Klasszikus

Orfeusszal nyit az Orfeo Zenekar

2014.09.27. 14:11
Ajánlom
A háromszáz éve született Gluck és a kétszázötven éve elhunyt Rameau egy-egy koncertszerűen előadott operáját, valamint Bach Máté-passiójának Mendelssohn-féle, 1841-es lipcsei változatát kínálja az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus szeptember 27-én kezdődő új bérletében.

Az első, szeptember 27-ei hangversenyen Gluck Orfeo ed Euridice című operáját adta elő az együttes, méghozzá az 1762-es, olasz nyelvű librettóval elhangzott bécsi ősbemutatót rekonstruálva, koncertszerűen. (Gluck tizenkét évvel később átírta a darabot, hogy jobban megfeleljen a párizsi ízlésnek; új francia librettó is készült.)

Mint Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus vezetője elmondta, az Orfeo ed Euridice Gluck első nagy reformoperája, amely fordulópontot jelent az operatörténelemben, hiszen rendkívüli módon leegyszerűsíti a korábbi 18. századi operákat; például mindössze három szereplőt vonultat fel.

"Ez a mű személyesen is nagyon fontos számomra, mert életemben ez volt az első opera, amelyet színpadon vezényelhettem, 1991 tavaszán, a Budapesti Kamaraopera első premierjeként" - idézte fel Vashegyi György, hozzátéve: ahhoz képest, hogy milyen jelentős kompozícióról van szó, meglehetősen ritkán hangzik el Magyarországon, ezért az idei Gluck-évfordulón mindenképpen elő akarták adni.

A bérlet második koncertjén, december 3-án Jean-Philippe Rameau komikus operája, a Platée hangzik el koncertszerűen, az 1745-ös versailles-i premiert felidézve, magyarországi bemutatóként. "Ez Rameau egyik legjelentősebb, egyben máig egyik legsikeresebb műve, így elég hihetetlen, hogy tudomásunk szerint Magyarországon még nem hallhatta a közönség. A komponista zeneileg egyik legextrémebb, történetében csípősen szatirikus művéről van szó, amelyben a Rameau-féle barokk opera tulajdonképpen önmagát parodizálja" - magyarázta a karmester, felidézve, hogy idén áprilisban világpremierként vették lemezre a szerző Polümnia ünnepei című operáját.

A harmadik hangversenyen, január 22-én Bach Máté-passiója csendül fel Felix Mendelssohn-Bartholdy 1841-es lipcsei változatában. Vashegyi György elmondta, ez a változat már elhangzott Magyarországon, az előadás annyiban újdonság, hogy most először Mendelssohn-korabeli hangszerekkel adják elő.

"A zeneszerző 1829-ben Berlinben adta elő először a művet - ez volt a Bach-reneszánsz kezdete -, majd tizenkét évvel később Lipcsében is készített egy valamivel hosszabb verziót, ami azt jelenti, hogy kevesebbet húzott ki az eredeti Bach-műből. Ezeknek a kihúzásoknak egyébként nagyrészt praktikus okai voltak, hiszen a Bach-korabeli hangszerek egy része addigra már feledésbe merült" - magyarázta. Vashegyi György jelezte, hogy a január 22-i koncert része a Művészetek Palotájában első alkalommal megrendezendő Régizene Fesztiválnak, amely első évadában Bach és Mendelssohn köré épül. Vashegyi György emlékeztetett arra, hogy a Purcell Kórus 2015-ben lesz huszonöt éves, így ebben az évben előtérbe kerül, egy évvel később azonban "jóváteszik" ezt az Orfeo Zenekar javára, amely 2016-ban ünnepli huszonöt éves fennállását.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.