Klasszikus

Orgonakoncert, beszélgetés, improvizáció

2004.11.22. 00:00
Ajánlom
Szombat este zsúfolásig megtelt a Batthyány téri Szent Anna templom, ahol Fassang László orgonakoncertjére került sor. A szokatlanul nagy érdeklődés egyik kiváltója biztosan az volt, hogy a fiatal művész idén szeptemberben nyerte meg a világ legrangosabb orgonaversenyének tartott Chartres-i viadalt.

A hangverseny több szempontból is rendhagyó volt. Először is azért, mert – idehaza szokatlan módon – a közönség egy kivetítőn követhette végig Fassang orgonajátékát, másodszor azért, mert a koncert elején és végén Földes Imre beszélgetett az orgonistával. Nem utolsósorban persze maga a műsor felépítése sem a hagyományos rendet követte. Fassang László úgy állította össze rendkívül változatos, több mint 350 év orgonairodalmából válogató programját, hogy az egymás után elhangzó művek zeneileg szorosan kapcsolódjanak egymáshoz. Épp ezért az öt darabot szinte megszakítás nélkül játszotta végig, s csak a koncert második részében sorra kerülő improvizációk előtt „szusszanhatott” kicsit, amíg a második beszélgetős blokk zajlott.

Már Mozart elsőként elhangzó f-moll fantáziájában (K 608) megbizonyosodhattunk Fassang hibátlan virtuozitásáról és kifejező, érzékeny játékáról. Az eredetileg géporgonára készült kompozíció rendkívüli technikai nehézségeket támaszt az előadóval szemben. Ezután került sor a fiatalon elhunyt francia zeneszerző–orgonista, Jehan Alain (1911–1940) meditatív, álomszerű Második fantáziájára. A színgazdag kompozíció a szerző marokkói zenei élményeit tükrözi: sajátos dallamossága mintha egy müezzin énekét imitálná. Bach e-moll triószonátájának (BWV 528) interpretációja tovább gazdagította a Fassang Lászlóról eddig kialakult képet: nem csak a keze és a lába gyors, de – ha szabad így fogalmaznom – a feje is. A rendkívüli szellemi kapacitást igénylő művet is kotta nélkül játszotta, plasztikus szólamvezetéssel és világos artikulációval. A mű csodálatos középső tétele is tagolt, egyszersmind a zene folyamatosságát hangsúlyozó előadásban szólalt meg. A triószonáta után következett az idén elhunyt francia zeneszerző, az itthon jószerivel ismeretlen Jean-Louis Florentz (1947–2004) műve, a Szűz Mária hárfája. Számomra a koncert egyik legnagyobb élményét nyújtotta a darabbal való megismerkedés. Remekül megírt, színes, a hangszer adottságait maximálisan kiaknázó, varázslatos kompozíció. Állítólag lejátszhatatlanul nehéz – nos, ez derült ki legkevésbé Fassang játékából… A hangverseny első részét egy Frescobaldi-toccata zárta, amely érdekes módon nem hatott sokkal kevésbé modernnek, mint az előtte elhangzó Florentz-mű.

A koncertet szervező Juliette Camps bevallott célja volt, hogy valamiképp emberibbé tegye, közelebb hozza a közönséghez az orgonát, az orgonálást. Azt hiszem, ezt úgy is sikerült volna elérnie, ha pusztán csak halljuk Fassang László játékát. Ám azzal, hogy láthattuk is, kivételes élményben lehetett részünk. Észrevehettük például, hogy a művész keze remeg, és aztán csodálkozhattunk, hogy mégse üt soha mellé. Rádöbbenhettünk, hogy talán éppen az a feszültség érint meg bennünket a muzsikálásán keresztül, amely a kézremegést is okozza… De talán a koncert második felét kitöltő három improvizáció alatt volt a legérdekesebb figyelni Fassangot: ekkor vált teljesen eggyé hangszerével. Elsőként a közönség által javasolt témára, a Szózatra improvizált romantikus modorban és nagy invencióval; a végén még egy négyszólamú fúgaexpozícióra is futotta Egressy Béni témájából. Ezután az orgona ritkán használt színeit mutatta be egy „kortárs stílusú” improvizáció keretében, majd egy hatásos, váltakozó metrumú, talán dé-kelet-európai népzenét idéző „sortie-val” bocsátotta útjára elvarázsolt közönségét.

(2004. november 20. 19:30 Szent Anna templom – Fassang László orgonaestje; Mozart: f-moll fantázia, K 608; Alain: 2. fantázia; Bach: e-moll triószonáta, BWV 528; Florentz: Szűz Mária hárfája; Frescobaldi: 5. toccata Ź– Il secondo Libro di toccate)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.