Klasszikus

Őselemek

2006.05.04. 00:00
Ajánlom
Beethoven IX. szimfóniájára készített koreográfiával köszöntik május 8-án hazánk európai uniós csatlakozásának második évfordulóját a Magyar Fesztivál Balett és a Magyar Nemzeti Balett művészei.

Köztudomású, hogy az Európai Unió himnuszának dallama Beethoven 1823-ban komponált IX. szimfóniájából származik, melynek utolsó tételében Schiller 1785-ös versét, az Örömódát zenésítette meg a szerző. Egyrészt ez adta az ötletet Markó Iván Kossuth-díjas koreográfus-táncművésznek, a Magyar Fesztivál Balett művészeti igazgatójának, hogy hazánk uniós csatlakozásának évfordulójára koreográfiát készítsen Beethoven remekművére. Másrészt pedig az, hogy még Maurice Béjart társulatának tagjaként többször táncolt Béjartnak az 1968-as mexikói olimpia megnyitójára készített, ugyancsak az Örömódát idéző produkciójában.

"Beethoven IX. szimfóniája nehezen koreografálható, hiszen nem balettzene - mondja Markó Iván. - Béjart elgondolását ugyan színvonalasnak, ám kicsit unalmasnak tartottam, hiányzott belőle az a spiritusz, ami különben a mester minden munkáját jellemezte. Az elmúlt negyven évben szinte folyamatosan foglalkoztatott, miként lehetne megragadni a IX. szimfónia lényegét, és miután hazánk az unió tagja lett, még inkább késztetést éreztem, hogy színpadra állítsam saját elképzelésemet a műről."

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben látható produkciónak nem Markó Iván az egyedüli koreográfusa. Alkotótársul hívta Keveházi Gábor Kossuth-díjas koreográfus-táncművészt, a Magyar Nemzeti Balett igazgatóját és az Operaház táncosait. Markó és Keveházi kapcsolata évtizedek óta konstruktív, bár színpadon az 1977-1978-as évadban voltak utoljára együtt Sztravinszkij A tűzmadár című balettjében, ahol Markó a címszerepet, Keveházi a Főnixet táncolta. "Gáborral régóta ismerjük egymást, mindig jó viszonyban voltunk - állítja Markó Iván. - Úgy gondoltam, izgalmas lesz, ha két teljesen különböző együttes és koreográfus megpróbál együtt létrehozni valamit Beethoven titokzatos zenéjére. Végül úgy állapodtunk meg, hogy Gábor az első és második, én pedig a harmadik és negyedik tételre készítek koreográfiát."

A IX. szimfónia négy tétele Markó Iván és Keveházi Gábor felfogásában a négy őselemet szimbolizálja: az első tétel eleme a föld, a másodiké a tűz, a harmadiké a víz, a negyediké pedig a levegő. Az első két tételt teljes egészében a tánc uralja - a föld az örökös küzdelem, míg a tűz az öröm, a játékosság, a szerelem és az erotika jelképe -, ám a harmadik tételnél egy történet veszi kezdetét. Egy férfi és egy nő élete elevenedik meg a színpadon a gyerekkortól a felnőttkoron át az időskorig, a halálig - a víz így egyrészt a szeretet és a tisztaság utáni ősi vágyat, másrészt az idő folyását, múlását jelenti. Az alkotók szerint egyébként a harmadik tétel cselekménye miatt kapta az egész produkció az Emberi himnusz címet, mert az emberről, jobban mondva a születéstől a halálig tartó, a Földön eltöltött életről szól. A negyedik tételben, az Örömóda hangjaira aztán kiteljesedik az örök emberi szabadságvágy, de megjelenik a közösség, a család és a hit meghatározó szerepe is.

Mindkét koreográfus alapvetőnek tartotta, hogy Beethoven művét ne egyszerű háttérzeneként használja fel, hanem őszinte alázattal közelítsen a muzsikához. "Tudnunk kellett kiszolgálni ezt a fantasztikus, ám rendkívül nehéz zenét - mondja Keveházi Gábor. - Azt hiszem, ehhez a munkához Héja Domonkos karmesternél jobb, felkészültebb partnert aligha találhattunk volna."

Összesen nyolcvannégy zenész, öt szólista, száztíz kórista, negyven táncos és tizenegy gyerek vesz részt a produkcióban. A nemzeti hangversenyterem pódiuma balettszínpaddá alakul az Emberi himnusz előadásaira. A Danubia Szimfonikus Zenekar a zenekari árokban játszik, és kiemelve, de ugyanott helyezkednek el a darab negyedik tételében megszólaló énekes szólisták is. A színpad fölötti erkélyen kap helyet az énekkar. Az orgonát és az egész hátsó karzatot betakarja a legfontosabb díszletelemként szolgáló aranysárga drapéria, amelyből kirajzolódik a különböző fényhatásokkal életre hívott és tételenként váltakozó, hét méter átmérőjű Nap, illetve Hold (a díszletek Székely László munkái). Bár a koreográfia kifejezetten a Művészetek Palotájába készült, az alkotók nem látják lehetetlennek az "utaztatását", ha közben nem sérül az eredeti koncepció.

Az Emberi himnusz bemutatója május 8-án este hétkor lesz a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. További előadások: május 9., 10. és június 14., 15.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.