Klasszikus

"Olyan nincs, hogy valaki csellista volt!"

2016.09.16. 07:23
Ajánlom
Karmester vagy csellista? Karmester és csellista! Hsin-Ni Liu koncertturnéján a zongoraművésznő kamarapartnere Philippe de Chalendar, akivel egy nem mindennapi pályaívről beszélgettünk.

- A miskolci közönség meg fog lepődni, amikor nem karmesterként, hanem csellistaként találkozik önnel?

- Nem tudom. (Nevet.) Bár ez nem lesz igazi debütálás, mert néhány évvel ezelőtt – igaz, hogy a Csarnokban és egy táncelőadásban – már láthattak csellózni. Eljött a zenekar, az akkori színházigazgató. Szóval ettől nem félek. (Nevet.)

- Hogyan kezdett el csellózni, és hogyan lett önből karmester?

- Ötévesen a zongorával kezdtem a zenetanulást, majd kilencévesen váltottam a csellóra. A zongorával szemben például nagyon tetszett az a tulajdonsága, hogy egy hangot hosszan ki lehet tartani. Három évig párhuzamosan tanultam a két hangszert, aztán a zongorát abbahagytam.

Philippe de Chalendar

Philippe de Chalendar

Ma már sajnálom, mert így nem tudom profi korrepetitorként kísérni az énekeseket, akikkel dolgozom. 19 évesen Freiburgban Christoph Henkel tanítványa lettem. A zenekari játék keltette fel bennem az érdeklődést a karmesteri pálya iránt, de azt hittem, a cselló és a vezénylés közt választani kell. Henkel győzött meg arról, hogy a két dolog párhuzamosan művelhető. Még a párizsi Conservatoire-ban, a karmesteri tanulmányaim alatt is csellóztam nagyzenekarban, kamarazenekarban, szólistaként.

- Melyik a nehezebb? Fel lehet állítani sorrendet ezek között?

- A szakmai felkészültség mindenkinél azonos szintű kell, hogy legyen. Egy nagyzenekarban félre kell tenni az egót, ott maximálisan alkalmazkodni kell a többiekhez. A kamarazenélés szintén társas játék, a figyelni kell a többiekre, a szólista viszont teljesen szabad. Azt gondolom egyébként, a zenekari játék sokkal nehezebb, mert tökéletes alkalmazkodást kíván.

Philippe de Chalendar és Dubrovay László

Kapcsolódó

Philippe de Chalendar és Dubrovay László

Philippe de Chalendar gordonkaművész, bár szeptemberben Miskolcon ad koncert hangszerén a tajvani Hsin-Ni Liúval, akinek egyébként legutóbb Beethoven interpretációjával ismerkedtünk meg, sokkal inkább ismert karmesteri tevékenységéről.

- Miért tette el és miért vette elő ismét a hangszert?

- Amikor besűrűsödtek a karmesteri feladataim, akkor tettem le a csellót, mintegy hét évre. Csak állt a szekrényben a tokjában érintetlenül. Egy koncertet vezényeltem 2008-ban, amelynek a szólistája Rohmann Ditta volt. Csajkovszkij Rokokó variációit játszotta, remekül. A koncert után beszélgettünk, megjegyeztem, hogy én is csellista voltam.

Olyan nincs, hogy valaki csellista volt! – mondta.

Annyira elszégyelltem magam, hogy hazajöttem, elővettem a hangszert a szekrényből, és elkezdtem naponta gyakorolni, de csak a magam örömére. Három hónap után éreztem, hogy eljutottam egy szintre, de nem tudok továbblépni, fejlődni. Ditta segítségét kértem, aki három-négy hónapig foglalkozott velem. Rengeteget tanultam tőle technikailag, gondolkodásmódban. Az utóbbi három-négy évben pedig elkezdtem repertoárt építgetni. És míg más karmester zongorával tanulja az opera- vagy operettpartitúrát, én csellóval kísérem magam. Érdekes egyébként, hogy a kamarazenélés és a vezénylés milyen produktívan hatnak egymásra: egy délutánnyi kamarázás után az esti nagyzenekari próbán jegyezte meg Miskolcon az egyik zenész, hogy mennyire másképp vezénylek.

Philippe de Chalendar

Philippe de Chalendar (Fotó/Forrás: Máthé L. János)

- Mikor lépett ismét pódiumra csellistaként?

- Magasra tettem a mércét, szigorúan figyeltem arra, hogy csak megfelelő minőségű produkcióval álljak elő. Aki közönség elé lép, profi színvonalat kell, hogy nyújtson. Először házikoncerteken játszottunk Hsin-Nivel, és olyan visszajelzéseket kaptunk, hogy érdemes lenne ezt együtt is megpróbálnunk. A Brahms-darab, az e-moll szonáta nagyon közel áll a szívemhez, és Hsin-Ni Rachmaninov-tapasztalata miatt nagyon könnyen szót tudtunk érteni abban, hogyan is játsszuk. Debussyt sokat játszottam régen, és húsz év után tulajdonképp az ő kedvéért tanultam újra, mert ő szeretett volna francia darabot tanulni. A Rachmaninov-mű technikailag nem nagyon nehéz, mert inkább a zongorára koncentrál, de az a kihívás benne, ahogyan a cselló kiegészíti. Ez egyelőre nem rizikós repertoár, hiszen ezeket a darabokat még mielőtt karmester lettem volna, mind játszottam.

Philippe de Chalendar és Shin-Ni Liu

Philippe de Chalendar és Shin-Ni Liu

A jövő azonban izgalmas feladatokat tartogat. Tervezzük Beethoven összes szonátáját – ezekből csak kettőt játszottam, hármat meg kell tanulnom. Mindkettőnknek megvan a maga karrierje, elfoglaltak vagyunk. Nincs szigorú határidőnk, csak akkor állunk elő a házikoncertek után, amikor úgy érezzük, készen vagyunk vele. Ami széppé teszi a közös munkát, az épp ez, a kötelezettségek nélküliség, a közös zenélés adta boldogság.

cikksorozat megjelenését a Rigips támogatta.

logo rigips

logo rigips

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.
Klasszikus

A zene (majdnem) mindenkié

A zene egyszerre hat jótékonyan a testünkre és a lelkünkre, a jó dolgok pedig attól lesznek igazán értékesek, ha megosztjuk őket. A lehető legtöbb emberrel, önzetlenül, ingyen.
Könyv

Grecsó Krisztián: A gyerek felől nyitunk az irodalom felé

Különleges, nem mindennapi feladatot vállalt Grecsó Krisztián író azzal, hogy rendhagyó irodalomórákat tart a középiskolás korosztálynak a Müpa zászlóterében. A négy alkalomból álló sorozat keretében az alkotás és az énkeresés viszonyáról mesél.
Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Klasszikus hír

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Klasszikus ajánló

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.
Klasszikus ajánló

A zene (majdnem) mindenkié

A zene egyszerre hat jótékonyan a testünkre és a lelkünkre, a jó dolgok pedig attól lesznek igazán értékesek, ha megosztjuk őket. A lehető legtöbb emberrel, önzetlenül, ingyen.
Klasszikus hír

A Jávorkai testvérekkel turnézik a Széchenyi István Egyetem vonószenekara Japánban

A világszerte ismert Jávorkai fivérek a győri Széchenyi István Egyetem zeneművész-hallgatóival közösen indulnak adventi japán turnéra, első koncertjüket december 7-én adják a Yokohama Minato Mirai Hallban többezres közönség előtt.