Klasszikus

Organizált orgonaturizmus

2009.10.23. 00:15
Ajánlom
Tokaj, Toscana, Bécs. Borturizmus, kulináris turizmus, kulturális turizmus. Amennyiben nincs kedvünk, anyagi keretünk vagy elegendő szabadnapunk ennyi utazáshoz, és mindezt egy helyen szeretnénk megtalálni, a legkézenfekvőbb úticél Párizs.

Én azonban Fassang László október 27-i hangversenyének apropóján egy egészen új idegenforgalmi ágazat közös életre hívására csábítom a kedves olvasót a fény városába, és Budapestre, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe. A fentiek után szabadon nevezzük egyszerűen orgonaturizmusnak.

Természetesen minden hangszer játékmódjának, repertoárjának, kifejezésbeli eszköztárának bővüléséhez szorosan hozzátartozik az instrumentum faktúrájának fejlődése, de nincs még egy olyan köztük, ahol ezek ennyire legközvetlen módon kapcsolódnának egymáshoz. Egy közepes orgonán is lehet élvezhetően játszani, de egy értően megépített hangszer már önmagában a regisztereinek gazdagságával lenyűgöz. Hogyan lesz ebből a hangszíngazdagságból zeneszerzőt ihlető erő?

A választ keresve túránk két fő állomása közül az első a St. Sulpice-templom. Orgonájának 1781-es avatásán más művészekkel együtt az a Charpentier is játszott, aki később tíz éven át a Notre Dame-ban dolgozott. A korabeli Franciaország egyik legjelentősebb hangszere a maihoz hasonló hangzását ugyanannak a családnak a mestermunkája nyomán nyerte el, amelyik a Notre Dame katedrális orgonáját is újjáépítette.

A família legjelesebb képviselője, Aristide Cavaillé-Coll célja a régi és új művészeti értékek egyesítése volt. Nevéhez kapcsolódik többek között a Notre Dame de Lorette, a Saint François-templom és a Saint Clothilde-bazilika hangszereinek kidolgozása, hogy csak azokat a templomokat említsem, ahol César Franck több-kevesebb évet eltöltött. A St. Sulpice-ben az átépítés utáni első hangversenyen 1862-ben Franck és más neves virtuózok mellett Camille Saint-Saëns is játszott. A hangszer öt billentyűsorával, 102 regiszterével és hétezer sípjával Párizs legnagyobb orgonája egészen 1960-ig, a Notre Dame-i orgona kibővítéséig.

A gondolat és a hangulatos éttermeken, színes bódésoron át vezető tízperces séta végére már meg is érkeztünk második célpontunkhoz, a legendás, ámulatba ejtő, és monumentális Notre Dame-i orgonához. Öt klaviatúrájával, 109 regiszterével, közel nyolcezer sípjával Franciaország legjelentősebb orgonája. De a számok, ha mégoly tiszteletet parancsolóak is, nem tudják leírni a bíbor, kék és violaszín rózsaablak előtt kirajzolódó sípsor esti látványát, sem azt, ahogyan az ember átérzi saját kicsinységét a hangok négy másodperces lecsengési ideje alatt, Olivier Latry improvizációja után.

Nem csoda, hogy a hely és a hangszer César Franckra, Saint-Saënsra és Vierne-re is nagy hatást gyakorolt. Ezek a művészek az elsők között játszottak a Notre Dame 1868-ra megújult nagyorgonáján, Vierne 37 évig volt itt hivatalos orgonista. Jogutódjai közül ketten, Fassang László egykori párizsi tanárai, Olivier Latry és Philippe Lefèbre pedig az elsők között vezették be a koncertéletbe a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem hangszerét 2006-ban.

2009. október 27. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Fassang László à la française
 

Beauvarlet-Charpentier, De Grigny, Alain, Vierne, César Franck és Saint-Saëns-Lemare művei, valamint improvizációk megadott formákban és stílusokban 

www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.