Klasszikus

Orfeusszal nyit az Orfeo Zenekar

2014.09.27. 14:11
Ajánlom
A háromszáz éve született Gluck és a kétszázötven éve elhunyt Rameau egy-egy koncertszerűen előadott operáját, valamint Bach Máté-passiójának Mendelssohn-féle, 1841-es lipcsei változatát kínálja az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus szeptember 27-én kezdődő új bérletében.

Az első, szeptember 27-ei hangversenyen Gluck Orfeo ed Euridice című operáját adta elő az együttes, méghozzá az 1762-es, olasz nyelvű librettóval elhangzott bécsi ősbemutatót rekonstruálva, koncertszerűen. (Gluck tizenkét évvel később átírta a darabot, hogy jobban megfeleljen a párizsi ízlésnek; új francia librettó is készült.)

Mint Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus vezetője elmondta, az Orfeo ed Euridice Gluck első nagy reformoperája, amely fordulópontot jelent az operatörténelemben, hiszen rendkívüli módon leegyszerűsíti a korábbi 18. századi operákat; például mindössze három szereplőt vonultat fel.

"Ez a mű személyesen is nagyon fontos számomra, mert életemben ez volt az első opera, amelyet színpadon vezényelhettem, 1991 tavaszán, a Budapesti Kamaraopera első premierjeként" - idézte fel Vashegyi György, hozzátéve: ahhoz képest, hogy milyen jelentős kompozícióról van szó, meglehetősen ritkán hangzik el Magyarországon, ezért az idei Gluck-évfordulón mindenképpen elő akarták adni.

A bérlet második koncertjén, december 3-án Jean-Philippe Rameau komikus operája, a Platée hangzik el koncertszerűen, az 1745-ös versailles-i premiert felidézve, magyarországi bemutatóként. "Ez Rameau egyik legjelentősebb, egyben máig egyik legsikeresebb műve, így elég hihetetlen, hogy tudomásunk szerint Magyarországon még nem hallhatta a közönség. A komponista zeneileg egyik legextrémebb, történetében csípősen szatirikus művéről van szó, amelyben a Rameau-féle barokk opera tulajdonképpen önmagát parodizálja" - magyarázta a karmester, felidézve, hogy idén áprilisban világpremierként vették lemezre a szerző Polümnia ünnepei című operáját.

A harmadik hangversenyen, január 22-én Bach Máté-passiója csendül fel Felix Mendelssohn-Bartholdy 1841-es lipcsei változatában. Vashegyi György elmondta, ez a változat már elhangzott Magyarországon, az előadás annyiban újdonság, hogy most először Mendelssohn-korabeli hangszerekkel adják elő.

"A zeneszerző 1829-ben Berlinben adta elő először a művet - ez volt a Bach-reneszánsz kezdete -, majd tizenkét évvel később Lipcsében is készített egy valamivel hosszabb verziót, ami azt jelenti, hogy kevesebbet húzott ki az eredeti Bach-műből. Ezeknek a kihúzásoknak egyébként nagyrészt praktikus okai voltak, hiszen a Bach-korabeli hangszerek egy része addigra már feledésbe merült" - magyarázta. Vashegyi György jelezte, hogy a január 22-i koncert része a Művészetek Palotájában első alkalommal megrendezendő Régizene Fesztiválnak, amely első évadában Bach és Mendelssohn köré épül. Vashegyi György emlékeztetett arra, hogy a Purcell Kórus 2015-ben lesz huszonöt éves, így ebben az évben előtérbe kerül, egy évvel később azonban "jóváteszik" ezt az Orfeo Zenekar javára, amely 2016-ban ünnepli huszonöt éves fennállását.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.