Klasszikus

Orfeusszal nyit az Orfeo Zenekar

2014.09.27. 14:11
Ajánlom
A háromszáz éve született Gluck és a kétszázötven éve elhunyt Rameau egy-egy koncertszerűen előadott operáját, valamint Bach Máté-passiójának Mendelssohn-féle, 1841-es lipcsei változatát kínálja az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus szeptember 27-én kezdődő új bérletében.

Az első, szeptember 27-ei hangversenyen Gluck Orfeo ed Euridice című operáját adta elő az együttes, méghozzá az 1762-es, olasz nyelvű librettóval elhangzott bécsi ősbemutatót rekonstruálva, koncertszerűen. (Gluck tizenkét évvel később átírta a darabot, hogy jobban megfeleljen a párizsi ízlésnek; új francia librettó is készült.)

Mint Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus vezetője elmondta, az Orfeo ed Euridice Gluck első nagy reformoperája, amely fordulópontot jelent az operatörténelemben, hiszen rendkívüli módon leegyszerűsíti a korábbi 18. századi operákat; például mindössze három szereplőt vonultat fel.

"Ez a mű személyesen is nagyon fontos számomra, mert életemben ez volt az első opera, amelyet színpadon vezényelhettem, 1991 tavaszán, a Budapesti Kamaraopera első premierjeként" - idézte fel Vashegyi György, hozzátéve: ahhoz képest, hogy milyen jelentős kompozícióról van szó, meglehetősen ritkán hangzik el Magyarországon, ezért az idei Gluck-évfordulón mindenképpen elő akarták adni.

A bérlet második koncertjén, december 3-án Jean-Philippe Rameau komikus operája, a Platée hangzik el koncertszerűen, az 1745-ös versailles-i premiert felidézve, magyarországi bemutatóként. "Ez Rameau egyik legjelentősebb, egyben máig egyik legsikeresebb műve, így elég hihetetlen, hogy tudomásunk szerint Magyarországon még nem hallhatta a közönség. A komponista zeneileg egyik legextrémebb, történetében csípősen szatirikus művéről van szó, amelyben a Rameau-féle barokk opera tulajdonképpen önmagát parodizálja" - magyarázta a karmester, felidézve, hogy idén áprilisban világpremierként vették lemezre a szerző Polümnia ünnepei című operáját.

A harmadik hangversenyen, január 22-én Bach Máté-passiója csendül fel Felix Mendelssohn-Bartholdy 1841-es lipcsei változatában. Vashegyi György elmondta, ez a változat már elhangzott Magyarországon, az előadás annyiban újdonság, hogy most először Mendelssohn-korabeli hangszerekkel adják elő.

"A zeneszerző 1829-ben Berlinben adta elő először a művet - ez volt a Bach-reneszánsz kezdete -, majd tizenkét évvel később Lipcsében is készített egy valamivel hosszabb verziót, ami azt jelenti, hogy kevesebbet húzott ki az eredeti Bach-műből. Ezeknek a kihúzásoknak egyébként nagyrészt praktikus okai voltak, hiszen a Bach-korabeli hangszerek egy része addigra már feledésbe merült" - magyarázta. Vashegyi György jelezte, hogy a január 22-i koncert része a Művészetek Palotájában első alkalommal megrendezendő Régizene Fesztiválnak, amely első évadában Bach és Mendelssohn köré épül. Vashegyi György emlékeztetett arra, hogy a Purcell Kórus 2015-ben lesz huszonöt éves, így ebben az évben előtérbe kerül, egy évvel később azonban "jóváteszik" ezt az Orfeo Zenekar javára, amely 2016-ban ünnepli huszonöt éves fennállását.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.