Klasszikus

On-line zeneipar, digitális Robin Hoodok

Fontos csatát vesztett nemrég a zenefájlok ingyenes és korlátlan csereberéje ellen évek óta küzdő RIAA (Amerikai Lemezkiadók Szövetsége): a Grokster és a Morpheus programok készítői elleni perben egy Los Angeles-i bíróság megállapította, hogy a cégek nem büntethetők felhasználóik tettei miatt, "miként a Xerox sem okolható azért, ha az általa meghonosított fénymásolással illegális kópiákat készítenek".

Ezzel gyakorlatilag törvényesen is legalizálták e szoftverek széles körű alkalmazását, érzékeny veszteségeket okozva az elmúlt években amúgy is erősen megrendült iparágnak. Ráadásul a multik által tavaly létrehozott új fizetős on-line szolgáltatók (Pressplay, MusicNet) egyelőre nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, igaz, az Apple két hete működő, egyelőre csak Macintosh platformon használható vállalkozása, az iTunes a vártnál jóval nagyobb sikerrel indult.
Pedig 2001-ben az első látványos, precedensértékűnek szánt pert még megnyerte a nagy lemezcégeket képviselő RIAA. Az egykor hatvanötmillió regisztrált felhasználót maga mögött tudó Napster előbb kényszerűen bezárt, majd amikor megpróbált fizetős szolgáltatásként újraindulni, azonnal megbukott. A Napster ugyanis régóta nem az egyedüli fáljcsereberélgető program, csupán az egyik legelső és kétségkívül a leghíresebb, amelynek megregulázása után ez a hatvanötmillió zenehallgató zöme egyszerűen átnyergelt az iMeshre, a Gnutellára, a FastTrackre, később a SoulSeek-re, a KazaA-ra, a Gloksterre vagy bármely más freeware (ingyenes) szoftverre. Ezek többségénél ráadásul már nincs is központi szerver, ahol a felhasználók gépein lévő zenék listáját és elérhetőségi helyét tárolnák - a program felhasználói közvetlenül egymás számítógépeihez csatlakoznak. A Webnoise piackutató cég korabeli jelentése szerint egyes fájlcsere-hálózatokon a Napster bukásakor mintegy húsz százalékkal több médiafájlt töltöttek le a felhasználók, mint egy hónappal korábban, és például 2001 szeptemberében másfél milliárd fájlletöltés futott keresztül rajtuk.
A lemezipar persze az azóta eltelt másfél évben is megtett minden tőle telhetőt a digitális kalózkodás megakadályozására. A RIAA rendkívül agresszív, félelmet kelteni akaró kampányokkal próbál érdekeinek érvényt szerezni, felszólításaival folyamatosan "bombázza" a széles sávú internetszolgáltatókat és felsőoktatási hálózatokat, és még attól sem riad vissza, hogy a Glokster- és KazaA-felhasználóknak fenyegető üzeneteket küldjön vagy több százezer dolláros kártérítést követeljen egyetemistáktól. De számos nagy sztár is hadjáratot indított a fájlcsereberélők ellen. A Metallica vagy Eminem (aki egyébként tavaly a legtöbbet, több mint tízmillió lemezt adott el) megelégszik egy-egy sarkos és szaftos odamondással ("bárki is tette fel ezt a szart a netre, szeretném megtalálni, és a szart is kiverni belőle"), Madonna viszont maga helyezte el idő előtt új lemezének "hibás" számait a fájlcserélő hálózatokon, amelyek valójában egyetlen meghosszabbított kiabálást tartalmaztak: "Mit gondolsz, mi a francot csinálsz?" Nos, a válasz sem késlekedett sokáig, nem sokkal rá hackerek feltörték az énekesnő hivatalos weboldalát, és feltöltötték rá mp3 formátumban valamennyi szám végleges változatát, plusz az üzenetet: "Azt gondolom, ezt a francot csinálom!". Bár ezek szélsőséges esetek, mégis jól mutatják, hogy a nagy kérdés változatlan: racionális üzleti szemlélettel és jogi eszközökkel hosszú távon sikeresen lehet-e korlátozni egy mindenféle kereskedelmi és profitszempontnak, illetve jogszabálynak fittyet hányó, spontánul és alulról szerveződő, decentralizált, folyamatosan váltó és változó internetes közösséget? Ahol az érzelmeknek, a vágyaknak, az ideáknak, a digitális Robin Hood-attitűdnek a szerepe és az összetartó ereje sokkal nagyobb és kikezdhetetlenebb, mint azt a lemezipar mai irányítói gondolnák. A multik persze maguk is érzik, hogy nem elég tiltani, nekik is lépni kell, és kicsit megkésve, de tavaly végül elindították a saját digitális zeneboltjukat - a Sony Music és Universal a Pressplayt, a Warner Music, az EMI és a BMG pedig a MusicNetet. És bár fél évvel ezelőtt végre megállapodtak, hogy egyesítik kínálataikat, szolgáltatásuk nem éppen felhasználóbarát: bonyolult előfizetési rendszer, kötelező vásárlás és mindenféle felhasználási korlátozás veheti el a kedvét az érdeklődőknek.
Ezért lehet az, hogy míg mondjuk a Pressplay virtuális áruházában 300 ezer szám közül válogathatunk, az ennek kétharmadát kínáló iTunes iránt mégis sokkal nagyobb volt az érdeklődés az elmúlt héten. Ráadásul úgy, hogy a hozzá szükséges program jelenleg csak a világ számítógépeinek négy-öt százalékát kitevő Macintosh platformon fut. (Az Apple bejelentése szerint a Windows alapú komputerekre a szoftvert még ebben az évben elérhetővé teszik.) Az iTunes ugyanis lényegesen kisebb regisztrációs procedúrát kíván, esetében alig van technikai és jogi korlátozás, a számonként 99 centes (220 forintos) letöltési díj leperkálása után pedig bárki összeállíthatja és CD-re írhatja a maga kedvenceit. Igaz, az általa használt AAC (Advanced Audio Coding) nevű tömörítési eljárás minőségben nem éri el a "gyári" CD színvonalát, még ha lényegesen jobb is a legszélesebb körben használt mp3-énál.
A zenefelhasználók és -vásárlók derékhada persze valójában nem is érti ezt az egész történetet. Felmérések szerint a világon az összlakosság alig öt-tíz százaléka tölt le rendszeresen zenefájlokat az internetről, és ez az arány Magyarországon négy százalék körül mozog. Igaz, ez a szám a jövőben várhatóan emelkedik majd, és a technikai lehetőségekbe beleszülető fiatal generáció lassan természetesnek veszi, hogy egy-egy új albumot először nem a lemezboltban keres, hanem az internetes fájlcserélő hálózatokban. Ha pedig megtetszik neki, megszerzi magának másolt CD-n.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.
Klasszikus videó

„A zene öröm veled” – rendhagyó helyszínen forgatott kisfilmet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Október 1-jén, a zene világnapján tette közzé új imázsfilmjét a Liszt Ferenc Kamarazenekar, amelyet az elhagyatott kelenföldi erőműben vettek fel. A történetben fontos szerep jut a Csuja Imre által megformált portásnak is.