyik vezető karmestere október 1-jén, a Zene Világnapján vette át a magyar állampolgárságát igazoló dokumentumot.
Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.