Klasszikus

"Olyan nincs, hogy valaki csellista volt!"

2016.09.16. 07:23
Ajánlom
Karmester vagy csellista? Karmester és csellista! Hsin-Ni Liu koncertturnéján a zongoraművésznő kamarapartnere Philippe de Chalendar, akivel egy nem mindennapi pályaívről beszélgettünk.

- A miskolci közönség meg fog lepődni, amikor nem karmesterként, hanem csellistaként találkozik önnel?

- Nem tudom. (Nevet.) Bár ez nem lesz igazi debütálás, mert néhány évvel ezelőtt – igaz, hogy a Csarnokban és egy táncelőadásban – már láthattak csellózni. Eljött a zenekar, az akkori színházigazgató. Szóval ettől nem félek. (Nevet.)

- Hogyan kezdett el csellózni, és hogyan lett önből karmester?

- Ötévesen a zongorával kezdtem a zenetanulást, majd kilencévesen váltottam a csellóra. A zongorával szemben például nagyon tetszett az a tulajdonsága, hogy egy hangot hosszan ki lehet tartani. Három évig párhuzamosan tanultam a két hangszert, aztán a zongorát abbahagytam.

Philippe de Chalendar

Philippe de Chalendar

Ma már sajnálom, mert így nem tudom profi korrepetitorként kísérni az énekeseket, akikkel dolgozom. 19 évesen Freiburgban Christoph Henkel tanítványa lettem. A zenekari játék keltette fel bennem az érdeklődést a karmesteri pálya iránt, de azt hittem, a cselló és a vezénylés közt választani kell. Henkel győzött meg arról, hogy a két dolog párhuzamosan művelhető. Még a párizsi Conservatoire-ban, a karmesteri tanulmányaim alatt is csellóztam nagyzenekarban, kamarazenekarban, szólistaként.

- Melyik a nehezebb? Fel lehet állítani sorrendet ezek között?

- A szakmai felkészültség mindenkinél azonos szintű kell, hogy legyen. Egy nagyzenekarban félre kell tenni az egót, ott maximálisan alkalmazkodni kell a többiekhez. A kamarazenélés szintén társas játék, a figyelni kell a többiekre, a szólista viszont teljesen szabad. Azt gondolom egyébként, a zenekari játék sokkal nehezebb, mert tökéletes alkalmazkodást kíván.

Philippe de Chalendar és Dubrovay László

Kapcsolódó

Philippe de Chalendar és Dubrovay László

Philippe de Chalendar gordonkaművész, bár szeptemberben Miskolcon ad koncert hangszerén a tajvani Hsin-Ni Liúval, akinek egyébként legutóbb Beethoven interpretációjával ismerkedtünk meg, sokkal inkább ismert karmesteri tevékenységéről.

- Miért tette el és miért vette elő ismét a hangszert?

- Amikor besűrűsödtek a karmesteri feladataim, akkor tettem le a csellót, mintegy hét évre. Csak állt a szekrényben a tokjában érintetlenül. Egy koncertet vezényeltem 2008-ban, amelynek a szólistája Rohmann Ditta volt. Csajkovszkij Rokokó variációit játszotta, remekül. A koncert után beszélgettünk, megjegyeztem, hogy én is csellista voltam.

Olyan nincs, hogy valaki csellista volt! – mondta.

Annyira elszégyelltem magam, hogy hazajöttem, elővettem a hangszert a szekrényből, és elkezdtem naponta gyakorolni, de csak a magam örömére. Három hónap után éreztem, hogy eljutottam egy szintre, de nem tudok továbblépni, fejlődni. Ditta segítségét kértem, aki három-négy hónapig foglalkozott velem. Rengeteget tanultam tőle technikailag, gondolkodásmódban. Az utóbbi három-négy évben pedig elkezdtem repertoárt építgetni. És míg más karmester zongorával tanulja az opera- vagy operettpartitúrát, én csellóval kísérem magam. Érdekes egyébként, hogy a kamarazenélés és a vezénylés milyen produktívan hatnak egymásra: egy délutánnyi kamarázás után az esti nagyzenekari próbán jegyezte meg Miskolcon az egyik zenész, hogy mennyire másképp vezénylek.

Philippe de Chalendar

Philippe de Chalendar (Fotó/Forrás: Máthé L. János)

- Mikor lépett ismét pódiumra csellistaként?

- Magasra tettem a mércét, szigorúan figyeltem arra, hogy csak megfelelő minőségű produkcióval álljak elő. Aki közönség elé lép, profi színvonalat kell, hogy nyújtson. Először házikoncerteken játszottunk Hsin-Nivel, és olyan visszajelzéseket kaptunk, hogy érdemes lenne ezt együtt is megpróbálnunk. A Brahms-darab, az e-moll szonáta nagyon közel áll a szívemhez, és Hsin-Ni Rachmaninov-tapasztalata miatt nagyon könnyen szót tudtunk érteni abban, hogyan is játsszuk. Debussyt sokat játszottam régen, és húsz év után tulajdonképp az ő kedvéért tanultam újra, mert ő szeretett volna francia darabot tanulni. A Rachmaninov-mű technikailag nem nagyon nehéz, mert inkább a zongorára koncentrál, de az a kihívás benne, ahogyan a cselló kiegészíti. Ez egyelőre nem rizikós repertoár, hiszen ezeket a darabokat még mielőtt karmester lettem volna, mind játszottam.

Philippe de Chalendar és Shin-Ni Liu

Philippe de Chalendar és Shin-Ni Liu

A jövő azonban izgalmas feladatokat tartogat. Tervezzük Beethoven összes szonátáját – ezekből csak kettőt játszottam, hármat meg kell tanulnom. Mindkettőnknek megvan a maga karrierje, elfoglaltak vagyunk. Nincs szigorú határidőnk, csak akkor állunk elő a házikoncertek után, amikor úgy érezzük, készen vagyunk vele. Ami széppé teszi a közös munkát, az épp ez, a kötelezettségek nélküliség, a közös zenélés adta boldogság.

cikksorozat megjelenését a Rigips támogatta.

logo rigips

logo rigips

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Klasszikus

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Színház

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Zenés színház

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Klasszikus hír

Február 10-ig lehet jelentkezni a Virtuózokba

2022-ben öt ország, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország és Szlovénia fiatal művészei mérkőzhetnek meg a nemzetközi sztárokból álló szuperzsűri és a televíziónézők előtt.
Klasszikus magazin

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Klasszikus ajánló

Versenyművet ihletett az Oscar-díjas filmzene

A Pannon Filharmonikusok a tőle megszokott lendülettel, különleges zenetörténeti érdekességgel indítja az új évet a Müpában közönségének. A január 28-án pénteken, 19.30-tól felhangzó műsor egyik főszereplője „a vörös hegedű”, amelyet a káprázatos Elina Vähälä hegedűművésznő szólaltat meg.
Klasszikus gyász

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.