Klasszikus

Ősbemutató a Mátyás-templomban

2008.03.16. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi Fesztivál mindig fontosnak tartotta az ősbemutatók, magyarországi bemutatók, valamint a legújabb magyar művek bemutatását. Természetesen ebben az évben is számos ősbemutatóra kerül sor. A Mátyás - templomban nagyon sok új mű hangzott el a fesztivál eddigi életében, most ismét otthont biztosít egy kiváló zeneszerző művének megismeréséhez. Gyöngyösi Levente (1975) 2007-2008-ban írt Lukács Passióját március 18-án hallhatjuk.

A szövegkönyv a szenvedéstörténetet Lukács evangéliuma alapján meséli el. A szövegválasztást alapvetően két körülmény befolyásolta. Lukács evangéliumában több olyan helyzet, leírás, jellegzetes mondat olvasható, melyek más evangéliumokból hiányoznak. A szerző megfogalmazása szerint "talán valamivel részletesebb is a János- vagy Máté evangéliumnál, és találunk benne olyan utalásokat, melyek a szereplők érzelemvilágára, az adott helyzet lelki mozzanataira vonatkoznak. Lukácstól többet tudunk meg Jézusról, Pilátusról vagy Júdásról, és engem ebben a darabomban elsősorban az egyéni arcvonásokkal rendelkező figurák érdekeltek." Az egyénített karakterek iráni, nem titkolt operai vonzalom indokolja, hogy a bachi passió-hagyománytól eltérően Gyöngyösi az áriákat nem kizárólag a "kortársi" reflexió, a kontempláció terepének tekintette, több zárt számot is komponált a bibliai szereplők, például Jézus vagy Péter számára. Lukács evangéliumából értesülünk Heródes király személyiségéről is, az ő figurájához társított zene Gyöngyösi Passiójának ugyan nem legfontosabb, de jellegzetes (könnyű) zenei rétegét példázza. A könnyedebb hangvételű zenei részletek Gyöngyösinél fontos dramaturgiai funkciót látnak el, a felelőtlen, mély gondolkodásra képtelen emberek szerepéhez társítja. Amikor például a tömegről kiderül, hogy mennyire felszínes, sekélyes világot képzel el magának, akkor ezt könnyűzenéből ismerős ritmusokkal, harmóniafordulatokkal érzékelteti.

A kompozíció – Gyöngyösi korábbi műveihez hasonlóan – stilárisan igen sokrétű, a barokk, klasszikus hagyományra éppúgy hivatkozik, mint a 19. század végi francia zenére. A stílusok váltakozása és keveredése több egyszerű stílusjátéknál, és a szerző szándéka szerint nem az elidegenítés eszköze. Sokkal inkább dramaturgiai okai vannak, és segíti a hallgatót a nagyszabású kompozícióban való tájékozódásban.

A Lukács-evangélium melletti választás másik oka, a nagy előkép, Johann Sebastian Bach két passiójának tisztelete, valamint az a körülmény, hogy Bach passióinak szinte majd’ minden üteme a zenetörténet toposzává vált. Az elmúlt években a zeneszerző mindkét remekmű előadásában aktívan részt vett, orgonistaként a kompozíciók continuójában működött közre. Részben ennek a tapasztalatnak is köszönhető, hogy az orgona az ő darabjában is a barokk continuo-hagyomány szellemét követi.

Az evangéliumi textust Gyöngyösi ó- és újszövetségi szövegrészletekkel egészítette ki, melyeket elsősorban az áriákban és a kórusokban (utóbbiak között találunk tipikus kórus-turbát, korálokat viszont csak utalásszerűen) dolgozott fel. Ezen szövegbetoldásokra elsősorban az érzelmi reflexiók megmutathatósága miatt volt szüksége, de helyenként találkozhatunk kifejezetten teológiai vonatkozású szövegkapcsolatokkal is.

A szövegkönyv kidolgozásában Gyöngyösi teológusokkal konzultált, Gyöngyösi Csilla (református lelkész), valamint Pál Ferenc és Székely János katolikus atyák segítették munkájában.

 
 

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.