Klasszikus

Ön is hallja a különbséget?

2016.08.08. 08:58
Ajánlom
Úgy tartják, ez a világ legdepresszívebb tartalmú nemzeti Himnusza, ugyanakkor az egyik, ha nem a legszebb zenei anyaggal rendelkező is. Másfél percbe sűrítve visszakapta eredeti verbunkos jellegét a magyar Himnusz az Olimpiai Játékok kedvéért.

Somogyváry Ákos, a zeneszerző, Erkel Ferenc ükunokája, az Erkel Ferenc Társaság vezetője a vs.hu hasábjain emlékeztetett, hogy a szerzeményt már sokan feldolgozták, és az utóbbi évek sporteseményein többször is "botrányosan gyenge, az eredetire alig hasonlító dallammal" játszották.

A legismertebb változat Dohnányi Ernő hangszerelése az alábbiakban különbözik az eredeti Erkel-műtől:
  • Verbunkos nyújtott és éles ritmusok, valamint a zárlatokban (rövid – „secco”) nyolcadok alkalmazása.
  • Harmincketted futamok felvezetése a fő motívumok kezdőhangjaira.
  • Erkel eredeti zenekari hangszerelésében ütőhangszerként csak üstdob, illetve a bevezető és a záró négy ütemben harangszó (vagy tam-tam) szerepel. A kisdobot, nagydobot, a cintányért Dohnányi a korszak – vélhetően elvárt – későromantikus hangzásképéhez igazodva közel egy évszázaddal később illesztette átiratának partitúrájába.
  • Az utolsó sor – az európai gyakorlatból jól ismert – megismétlése, bár időskori (hangszerkíséret nélküli) kórusletétjébe ezt Erkel sem írta bele.

A zeneszerző szellemi hagyatékát ápoló szervezet közleményében úgy fogalmazott: „Az Erkel Ferenc által írt nemzeti fohász karaktere, ritmusa, tempója megalapozottan vélelmezhetően jóval frissebb, gyorsabb volt a mai gyakorlatból ismertnél, illetve a felvételek révén megszokottnál.”

Figyelembe véve az állásfoglalást, 2013-ban a Magyar Olimpiai Bizottság felkérésére – ismét Erkel Ferenc partitúráját alapul véve – a NOB lausanne-i archívuma számára a MÁV Szimfonikus Zenekarral elkészítették a játékokon a jövőben elhangzó Himnusz felvételét. A nemzetközi elvárásoknak megfelelően ez énekszólam nélküli zenekari előadás másfél percben, a közösségi éneklésre is alkalmas B-dúr hangnemben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.