Klasszikus

Orfeusszal nyit az Orfeo Zenekar

2014.09.27. 14:11
Ajánlom
A háromszáz éve született Gluck és a kétszázötven éve elhunyt Rameau egy-egy koncertszerűen előadott operáját, valamint Bach Máté-passiójának Mendelssohn-féle, 1841-es lipcsei változatát kínálja az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus szeptember 27-én kezdődő új bérletében.

Az első, szeptember 27-ei hangversenyen Gluck Orfeo ed Euridice című operáját adta elő az együttes, méghozzá az 1762-es, olasz nyelvű librettóval elhangzott bécsi ősbemutatót rekonstruálva, koncertszerűen. (Gluck tizenkét évvel később átírta a darabot, hogy jobban megfeleljen a párizsi ízlésnek; új francia librettó is készült.)

Mint Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és Purcell Kórus vezetője elmondta, az Orfeo ed Euridice Gluck első nagy reformoperája, amely fordulópontot jelent az operatörténelemben, hiszen rendkívüli módon leegyszerűsíti a korábbi 18. századi operákat; például mindössze három szereplőt vonultat fel.

"Ez a mű személyesen is nagyon fontos számomra, mert életemben ez volt az első opera, amelyet színpadon vezényelhettem, 1991 tavaszán, a Budapesti Kamaraopera első premierjeként" - idézte fel Vashegyi György, hozzátéve: ahhoz képest, hogy milyen jelentős kompozícióról van szó, meglehetősen ritkán hangzik el Magyarországon, ezért az idei Gluck-évfordulón mindenképpen elő akarták adni.

A bérlet második koncertjén, december 3-án Jean-Philippe Rameau komikus operája, a Platée hangzik el koncertszerűen, az 1745-ös versailles-i premiert felidézve, magyarországi bemutatóként. "Ez Rameau egyik legjelentősebb, egyben máig egyik legsikeresebb műve, így elég hihetetlen, hogy tudomásunk szerint Magyarországon még nem hallhatta a közönség. A komponista zeneileg egyik legextrémebb, történetében csípősen szatirikus művéről van szó, amelyben a Rameau-féle barokk opera tulajdonképpen önmagát parodizálja" - magyarázta a karmester, felidézve, hogy idén áprilisban világpremierként vették lemezre a szerző Polümnia ünnepei című operáját.

A harmadik hangversenyen, január 22-én Bach Máté-passiója csendül fel Felix Mendelssohn-Bartholdy 1841-es lipcsei változatában. Vashegyi György elmondta, ez a változat már elhangzott Magyarországon, az előadás annyiban újdonság, hogy most először Mendelssohn-korabeli hangszerekkel adják elő.

"A zeneszerző 1829-ben Berlinben adta elő először a művet - ez volt a Bach-reneszánsz kezdete -, majd tizenkét évvel később Lipcsében is készített egy valamivel hosszabb verziót, ami azt jelenti, hogy kevesebbet húzott ki az eredeti Bach-műből. Ezeknek a kihúzásoknak egyébként nagyrészt praktikus okai voltak, hiszen a Bach-korabeli hangszerek egy része addigra már feledésbe merült" - magyarázta. Vashegyi György jelezte, hogy a január 22-i koncert része a Művészetek Palotájában első alkalommal megrendezendő Régizene Fesztiválnak, amely első évadában Bach és Mendelssohn köré épül. Vashegyi György emlékeztetett arra, hogy a Purcell Kórus 2015-ben lesz huszonöt éves, így ebben az évben előtérbe kerül, egy évvel később azonban "jóváteszik" ezt az Orfeo Zenekar javára, amely 2016-ban ünnepli huszonöt éves fennállását.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.