Klasszikus

Orgonabemutató a Páduai Szent Antal templomban

2008.02.20. 00:00
Ajánlom
Egyedülálló programsorozat indult 2007. áprilisában a Fidelio fórumosainak civil kezdeményezésében: neves építők és orgonaművészek mutatják be ingyenes program keretében az érdeklődőknek a fővárosi és vidéki templomok, koncerttermek legszebb, legérdekesebb orgonáit. Az idei első bemutatóra a Páduai Szent Antal templomban került sor.

Verbay Zsolt így számolt be élményeiről: 2008. január 20-án vasárnap délután a szép számmal összegyűlt csapat egy kiváló orgonabemutató részese lehetett a Páduai Szent Antal templomban. Az ország egyik legjobb és közel legnagyobb orgonáját láthattuk, hallhattuk és próbálhattuk ki.

Először Pour László beszélt az orgona történetéről. Így megismerhettük azokat az elképzeléseket is, amelyek a jelenlegi orgona előtt voltak: az előző hangszer viszontagságos építését, bővítését, mindezek történelmi és történeti hátterét, és nem utolsó sorban a hatalmas körablak viszontagságait is. Végül a jelenlegi hangszer építési munkálatairól hallhattunk, sok érdekesség és anekdota is színesítette az előadást.

Ezt követően Dr. Enyedi Pál orgonaművész, a templom orgonistája mutatta be a hangszert egy nagyon igényesen összeállított kis koncerttel, kommentálván azt is, hogy milyen regisztrációt használ az adott kompozícióban: mit szeretne demonstrálni az előadott művekkel.

A koncert után volt lehetőségünk "testközelből" is megismerkedni a hangszerrel. A lelkes és vállalkozó szellemű orgonisták játékában is gyönyörködhettünk. A teljesség igénye nélkül: nagyon szép Reger-műveket követően Bach g-moll fúgáját is hallhattuk, majd egy kis Jean Michel Jarre következett (Rendezvous IV.), majd ismét a barokk zenéé volt a főszerep. Jómagam egy kis Vierne-muzsikával örvendtem a hangszernek, majd – életemben először – kipróbáltam az osztott pedál adta lehetőséget is egy kis improvizációval; jó kis „Notre Dame-feeling” ezzel játszani...

Végül még ámulhattunk olyan technikai lehetőségeken, mint az első és második manuál közt cserélhető főmű (Grand, Hauptwerk, a különböző koroknak és stílusoknak megfelelően választható manuál-lehetőség), illetve a hangolást segítő "elektromos asszisztens", amely leginkább egy autós központi zár távirányítójához hasonlatos. Ezzel "megspórolható" az a plusz egy ember, aki kénytelen a játszóasztalnál ülve segíteni a hangolási folyamatban: előre beállítva a hangolni kívánt változatokat.

Aki még ottmaradt az esti szentmisén, tovább is gyönyörködhetett az orgona hangjában és egy nagyon szép szentmisén vehetett részt. Számomra ez volt a legszebb Amen a nap végén. Köszönet a szervezőknek és a bemutatóknak ezért a szép délutánért!

(2008. január 20. 14:30 Páduai Szent Antal templom (Budapest) - Enyedi Pál és Pour László orgonabemutatója; Buxtehude: g-moll prelúdium és fúga, BuxWV 149; Boyvin: Tierce en taille; de Grigny: Dialogue; Vierne: Préambule; Messiaen: Adoro te)

 
 
 
 
 
 

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.