Klasszikus

Öngyilkos merénylet

2004.01.02. 00:00
Ajánlom
Egyetlen furcsa pillanatról szeretnék beszámolni, egyetlen elhamarkodott kapcsolásról, egy mozdulatról, amit nem kellett volna megtenni. Persze mindennek előzménye is van.

December elején bemutatta az Operaház a Don Giovannit. Láttuk, hallottuk, kibírtuk vagy tetszett is, de ha nem, akkor is: mit vár az ember. Itt élünk a végeken. Juhász Gyula annak idején még arról ábrándozott, hogy a bordó-arany operaházban Puccinit játszanak, és az az igazi élet. Mi már tudjuk, hogy egy frászt. De ha Mozartot játszanak, és az ember rosszul van tőle, akkor azzal vigasztalhatja magát, hogy vízzel főzünk, és tessék jobban kiosztani a szerepeket a rendelkezésre álló énekesek között. Aztán vár csöndben, töri a fejét, vállat von, és nyugtázza, hogy tényleg nincs mit tenni.

A baj ott kezdődik, hogy az előadást rögzítette a Magyar Televízió is. Sőt, hogy még szebb legyen az ünnep, a Don Giovanni műsorra került a kettesen, karácsony és újév között. Az ember önmagában még ezzel is elégedett. Voltak ínséges idők, amikor nem tudtak megegyezni egymással a közszolgálat és a közszolgák, és a végén mindenki rosszul járt. Sem a tévé, sem a rádió nem közvetítette a bemutatókat, elmaradt a dokumentálás, aki kíváncsi arra, mi történt a kilencvenes évek elején az Operaházban, az kénytelen a szóbeszédre és a kritikára támaszkodni, és egyik sem kifejezetten megbízható forrás. Most viszont ott volt a kép és hang is, nincs hadova és nincs hamuka, nem lehet azt mondani, hogy rosszul énekeltek, de micsoda rendezés volt, sem azt, hogy rossz rendezés volt, de micsoda hangok. Pont olyan volt, amilyen a tévében látható, a rádióban hallható.

Mindenesetre megpróbáltam csatlakozni, átélni és újraélni, megnézni józanabb szemmel, hogy mi is történt. Képtelenség. A mikrofon csak fölerősíti a hibákat, a kép pedig tovább ront a helyzeten. Rettenetes ízléssel berendezett színpadon izzadt arcú énekesek kántálnak, arcukon rémülttel, és a félelemre minden okuk meg is van. Eddig néhány ezer ember magánügye volt, hogy mi zajlik az Operaházban, mostantól akárki megnézheti, amíg a szalag megmarad. Eddig el lehetett mondani, és magyarázni, hogy miért volt valahogy mégis jó, ami a színpadon zajlott, mostantól ne tessék fáradni. Ezt nem lehet kidumálni. Sem a fényeket, sem a hangokat.

Még itt is azt gondoltam: éljen, éljen. Győzni fog az igazság, valakiket esetleg még felelősségre vonnak, hogy mire herdálják a pénzt az ország első színházában. Egyszer még szólnak, hogy ugyan már, mi lenne, ha azt a nem alacsony összeget, amihez jutnak, netán a művészi színvonal emelésére lennének kedvesek fordítani. Várjuk a napot és az órát. Még minden rendben van. És ekkor nyomtam egyet a távkapcsolón.

A Mezzo csatornán számomra ismeretlen szerző ismeretlen operáját adták. Nem voltak feltétlenül jobbak az énekesek, mint nálunk. De fölkészültek a darabra. Tudták a szerepeket. A színpadra öröm volt ránézni. A közvetítés fénye nem égette fehérre az énekesek arcát, ettől aztán elevenné vált a színház is. Arról szólt minden, hogy nem kell zseniálisnak lenni. Nem kell gazdagnak sem lenni. Elég a tisztesség és a munka. És ha ezt látja az ember, akkor bizony teher Budapesten színházba menni, és teher a Magyar Televíziót nézni.

(Mozart: Don Giovanni - m2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.